Suverénní Dennis, nevýrazný Vandoorne i Frijnsovo zlomené zápěstí. Tak vstoupila formule E do nové éry

Jake Dennis dosáhl na dominantní vítězství, úřadující šampion Stoffel Vandoorne si připsal pouze bod za desáté místo a Robin Frijns si při incidentu s Normanem Natem zlomil levé zápěstí. Takový byl první závod nové sezony formule E v Mexico City, kde se začala psát nová éra výkonnějších, lehčích a efektivnějších vozů Gen3.

V cíli Dennis přiznal, že ho vítězství překvapilo. Po předsezonních testech ve Valencii totiž něco takového vůbec neočekával.

"Poprvé jsem vyhrál v Mexiku a poprvé ve voze Gen3. Jsem opravdu nadšený, vůbec jsem to neočekával. Nyní jsem mnohem sebejistější než před víkendem. Ve Valencii jsme byli jedni z nejpomalejších. Teď se to ale otočilo, i když jsme toho upřímně moc nezměnili," neskrýval své nadšení pilot stáje Andretti, který ve formuli E triumfoval počtvrté.

Ačkoli Dennis projel cílem s náskokem téměř osmi sekund, nešlo o vítězství stylem start-cíl. Do závodu totiž vyrážel jako druhý za Lucasem di Grassim poté, co musel v kvalifikaci odjet finálové a semifinálové duely s poškozeným předním křídlem. To si pochroumal ve čtvrtfinále, když narazil do patníku.

Po startu se navíc musel bránit útokům třetího Jakea Hughese. Toho sice uhlídal, v předjetí Di Grassiho mu ale bránily dva výjezdy zpomalovacího vozu během krátké doby v úvodu závodu. Na první místo se Dennis dostal až ve 12. kole, kdy využil Di Grassiho chyby v první zatáčce. Od té doby už byl suverénní. Třetí výjezd zpomalovacího vozu ho sice připravil o téměř čtyřsekundový náskok, po restartu si ale vyjel pohodlné vedení znovu.

Jako druhý nakonec dojel do cíle Pascal Wehrlein z Porsche, který překonal Di Grassiho. Brazilec sice obsadil při svém prvním závodě za Mahindru třetí příčku, v závěrečných kolech mu ale chybělo tempo a měl co dělat, aby za sebou udržel Andrého Lotterera (Andretti) a Jakea Hughese (McLaren), pro kterého šlo stejně jako pro McLaren o premiéru ve formuli E. Hughes sice dlouho na Di Grassiho dotíral, v posledním kole se ale propadl za Lotterera a skončil až pátý.

Maserati za očekáváním

Hughes sice na stupně vítězů nedosáhl a jeho týmový kolega René Rast odstoupil kvůli poškozenému zavěšení po kolizi s Oliverem Rowlandem, i tak ale McLaren zažil o poznání lepší premiéru v šampionátu než Maserati. To sice zazářilo v předsezonních testech, kde byl Maximilian Günther nejrychlejší ze všech, v Mexiku ale na tuto rychlost tým nenavázal ani v nejmenším.

Už v kvalifikaci skončila stáj ve druhé desítce. Zatímco Mortara startoval šestnáctý, Günther dokonce až sedmnáctý. Güntherovi se sice v závodě podařilo nějaké pozice získat, i tak z toho ale bylo nebodované 11. místo. Mortara dopadl ještě hůře. V 18. kole dostal v první zatáčce přetáčivý smyk, který nezvládl zkrotit a narazil zadní částí svého vozu do bariéry z pneumatik, čímž pro něj závod skončil.

"Pro nás jako pro tým byl tento víkend těžký. Kvůli vysoké nadmořské výšce pro nás bylo docela náročné dostat pneumatiky do správné teploty (od letošního roku už není dodavatelem pneumatik Michelin, ale Hankook - pozn. red.), což v kvalifikaci ovlivnilo naše tempo," vysvětloval Günther mexické potíže.

Závodní vystoupení ale dává německému jezdci naději: "Startovali jsme sice zezadu, naše závodní tempo ale bylo už mnohem lepší. Díky naší efektivitě a strategii jsme byli konkurenceschopní. Byl jsem schopen posunout se dopředu o několik pozici a jen těsně mi unikla nejlepší desítka," dodává.

Pomalý rozjezd "Dream Teamu"

Jinam než mezi favority nemohlo být před sezonou řazeno nově vzniklé spojení značky DS a stáje Penske. Tak tomu bylo mimo jiné i díky hvězdné jezdecké sestavě. S DS totiž zůstal dvojnásobný šampion Jean-Éric Vergne a k Francouzovi se po odchodu Mercedesu ze šampionátu připojil Stoffel Vandoorne, který vyhrál titul loni. V Mexiku byl ale tým rád alespoň za jeden bod.

Po bodech sice sahal Vergne, nedařilo se mu ale příliš dobře hospodařit s energií a v závěru už mu došla, kvůli čemuž se propadl až na 12. příčku. Francouzův propad pomohl mimo jiné i Vandoornovi v tom, aby jakožto úřadující mistr světa nezačal sezonu bez bodů. Nakonec obsadil desáté místo.

Frijns si zlomil zápěstí

Zatímco někomu způsobil úvodní závod sezony bolest jenom obrazně kvůli výsledkům, Robin Frijns pocítil bolest skutečnou. Jezdec stáje ABT Cupra se totiž v prvním kole nestačil vyhnout Normanu Natovi, najel na jeho záď, poškodil si přední část vozu a ze závodu odstoupil. A aby toho nebylo málo, při incidentu se zranil a nyní mu vážně hrozí, že bude chybět za dva týdny při dvojzávodě v saúdskoarabském Rijádu.

"Robin si zlomil levé zápěstí a bude muset být v Mexiku operován," oznámila stáj ABT Cupra na sociálních sítích.

Pokud by Frijns skutečně nemohl v Rijádu jet, bude muset tým sáhnout po náhradě. Kandidáti na uvolněnou sedačku se momentálně rýsují dva - Kelvin van der Linde a Jehan Daruvala. Van der Linde pro tým loni závodil v DTM. Bývalý pilot F2 a současně junior Red Bullu Daruvala je zase rezervním jezdcem Mahindry, která stájí dodává pohonné jednotky.

Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE

Foto: Avalanche Andretti

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.