Tesla čelí obřímu tlaku z Východu. Čína dobývá trh s elektromobily rychlostí blesku

Čínské automobilky se stávají lídry elektromobility. Tesla ztrácí podíl i prestiž a investoři řeší, co bude dál.

Ještě nedávno byla Tesla synonymem pokroku v automobilovém světě. Elon Musk dokázal, co si tradiční výrobci ani netroufli představit. Jenže teď roste konkurence z místa, které dřív sloužilo spíš jako montovna – z Číny. Značky jako BYD, MG nebo Chery překonávají Teslu nejen cenou, ale i technologiemi. A co víc, rostou díky masivní státní podpoře.

BYD už loni předstihla Teslu v tržbách a prodala skoro o 2,5 milionu vozů víc. Xiaomi, ještě nedávno jen výrobce smartphonů, teď uvádí elektromobily a hned sklízí úspěch. Čína dominuje nejen výrobou baterií, ale i schopností přizpůsobit auta moderním nárokům zákazníků. Přístup „software-first“ – tedy zaměření na technologie, uživatelské rozhraní, autonomii a propojenost – zvládají tamní značky lépe než mnozí západní konkurenti.

Tesla mezitím v Evropě ztrácí. Za první dvě čtvrtletí letošního roku bylo v Česku registrováno jen 1088 vozů, meziročně o 45 % méně. Na platformě eToro roste počet investorů sázejících na akcie BYD, zatímco Tesla slábne. Čínské značky mají v Evropě už desetiprocentní podíl, navzdory clům až 35 %.

Ve druhém čtvrtletí roku 2025 dodala Tesla 384 122 vozů, meziročně o 13,5 % méně – největší propad v historii firmy. Tržby klesly, zisk se propadl o 40 %. Musk varuje před „nepředvídatelným“ rokem a slibuje návrat k dlouhodobým vizím: AI, robotaxi, humanoidní roboti. Jenže tyto sliby opakuje už deset let.

Investoři zatím vyčkávají. Tesla je stále druhou nejoblíbenější akcií na eToro. Ale její status technologického lídra je v ohrožení. A v době, kdy čínské značky kombinují rychlost, inovaci a cenu, bude Musk muset nabídnout víc než jen vize.

Foto: Newspress

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.