Jedna veleúspěšná kariéra se uzavírá. Šestinásobný mistr světa superbiků Jonathan Rea oznámil, že letošní sezona bude jeho poslední.
„O tomto dni jsem dlouho přemýšlel. Nakonec jsem se rozhodl svou závodní kariéru ukončit,“ oznámil 38letý Brit, který v současnosti hájí barvy Yamahy. „Tento sport byl pro mě vším. Od dob, kdy jsem vyrůstal jako dítě v Severním Irsku, snil o závodních motorkách až po dobu, kdy jsem stával na nejvyšším stupni v MS superbiků, vyhrával závody a šampionáty,“ dodává.
V mistrovství světa superbiků vídáme Jonathana Reu od roku 2008. Během té doby byla jeho kariéra spojena se třemi různými značkami – Honda (2008-2014), Kawasaki (2015-2023) a Yamaha (2024-2025).
Během svého sedmnáct let dlouhého působení v MS superbiků se Rea stal jeho nejúspěšnějším jezdcem v historii. Své nejúspěšnější období zažil s Kawasaki. Na jejích zelených strojích si totiž dojel pro všech svých šest titulů, které ukořistil v období 2015-2020. Během své kariéry vyhrál 119 závodů, dosáhl na 264 pódií a zajel 105 nejrychlejších kol.
V posledních společných třech letech s Kawasaki už Reovi titul unikal. V sezoně 2021 ho porazil Toprak Razgatlioglu s Yamahou, v následujících dvou letech se před něj kromě Turka dostal také jezdec Ducati Álvaro Bautista, který se v obou sezonách stal šampionem. Proto se rozhodl svou smlouvu s Kawasaki ukončit o rok dříve a pro sezonu 2024 zkusit novou výzvu v podobě Yamahy. Toto partnerství se ale jako úspěšné neukázalo.
V roce 2024 skončil Rea až na celkovém 13. místě. Na stupně vítězů se podíval pouze při sprintu na domácím Donington Parku, který dokončil jako třetí. Jeho mladší týmový kolega Andrea Locatelli posbíral o 105 bodů více a obsadil sedmé místo.
Letošní rok je v Reově podání ještě horší. Vše začalo už při předsezonním testování na Phillip Islandu, kdy mu při havárii dopadla motorka na levou nohu a způsobila mu několikanásobnou zlomeninu. Brit tak musel vynechat úvodní tři podniky. Nejlépe dojel na pátém místě při úvodním závodě na Donington Parku a celkově je až osmnáctý – znovu daleko za kolegou Locatellim, kterému patří čtvrtá pozice.
„Během své kariéry jsem měl jenom jediný cíl – vyhrávat. To byla mentalita, která mě definovala. Nikdy jsem nezávodil kvůli tomu, abych vytvářel rekordy a přepisoval statistiky, chtěl jsem být nejlepší. Teď přišel čas poslechnout své tělo, svou mysl a zejména svůj instinkt. Jestliže už nemůžu bojovat o vítězství, je čas se stáhnout,“ vysvětluje Rea své důvody.
Kariéra Jonathana Rey se ovšem neodehrávala jenom v MS superbiků. Z jeho úspěchů stojí za zmínku i titul vicemistra britských superbiků (2007) nebo stříbro z MS supersportů (2008). Rea rovněž dvakrát vyhrál osmihodinový závod v japonské Suzuce – v roce 2012 s Hondou, v roce 2019 s Kawasaki.
Vynechat nesmíme ani Reovu krátkou epizodu v MotoGP. V roce 2012 totiž nastoupil do dvou závodů za tým Repsol Honda, kde nahrazoval zraněného Caseyho Stonera. V Misanu dojel osmý, na MotorLandu Aragón skončil sedmý.
2012 #AragonGP: A standout moment for Jonathan Rea as he stepped in for Casey Stoner at Repsol Honda, finishing an impressive 7th at MotorLand Aragón! Rea showed his class on the #56 bike, proving he could mix it with the MotoGP elite. pic.twitter.com/wBK0x6W8dE
— MotoGP Fan Zone (@bgmotogp) June 2, 2025
Ačkoli se Rea loučí s roli závodníka na plný úvazek, neznamená to, že už ho nikdy neuvidíme v sedle motocyklu. Jezdec jeho kvalit by mohl do budoucna představovat pro řadu týmů lákavé zboží coby testovací jezdec. Někteří si Reu umějí představit také ve vytrvalostních závodech. Podobnou cestou se kdysi po odchodu z MS superbiků vydal například Chaz Davies, který se stal třikrát superbikovým vicemistrem.
Sám Rea ujišťuje, že motocyklový svět rozhodně neopouští zcela. „Ačkoli odcházím jako závodník na plný úvazek, toto není loučení. Budu součástí tohoto sportu vždy, jenom trochu jinak. Z celého svého srdce děkuji za všechno. Byla to jízda. V paddocku se ještě uvidíme,“ říká šestinásobný šampion.
Už před oznámením o konci kariéry vše nasvědčovalo tomu, že Rea Yamahu opustí. Byl spojován se sedačkou u satelitní stáje Ducati Barni. Tato jednání ale měla ztroskotat kvůli jazykové bariéře a nyní vše nasvědčuje tomu, že do týmu zamíří dvojnásobný mistr světa Álvaro Bautista. Španěl musel u továrního týmu Ducati uvolnit místo Ikeru Lecuonovi.
Řadu příjemných momentů zažil Jonathan Rea během své bohaté kariéry také v Česku. Na Masarykově okruhu v Brně dokázal v roce 2008 získat své první vítězství v MS supersportů. Během své superbikové kariéry zde pak triumfoval poprvé v roce 2010 s Hondou. Na motocyklu Kawasaki si dojel pro prvenství v sezoně 2018. Šlo o významný milník v jeho kariéře. V MS superbiků tehdy triumfoval po šedesáté, čímž překonal rekord Carla Fogartyho.
Chvíli slávy ale zažil také na Autodromu Most, který hostí závody MS superbiků v současnosti. Rea zde zvítězil v roce 2023 při úvodním závodě víkendu na osychající trati. Dodnes jde o jeho poslední výhru v MS superbiků a vzhledem k jeho současné situaci není vyloučeno, že tomu tak zůstane.
O svém vztahu k České republice se Rea rozpovídal právě před dvěma lety v Mostě. Tehdy poskytl exkluzivní rozhovor pro server MotorMix.cz.
„Mám rád Českou republiku a její fanoušky. Zejména jsem ale měl rád Brno. Dokonce jsem dostal psa, kterého jsem pojmenoval Brno. K tomu se váže jedna taková speciální vzpomínka. Mostecký okruh nemám rád tolik jako Brno, ale pořád je to pěkná trať. Lidé jsou v Česku skvělí. Obvykle odlétám z Česka v pondělí, takže v neděli večer vždy zajdu do Prahy do nějakých pěkných restaurací a dám si nějaké to pivko. Je to krásné místo a užívám si, když můžu být v Česku,“ prozradil.
V České republice už si Jonathan Rea nejspíš nezazávodí. Letošní sezona MS superbiků má na programu ještě čtyři závodní víkendy. Pojede se ve francouzském Magny-Cours (6.-7. září), španělském MotorLandu Aragón (27.-28. září), portugalském Estorilu (11.-12. října) a španělském Jerezu (18.-19. října).
Foto: Yamaha Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.