Boj nejenom proti soupeřům, ale také proti vysokému opotřebení pneumatik. Takové bude u Jakuba Novotného třetí letošní vystoupení v autokrosařském mistrovství Evropy. Jezdec stáje GT2 Motorsport zavítá letos maďarského Nyirádu už podruhé - a právě to může hrát v jeho prospěch.
„Do Maďarska se moc těším,“ říká účastník kategorie Buggy1600, který do Nyirádu přijíždí jen týden poté, co dosáhl na třetí místo v lotyšské Muse a odčinil tak odstoupení z úvodního podniku v Seelow. „Nyirád je pěkná trať. Je hodně technická, což mi více méně vyhovuje. Ambice samozřejmě máme opět ty nejvyšší. Chceme mít víkend bez problémů a užít si ho naplno,“ dodává.
Není divu, že se Nyirád řadí k Novotného oblíbených tratím. Za posledních 10 měsíců zde totiž prožil hned dva radostné okamžiky. Nejprve tu loni v srpnu ovládl závod mistrovství Evropy a poté skončil na druhém místě v podniku českého šampionátu letos v dubnu. A právě druhý zmíněný start by mu tento víkend mohl být na dráze, která je velmi náročná pro pneumatiky, ku prospěchu.
„Všem, kteří tu jeli mistrovství republiky, to hodně pomůže,“ myslí si Novotný. „Od loňska se totiž povrch dost změnil. Pneumatiky se tu podle mě ničí mnohonásobně více než loni. Je tu dost kamenů a gumy dostávají pořádný záhul už v tréninku. Třeba v prvním tréninku jsem nasadil zachovalé pneumatiky a po čtyřech kolech byly více méně na odpis. Při třetí rozjížďce už jsem pomalu neměl s čím jet,“ ohlíží se.
Organizátoři se v tomto směru snažili vyjít jezdcům vstříc a pro nadcházející víkend jim dovolili použít větší množství pneumatik. „Navýšili nám to o dvě. Celkově budeme mít 10 pneumatik – čtyři nové, šest použitých. Budeme s tím muset nějak laborovat, ale věřím, že to musí vyjít,“ dodává.
Podle Novotného ale auta nedostanou zabrat jenom v oblasti pneumatik. „Bude dost velké horko, takže si myslím, že se budou potit nejenom jezdci, ale také naše buginy. Snad technika vydrží,“ přeje si.
Do „rudého kotle“, jak se trati ležící v bývalém bauxitovém dole přezdívá, přijíždí Novotný jako sedmý jezdec průběžného pořadí. Za vedoucím Dannym van den Bergem z Nizozemska zaostává o 25 bodů.
Jelikož ale byly odjety teprve dva podniky z deseti, stále nemá mistr Evropy z roku 2023 důvod házet flintu do žita. Kromě toho, že během jednoho víkendu je možné získat až 35 bodů, je třeba vzít do úvahy i fakt, že se na konci sezony každému jezdci škrtne jeden nejhorší výsledek. Úvodní podnik v Seelow, při kterém Novotného vyřadila závada motoru už po první rozjížďce, by tak nakonec ani nemusel mít vliv na jeho konečné umístění v šampionátu.
Program podniku odstartuje v sobotu tréninkovými jízdami a následně prvním kolem rozjížděk. Zbylé dvě rozjížďky přijdou na řadu v neděli. Poté už bude následovat semifinále a finále.
Foto: Zuzana Horáková
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.