Deset důvodů, proč letos sledovat (nejen) MotoGP

Nedělní Velkou cenou Kataru začne už 73. ročník světového šampionátu silničních motocyklů. Také letos se máme na co těšit.

Nedělní Velkou cenou Kataru začne už 73. ročník světového šampionátu silničních motocyklů. Také letos se máme ve všech třech vypsaných kategoriích na co těšit.

1. Mir a Suzuki obhajují bez Brivia

Podobně senzační  jako zisk titulu mistra světa MotoGP pro Joana Mira byl i následný náhlý odchod šéfa továrního týmu Suzuki. Davide Brivio zamířil na post jednoho ze šéfů stáje F1 Alpine. Pro motocyklový tým to byl zjevně takový šok, že ani nehledal nového bosse. Jisté je jen to, že část jeho pravomocí převezme japonský garant projektu Šiniči Sahara. Stabilita je aspoň v jezdeckém složení, vedle Mira bude na modré motorce sedět znovu další Španěl Alex Rins.

2. Kdy se vrátí Marc Marquez?

Rok trvající příběh o zranění a návratech Marca Marqueze má další kapitolu. Honda ohlásila ostré testy v Barceloně a už už to vypadalo, že se její hlavní hvězda vydá do Kataru bojovat o body. Pak ale začátkem týdne přišla nemilá zpráva. Španěl vynechá minimálně úvodní dvojzávod v Losailu, protože se stále zotavuje z loňské zlomeniny pažní kosti. Hlavní tíha tak zůstává na Polu Espergarovi, který do týmu Repsol Honda přišel od KTM.

3. Rossi bude bojovat mimo tovární tým

Ani Valentino Rossi nemládne. Ve 42 letech musel dát v továrním týmu Yamahy přednost o generaci mladšímu Francouzi Fabiu Quartararovi. Sám „Doktor“ místo něj putoval do ambiciózního malajského týmu Petronas. Může i nadále spoléhat na tovární podporu, navíc loni Petronas továrnu výrazně předčil.

4. Ducati obětovalo Dovisiosa

Tři tituly vicemistra světa byly pro Ducati málo na to, aby kývla na Italovy finanční požadavky. Naopak v Boloni rozprášili tým, poroučet se musel i Danilo Petrucci. Zatímco ten našel angažmá u týmu Tech3 a osedlal KTM, Dovi nakonec vzal zavděk testování u Aprilie. Pro ni to je ale velká výhra a šance konečně vystoupit ze stínu rivalů.

5. Poučí se KTM z problematických testů?

Rakouská značka už v minulém roce ukázala, že má na to prohánět Japonce i Ducati. Ale testy v Losailu notně zchladily ambice tovární stáje zaštiťované Red Bullem. Miguel Oliveira dokonce prohlásil cosi o „nárazu do zdi“, po němž musí přijít výrazné změny. To Brad Binder je optimista a domnívá se, že časy dosažené v Losailu vypadají hůř, než jaká je reálná pozice KTM vůči soupeřům.

6. Nevlastní bratr mezi elitou

Vedle Rossiho se na startovní listině MotoGP objeví i jeho nevlastní bratr Luca Marini. 23letý Ital usedne na Ducati týmu Esponsorama Racing, což byla ještě loni Avintia. Pro Mariniho to nebude jednoduchý debut. Řada fanoušků si totiž stále myslí, že nebýt příbuzenského vztahu s legendou, nikdy by se tak vysoko nedostal. Titul vicemistra světa Moto2 je ale slušná vizitka kvality.

7. Komu prospěje zmrazení vývoje MotoGP?

Šetří se i v MotoGP, takže pro letošní rok byl zmražen vývoj motorů a aerodynamiky. To by mohlo výrazně hrát do karet Suzuki, která byla zdaleka nejspolehlivější značkou. Rins byl v posledních sedmi závodech ročníku 2020 čtyřikrát na stupních vítězů a Mir cestou k titulu nasbíral z celého jezdeckého pole nejvíc umístění v top 3. Naopak za uchem se musí drbat u Yamahy, jejíž agregáty loni propadly.

8. Poprvé od roku 1992 bez Brna

Je to smutné, ale letos uvidíme všechny Velké ceny jen v televizi. O nepěkném příběhu české Grand Prix v Brně se nemá cena moc rozepisovat, máslo na hlavě má na jihu Moravy kde kdo. Takhle budou mít Moravané nejblíže na Red Bull Ring, zatímco z Čech je geograficky nejvýhodněji položený Sachsenring.

9. Vyrovnané testy slibují v Moto2 ostrou bitvu

Předsezonní testy prostřední kategorie skončily tisícinovým soubojem a nejlepší trojka se vešla do pouhého mrknutí oka. Brit Sam Lowes porazil Marca Bezzecchiho z Itálie o pouhých 13 tisícin, třetí Australan Remy Gardner zaostal za lídrem o 48 tisícin. Právě Lowes s Bezzecchim jsou jedinými jezdci z loňské top5, kteří v Moto2 zůstali. Naopak závodní pole doplnil šampion Moto3 Albert Arenas.

10. Dokáže se Salač etablovat mezi světovou elitu?

Do světového šampionátu opět nastoupí jediný stálý český zástupce, Filip Salač načne v Moto3 už třetí sezonu. Proto musí počítat s mnohem větším tlakem na výsledky. Třeba z toho důvodu, že zatímco on byl loni celkově jednadvacátý, jeho týmový kolega Tony Arbolino bojoval do posledního závodu o titul. Letos bude v garáži stáje Rivacold Snipers Team neméně ambiciózního parťáka, dalšího Itala Andreu Migna. Výsledky testů byly nadějné, snad ten optimismus vydrží i po prvním závodě.

Foto: Red Bull Content Pool a Yamaha Racing

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.