Místo v továrním týmu Hondy pro rok 2026 je ve hře. Svou letošní sezonu považuje za dosud nejlepší a za vítězství ve Velké ceně Francie stále dostává gratulace. To vše a mnoho dalšího prozradil jezdec stáje LCR Honda Johann Zarco v exkluzivním rozhovoru pro server MotorMix.cz.
Johanne, MotoGP se tento víkend po pěti letech vrací do Brna. Máš radost?
Ano, mám radost. Česká republika a Brno jsou pro mě výjimečným místem. Svůj první závod jsem tu odjel už v roce 2004 s minibikem. Také jsem tu vyhrával nebo získával pódia. Mám toto místo rád.
Ano, v roce 2007 jsi tu vyhrál Red Bull Rookies Cup, v roce 2015 Moto2.
Ano. Ale řekl bych, že nejlepší vzpomínkou je mé pódium před pěti lety. To byly mé první stupně vítězů s Ducati (v barvách týmu Avintia – pozn. red.).
K Česku máš tak trochu speciální vztah nejenom kvůli závodění. Vím, že jsi před tímto závodem strávil nějaký čas v Ostravě.
Ano, je to tak. Sedm let jsem chodil s holkou z Česka. Dodnes jsme spolu v kontaktu a navštívil jsem ji, abych se potkal nejen s ní, ale také s její dcerou, manželem nebo její mamkou. Byl to příjemně strávený čas. Díky tomu, že se vracíme do Brna, jsem se s ní mohl znovu setkat. Stačilo ujet jen dvě hodiny navíc autem.
Někteří jezdci se do Brna vydali už před závodem, aby otestovali nový asfalt. Už jsi ho mohl vyzkoušet?
Ne. Byl tu ale Luca Marini a my od něj máme nějaká data. To bude výhoda a budeme moci začít v dobré pozici. Slyšel jsem, že nový asfalt je velmi dobrý, ať už od jezdců MotoGP nebo od jezdců Moto2.
Můžeme říct, že tvá letošní sezona je zatím nejlepší v kariéře? V průběžném pořadí jsi sedmý jako nejlepší jezdec na motocyklu Honda. Především jsi ale vyhrál doma v Le Mans.
Ano. Je to ta nejlepší sezona. Lepší, než jsem očekával. Dokázal jsem s Hondou vyhrát. To bylo velmi důležité. Budu se snažit o další vítězství, když se naskytne příležitost. Stále se zlepšuji a snažím se vždy být lepší. To platí i o týmu. Snaží se porozumět motorce a tomu, jak ji nastavit.
Tvé vítězství v Le Mans bylo výjimečné pro celý svět MotoGP i pro celou Francii. Souhlasíš?
Ano. Vyhrál jsem doma před více než sto tisíci lidmi. Téměř všichni brečeli. To bylo jedinečné. Lidé mi stále gratulují. Vyvolalo to velký rozruch. Každý o tom mluví. Jsem za to rád. Jsem také rád, že jsem přijal výzvu od Hondy a i když je to motorka, která se obtížně řídí, tak jsem s ní dokázal vyhrát. Bylo to perfektní.
Jak moc je podle tebe ve Francii populární MotoGP ve srovnání s F1? V MotoGP má Francie dva jezdce, kteří bojují o nejvyšší příčky – tebe a Fabia Quartarara. Ve F1 sice také působí francouzští jezdci, ale většinou nebojují o tak dobrá umístění jako ty a Fabio.
F1 byla ve Francii vždy populárnější. Lidé vždy sledovali F1 více. Při Velké ceně Francie ale bylo jasně vidět, že zájem o MotoGP vzrostl. Důležité je, že jsou tu jezdci, kteří bojují o přední pozice. Ve F1 navíc závodí Charles Leclerc. Sice je z Monaka, lidé ve Francii ho ale berou jako svého a fandí. Když vyhraje, navíc s Ferrari, tak je to úplně úžasné.
Mnoho lidí jezdí ve Francii na motorkách. Mají velkou vášeň pro motorky obecně, ale ne takovou pro MotoGP. Přesto je zájem o MotoGP docela dobrý. To dokazují čísla z Velké ceny Francie. Z pohledu návštěvnosti máme nejlepší čísla. Není tu ale žádný mladý jezdec, který by stoupal vzhůru. To je pro Francii škoda. V Moto2 ani v Moto3 nemáme žádné jezdce.
Už jsme se bavili o tom, že máš k Česku speciální vztah. Existují proto nějací čeští jezdci, které nějakým způsobem obdivuješ? Není to tak dávno, co v MotoGP závodil Karel Abraham, v Moto2 působí Filip Salač, závod 24 hodin Le Mans letos vyhrál Karel Hanika.
Abrahama samozřejmě znám. Dříve jsme spolu jezdili v MotoGP a teď pracuje pro televizi, takže se spolu občas potkáváme. Haniku si pamatuji z Moto3 i Moto2, hlavně z týmu Ajo. Pamatuji si ho také z Rookies Cupu. Nejvíce si ale pamatuji Lukáše Peška. Koukám se na Lukáše s respektem. Byl rychlý, bojoval a byl agresivní. Pamatuji si ho i z minibiků. Ještě ze stopětadvacítek si pamatují také na Jakuba Kornfeila. Filipa Salače moc neznám. Občas se potkáme, ale ještě jsme neměli možnost být spolu na dráze.
V souvislosti s Karlem Hanikou jsem zmínil motocyklové 24 hodin Le Mans. Závodil jsi už při osmihodinovce v Suzuce, dokonce jsi ji vyhrál. Nelákalo by tě jednou zkusit i tento závod?
Teď by to na mě bylo moc. Je to závod, kde musíš jet v noci. A to je náročné.
Chápu, že teď by sis na to nacházel čas jen těžko. Ale co třeba jednou, až nebudeš v MotoGP?
To určitě ano. Jednou bych ten závod chtěl vyhrát.
Závod 24 hodin Le Mans je mnohem populárnější ve své automobilové verzi. Není až tak neobvyklé, že motocyklový závodník přesedne z motorky do auta. V posledních letech to platí dokonce i o šampionech, jakými jsou Valentino Rossi nebo Jorge Lorenzo. Umíš si i ty představit jednou sám sebe jako automobilového jezdce?
Nevím. Možná, ale nevím. Auta jsou velmi specifická. Musíš mít velmi dobré auto a dobrý tým. Pokud bych měl příležitost, tak ano. Ale vše zorganizovat není jednoduché.
Na závěr otázka, která se týká roku 2026. Jsi letos nejlepším jezdcem na motocyklu Honda a jak sám říkáš, zažíváš svou nejlepší sezonu. Nabízí se proto otázka, jestli je pro příští sezonu tvým cílem přesun do továrního týmu?
Mluvíme o tom s Hondou. Je to hodně otevřené. V LCR mám tu stejnou motorku jako tovární tým, takže jsem v podstatě továrním jezdcem. Budeme se o tom s Hondou bavit a vyhodnotíme, jaká možnost je pro příští rok nejlepší.
Foto: LCR Honda, MotoGP, Automotodrom Brno
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.