Automobilky už vědí, jak na závodění vydělávat. Na okruzích i v rallye

Ekonomická krize v závěru první dekády nového milénia donutila přemýšlet jinak i výrobce automobilů. Díky tomu není závodění už jen drahou formou marketingu, ale stále více automobilek využívá výroby závodních vozů a hlavně jejich náhradních dílů jako zdroj slušného výdělku.

Průkopník se jmenuje Ratel

Jako první si potřebu výkonných, ale výrazně levnějších aut uvědomil Stéphane Ratel. Okruhová třída GT3 vznikla už v roce 2005 a dodnes na ni má jeho SRO Group faktický monopol. „Gé té trojky“ postupně vytlačily předražené vozy GT1 a GT2 a stal se z nich celosvětový standard, včetně slabší třídy v japonském šampionátu Super GT. Před přechodem na GT3 zatím odolávají snad jen ve FIA WEC a tím pádem i v Le Mans. kde si ACO drží dál svůj standard sportovních vozů LMGTE.

Homologovaných vozů GT3 je dohromady už 52, byť se často jedná o evoluce předchozích modelů. V této kategorii je nejaktivnější Volkswagen Group, která nabízí vozy hned čtyř značek: Audi, Bentley, Lamborghini a Porsche. Mezi jejich soupeři nechybějí vozy Aston Martin, BMW, McLaren, Mercedes-AMG, Ferrari, Nissan či Honda. Díky systému dodatečné zátěže (balance of performance - BoP) je zajištěna mimořádná vyrovnanost, takže vyhrát může prakticky každý.

Šampionátů této specifikace je celá řada. A to jak kontinentálních, tak národních – od USA přes celou řadu evropských zemí (Británie, Francie, Itálie) až po Austrálii. Specifická je situace v v Německu, kde jsou nyní hned tři seriály GT3: k ADAC GT Masters známých i z Mostu a VLN (čili závodění na Nordschleife) se nyní přiřadilo DTM hledající druhý dech.

Vedle GT3 má SRO Group pod svými křídly také nižší kategorii GT4. O ní Tomáš Enge před časem prohlásil, že podle něj je právě ona budoucností levného závodění sportovních vozů.

Král „plechovek“ Lotti

Také světový šampionát cestovních vozů WTCC začal kvůli enermním nákladům zacházet na úbytě. Toho využil tvůrce jeho nejslavnější éry Marcello Lotti a před sedmi lety předvedl vozy TCR. Také zde byla hlavním motivem úspora peněz.

Automobilky záhy pochopily, na jakou zlatou žílu italský promotér narazil. Hlavně ve Wolfsburgu se činili. Vzhledem k možnosti použít také automatickou převodovku DSG tvoří koncernová auta značek Audi, Cupra a VW třetinu aktuální nabídky. Tedy sedm z 21 nabízených aut. Také zde kvůli rovnosti šancí platí pravidlo BoP.

Vedle WTCR, což je reálně náhrada za světový šampionát (zatím bez možnosti rozdávat tituly mistrů světa), se podobně jako v GT3 velmi rychle rozbujela síť kontinentálních, regionálních a národních seriálů. Od loňského roku existuje také TCR Eastern Europe, jehož jeden podnik se jel také v Brně. Celkově zvítězil Srb  Dušan Borkovič, juniorskou trofej si odnesl český pilot Jáchym Galáš před krajanem Michalem Makešem.

Opratě rallye drží FIA

Na úspěch okruhových „levných“ specifikací žárlivě hleděla FIA. Nejvyšší světová motoristická autorita sice přijala GT3 a TCR jako platformu svých seriálů, ale aspoň v rallye si prosadila svoje vlastní regule. Jako první přišla třída S2000, již zastoupila ještě úspěšnější „er pětka“. Tu dnes sice oficiálně nahradila auta s označením Rally2, ale nadále je to mimo MS nejvyšší dostupná specifikace.

Tady je komerčně zdaleka nejúspěšnější mladoboleslavská Škoda Auto. Fabia R5 není jen nejprodávanějším autem této kategorie, ale také zdaleka nejúspěšnějším. Chcete důkaz? Tak třeba v poslední „předkoronové“ sezoně 2019 získali její piloti po celém světě neuvěřitelných 28 titulů včetně obou prvenství ve WRC2 – v hodnocení Pro i v kategorii bez tovární podpory.

Vedle Škody připravili vůz R5 také u sesterského Volkswagenu. Ale protože značka VW v rámci „minimalizace škod po dieselgate“ zcela utlumila závodní program, koncernu dál zůstává podle nových technických regulí jen Fabia Rally2 Evo. Mezi její konkurenty aktuálně patři vozy Rally2 tří značek: Citroën, Ford a Hyundai. Auta Rally2 stále – tedy i v českém šampionátu - závodí ve stejné kategorii s celou škálou aut R5.

Rally2 je přece jen už vyšší a dražší liga, proto se objevila možnost i pro méně zkušené (a méně solventní) piloty. Ta se jmenuje Rally4. Je určená pro „dvoukolky“ a zatím v ní jasně kraluje Peugeot. Francouzi koncem března oznámili už stý prodaný kus, který zamířil do Peru.

Po Francii, a Španělsku s Portugalskem, kde se v roce 2020 jel společný Cup Iberica, se v letošním roce bude Peugeot 208 Rallye Cup konat také v Itálii, Maďarsku, České republice a zmiňovaného Peru.

V Česku do pohárového kalendáře zahrnuto šest soutěží a vedle nových vozů Peugeot 208 Rally4 budou ve zvlášť vypsané kategorii bojovat i jezdci ve speciálech 208 R2. S ohledem na předpokládané dodání objednaných vozů by měl Peugeot Rally Cup CZ odstartovat v květnu.

Foto: Peugeot Sport, Buggyra Zero Mileage Racing a Mičánek Motorsport powered by Buggyra

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor portálu aktualne.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a profesně se mu věnuje celý život.