Oblíbený i prokletý Humpolec. GT2 Motorsport je připraven na druhou autokrosařskou bitvu

Tomáš Jánoš je namotivovaný odčinit na své oblíbené trati komplikovaný vstup do sezony, Milan Purma doufá, že zlomí humpolecké prokletí. U stáje GT2 Motorsport převládají před druhým letošním podnikem autokrosařského mistrovství republiky smíšené pocity.

„Mezi Nyirádem a Humpolcem je letos jenom 14 dní, což je pro mě vzhledem k mým dalším povinnostem velký mazec. Auto jsme se ale snažili připravit co nejlépe,“ říká před závody na Vysočině Milan Purma. Ten je momentálně nejvýše postaveným jezdcem GT2 Motorsportu v kategorii TouringAutocross1600. Úvodní podnik v Maďarsku totiž dokončil na druhém místě, o jednu pozici před týmovým kolegou Jakubem Jánošem.

Přestože Purma zahájil sezonu nadějně, do Humpolce přijíždí s určitým respektem. V minulosti mu totiž závodiště Pod Vilémovským lomem mnoho radostných chvil nepřineslo. Bylo tomu spíše naopak.

„Je to hezká trať, pro nás ale bohužel ne moc veselá. Nějaké velké body jsme tu získali naposledy snad před 10 lety,“ upozorňuje. To ale neznamená, že by klesal na mysli. „Přijíždíme v plné síle a budeme se snažit tuto smolnou éru zlomit,“ vyhlašuje odhodlaně.

Opačným způsobem než Purma zahájil v Nyirádu letošní sezonu Tomáš Jánoš, šampion z roku 2023 a loňský vicemistr. Jeho Volkswagen Lupo totiž trápily technické potíže a vše vyvrcholilo ve finálové jízdě, kdy musel odstoupit kvůli problémům s tyčí řízení.

„Loni jsme to měli přesně obráceně. Na prvních třech závodech se nám dařilo, pak se přehoupla půlka sezony a všechno bylo špatně,“ připomíná Jánoš. „Věřím, že jsme na Humpolec pořádně nachystaní. Vše hraje do karet tomu, že by to mohlo být skvělé závodění. V pátek zapršelo, což trať zalilo a teď už má být jenom hezky,“ předpokládá.

Do Humpolce se Jánoš vrací každý rok moc rád. „Jsou tu skvělí pořadatelé, kteří pro závody dělají maximum. Zázemí i trať jsou vždy perfektně nachystány. Je skoro až neuvěřitelné, co všechno v dnešní době pro to zvládají dělat,“ chválí.

Podle Jánoše by mohl být Humpolec vzorem pro řadu dalších organizátorů. Konkrétně naráží na Novou Paku, která hostí kromě republikového šampionátu také mistrovství Evropy. „Vždy jsem se tam těšil na super svezení. V poslední době to ale nestojí za nic. Nebuduje se tam nic nového, trať je zastaralá a neudržovaná. Loni jsem se tam úplně zbytečně vyboural, což mě stálo spoustu peněz a úsilí,“ říká upřímně.

V Humpolci cítí Jánoš naději mimo jiné kvůli charakteru trati. Na něm díky velkému kopci, který následuje po první zatáčce, sehrává velkou roli výkon motoru.

„Pro mé Lupo je kopec to nejlepší, co může být,“ říká. V tomto ohledu je podle Jánoše Humpolec pravým opakem Nyirádu. „V Maďarsku byl výkon motoru na škodu. Kuba (Jakub Jánoš – pozn. red.) tam pět kol vedl, pak mu ale totálně odešly gumy a dojížděl na železu. I u mě by to dopadlo stejně. Když jedete v terénu, který spotřebovává gumy, hrabete tam a je uklouzaný, tak se vám nižší výkon přenáší na trať lépe,“ vysvětluje.

I Jakuba Jánoše najdeme v Humpolci mezi přihlášenými. Syn Tomáše Jánoše bude navazovat na třetí místo z Nyirádu. V ostatních kategoriích budou GT2 Motorsport reprezentovat také Daniel Stuchlík (RB160), Vít Kostroun (RB125) a Filip Jánoš (KartCross).

Jakub Novotný, který dosáhl v Nyirádu na druhé místo v kategorii Buggy1600, v Humpolci chybí. Letos totiž plánuje v mistrovství republiky pouze vybrané podniky. Jeho prioritou je evropský šampionát.

Foto: Zuzana Horáková

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.