KOMENTÁŘ: Miliardářská agitka: Zvolte mě a já vám zaplatím Grand Prix

Miliardář Pavel Sehnal přišel coby lídr strany Aliance pro budoucnost s netradičním trhákem: Vrátím do Brna Velkou cenu České republiky motocyklů.

Pouhé dva dny před začátkem voleb nabízí pětašedesátý nejbohatší Čech Pavel Sehnal 65 milionů na zalistovací poplatek, čímž by pomohl k návratu Grand Prix České republiky silničních motocyklů na brněnský Masarykův okruh. Načasování před hlasováním má své důvody. Podnikatel totiž spojuje podíl na záchraně závodů na jižní Moravě s účastí své partaje v parlamentu.

Miliardáře Sehnalova kalibru nelze podezřívat z ekonomického diletantství, ale celý projekt zavání velkou naivitou, což ukázala tisková konference, kterou v Praze uspořádal. Bohužel se ukázalo, že o problému financování závodu a pozadí všech tahanic ví i přes několikrát zmiňovanou "identifikaci persolnálních vztahů" méně, než motorističtí novináři, kteří na jeho tiskovku přišli.

Majitel skupiny SPGroup vlastníci téměř šedesátku firem včetně pojišťovny Slavia chce pro stranu, která podle předvolebních odhadů má jen mizivou šanci dostat se do sněmovny, nabrat hlasy přes apelování na národní hrdost a na to, že Češi musí světu ukázat, že podobnou akci umí zorganizovat.

Na tom by samozřejmě nebylo nic špatného, jenže…

Celá mediální show probíhala ve znamení „nastavování procesů“. To znamená, že Sehnal a sportovní manažer Zdeněk Kubec nějakou dobu analyzovali zákulisí Grand Prix a domnívají se, že už vědí, jak nastartovat návrat Marca Marqueze a spol. na brněnský automotodrom.

Sehnal ve svém úvodním proslovu zcela opomenul fakt, který ve finále Grand Prix dal poslední ránu z milosti - spor o to, kdo spraví asfalt na Masarykově okruhu, na kterém jezdci MotoGP už nechtěli jezdit. Jeho faktický majitel Karel Abraham naopak požadoval, aby výměnu povrchu zaplatil spolek Brna a Jihomoravského kraje, který formálně závod pořádal. To vše v situaci po pěti letech "spolupráce", kdy si spolek pro pořádání závodu okruh od Abraham pronajímal s cenou v řádu desítek milionů ročně).

Sto milionů korun na nový povrch je pro Sehnala - kterého motorističtí novináři na jeho vlastní tiskovce rozebrali na prvočinitele - marginalita. Poučená veřejnost vycvičená dobrými deseti lety tahanic o závod se pousměje i Sehnalově naivní představě řešení. Prý poté, co zaplatí ze svého zalistovací poplatek, uspořádají brněnští podnikatelé sbírku na nový asfalt. Fakt je ten, že brněnští podnikatelé napříč všemi obory jakoukoliv pomoc Grand Prix kategoricky odmítali, i když měla být jen symbolická. Představa, že budou hoteliéři, restauratéři nebo taxikáři dávat korunku ke korunce na výměnu 5 403 metrů asfaltu vlastněného prostřednictvím spletence firem Karlem Abrahamem jako soukromou osobou, je úplně dětinská.  

Sečteno a podtrženo bude až po sobotě, ale upřímně - pravděpodobnost, že iniciativa Aliance pro budoucnost vrátí do Brna Velkou cenu, je asi stejně velká, jako že se do parlamentu skutečně dostane. Vyjádřeno aktuálním kurzem sázkové kanceláře Fortuna je to 1:111.

Foto: Red Bull Content Pool

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.