Parkovací místa pro kamiony nestačí, problém se táhne napříč republikou

Odpočívadel pro kamiony je v Česku málo. Řidiči tak končí na krajnicích i sjezdech, což ohrožuje bezpečnost a komplikuje provoz.

Nedostatek parkovacích míst pro kamiony na českých dálnicích se stal chronickým problémem. Řidiči nákladních vozů často nemají kde zastavit a povinnou přestávku tráví na krajnici, v odstavném pruhu nebo dokonce u sjezdů. Nejde přitom jen o diskomfort, ale o přímé ohrožení bezpečnosti provozu i rostoucí ekonomické ztráty.

V Česku je k dispozici přes tři tisíce míst na dálničních odpočívkách, ale v podvečer bývají téměř všechna obsazená. Podle odborníků chybí přibližně 1300 parkovacích míst. Řidiči se tak musejí často spolehnout na improvizaci. „Naši řidiči řeší tuhle situaci každý den. Když přijde čas na povinnou přestávku, není kde zastavit. Někdy nezbývá než zůstat na kraji silnice,“ říká Ondřej Stöhr ze společnosti CONTI-RSC, která patří k největším dopravcům v zemi.

Problém má i ekonomický rozměr. Sjíždění z dálnice kvůli hledání vhodného místa stojí dopravce čas i peníze. Pokud kvůli tomu řidič překročí maximální povolenou dobu jízdy, hrozí mu navíc pokuta. Ačkoliv se kapacity odpočívadel postupně rozšiřují, tempo výstavby nestačí. Letos by mělo přibýt 302 nových stání, což je sice víc než v minulých letech, ale podle Martina Felixe ze sdružení ČESMAD BOHEMIA jde stále o nedostatečný krok.

Ředitelství silnic a dálnic plánuje další výstavbu, ale naráží na známé překážky – legislativní průtahy a odpor obyvatel. „Ve většině případů obce proti stavbě odpočívadel protestují. Nechtějí je ve svém katastru,“ říká mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Výhrady mají často i ekologické organizace, což celý povolovací proces výrazně zpomaluje.

Situace není výjimečná jen pro Českou republiku. Podle mezinárodní organizace IRU chybí v celé Evropské unii kolem sta tisíc parkovacích míst pro nákladní dopravu. Jen zlomek z existujících míst navíc odpovídá vyšším standardům – s oddělenými toaletami, sprchami nebo občerstvením. Bezpečná a vybavená místa k zastavení jsou tak v celé Evropě spíš výjimkou než pravidlem.

V Česku se stav komplikované situace zřejmě jen tak nezlepší. Vysoká intenzita dopravy, pomalé schvalování projektů a nechuť obcí ke stavbě nových areálů znamenají, že řidiči kamionů budou dál narážet na nedostatek možností k bezpečné a pohodlné přestávce. Naději přináší pouze dlouhodobé investice. Například na dálnici D5 u hranic s Německem má příští rok vzniknout největší české odpočívadlo s kapacitou přes 500 kamionů.

„ŘSD dělá, co může, ale kvůli legislativě a odporu obcí to není jednoduché. Řidiči si ještě pár let neoddechnou,“ uzavírá Felix.

Foto: Lesensky/Shutterstock, Newspress

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.