Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pondělí, 30. března 2020 (14:47) Pavel Jelínek

Vzpomínky na Rallye Jizera, která se jezdila u Železného Brodu.

Rallye Jizera

Železný Brod mnohokrát projížděli a stále projíždějí účastníci Rallye Škoda a Bohemia. Centrum zde měla i soutěž nazvaná podle protékající řeky a prsty v tom měl také Miroslav Šefr, slavný železnobrodský jezdec rallye a rallyekrosu. Rallye Jizera se jela celkem pětkrát jako oblastní soutěž pro posádky třetí výkonnostní třídy.

Premiérového ročníku v červenci 1978 se například zúčastnili Milan Tesař, Libor Slíva, Miloslava Chomínová, Petr Hambálek, Vlastimil Kubíček, Miroslav Šefr, Milan Tesař, nebo Pavel Malý. Celkem bylo přihlášeno sto tři posádek. Rychlostní zkoušky se odehrály mezi obcemi Zásada – Černá Studnice, kde část povrchu tvořila prašná cesta, dále Navarov – Zlatá Olešnice a Roudný - Malá Skála, tedy úseky známé například z Rallye Škoda.

 

Dokonalou znalost tratí erzet na Železnobrodsku využil místní matador Miroslav Šefr navigovaný Václavem Cvrkem, kteří vyhráli jak třídu A2 1150, tak i v absolutním pořadí, když druhým Petru Hambálkovi a Pavlu Dvořákovi nadělili třicet sedm sekund. Ti vyhráli třídu A5 2000 a třetí zde dojely „amazonky“ Chomínová se Slavíkovou. Třetí absolutně skončili Václav Šmída s Petrem Janečkem.

Výborné páté místo v absolutním pořadí obsadili vítězové třídy A1 Škoda Stanislav Čížek s Miroslavem Sobotkou se Škodou 110 LS. Další vítězství si ve třídách připsali Pavel Malý – Vladimír Zítek v A1 1600, Miroslav Jakeš s Petrem Filipem v A2 1000 a Stanislav Hampl s Jaroslavem Mokrým v A2 1300. Emil Krivohlávek s Jiřím Trojkem zvítězili v A2 1600

Druhý ročník, který se jel prvního září, pro sebe rozhodla chvaletická dvojice Jiří Míča – Jan Míča, ale neměli to rozhodně jednoduché. Hned za nimi dorazili do cíle Miroslav Klofáč s Miroslavem Kučerou, vítězové A2 1150, kteří startovali s kupátkem a třetí František Galat s Miroslavem Píchou jeli s vozem VAZ 2101 a vyhráli zároveň A2 1600. Prosadili se i domácí Josef Kubeš s Rudolfem Šrámkem, kteří vyhráli se Škodou 110 LS třídu A1 Škoda před Lubomírem Březíkem. Drahoslav Sedláček s Luďkem Tomáškem zajeli nejrychleji v litrech.

Sériové šestnáctistovky vyhráli na našich soutěžích s poměrně neobvyklým Fiatem 127 Jan Klugar s Marií Klimeschovou. Jak bylo jednoduché uspořádat soutěž dokazuje časový harmonogram: od šesti do devíti hodin přejímky, v deset start, v sedmnáct hodin předpokládaný dojezd posledního vozu a od půl osmé večer – slavnostní vyhlášení…Erzety Zlatá Olešnice – Vlastiboř ( třináct kilometrů ), Roudný – Malá Skála, Líšný – Loučky se jely dvakrát. Z původně 106 přihlášených sjelo ze startovní rampy 82.

 

Ve třetím ročníku, který připravil AMK Železný Brod na konci srpna 1980, byly na programu tři úseky rychlostních zkoušek, které se jely třikrát : Líšný – Rohliny (dvanáct kilometrů), Malá Skála – Jenišovice (osm kilometrů) a Splzov – Železný Brod (pět km ). Celá soutěž se tedy odehrála na velice malém prostoru.

Největšími favority byli Jiří Němec ( Škoda 130 RS), Rudolf Hahnel (VAZ 21011), Jiří Koukal (Š120 S), Jiří Černý (Škoda 130 RS), Vlastimil Halbich (Š 120 S ) nebo takřka domácí Ladislav Havara. Nejvíce se nakonec dařilo posádce Jiří Němec – Pavel Šedivý z týmu Chemopetrol Litvínov, která vyhrála v absolutním pořadí před vítěznou dvojící třídy A2 1150 Karel Hock – Jindřich Dvořák.

Třetí příčka patřila druhé posádce zmíněné třídy Krejčí – Švihálek, kteří si pohlídali o dvě vteřiny bronz před stotřicítkou boleslavské dvojice Jiří Urban – Rostislav Lev. Chalupný s Hubálkem vyhráli nejpočetnější třídu A1 Škoda. Mezi desítkou trabantů vyhráli Němečkovi a v A1 1600 Štefan s Králíčkem. Soutěž byla odstartována v deset hodin, do cíle přijel první vůz v šestnáct hodin.

V roce 1984 kraloval v povodí řeky Jizery tehdy začínající Pavel Sibera. Měl jsem možnost vidět ho na vlastní oči, neboť jsem zde jel v doprovodu pražského soutěžáka Daniela Houdka. Ten mě svezl ve svém špičkovém trabantu v tréninku na pěkně širokých slickách, a to mě definitivně přivedlo k přesvědčení, že musím alespoň jednou odstartovat do automobilové rallye.

Po celou dobu vládlo příjemné teplé počasí „babího léta“. Na tento rok má příjemnou vzpomínku Vladimír Mužák: „Byl jsem tehdy naprostým nováčkem, před startem se mě ujal Mirek Šefr, projel se mnou trať a poradil mi mnoho míst, jak je jet, kdy brzdit. Vrcholem jeho ochoty bylo zapůjčení vhodných pneumatik na soutěž. Jizera byla moji první dokončenou soutěží v kariéře – i díky Šefrovi.“

Mužák s Koškem si odnesli z vyhlášení výsledků mimo jiné i kouzelnou obálku. Byla v ní prémie 80,- Kč za páté místo ve třídě… Vítězný Pavel Sibera vyhrál šest erzet, po čtyřech nejrychlejších časech si připsali Pavel Procházka a Jiří Míka. Sibera s Grossem najeli na druhé Bergra s Peterou patnáct vteřin, dalších dvaadvacet ztratili chomutovští Jiří Břichnáč s Jiřím Podlipným s vozem VAZ 21011.

 

Také čtvrtý Antonín Blažek a pátý Radko Polcar (vítěz A 1600) jeli s vozy ruské výroby. Mezi sedmatřiceti stodvacítkami se nejvíce dařilo dvojici AMK Plzeň střed Petr Šedivec – Jaroslav Mařík. Také trabantů se na Jizeře sešel úctyhodný počet – pětadvacet. Tady nedali šanci soupeřům Luděk Polanecký s Janem Rejmonem. Tři úseky rychostních zkoušek se jely pětkrát. O tolika průjezdech se na jednom úseku v současnosti divákům ani nezdá. Poté následovala za Železnobrodsku roční pauza.

V Železném Brodě jsem soutěž absolvoval a dokončil v roce 1986 těsně před mým nástupem na vojenskou službu a můj trabant nesměl utrpět újmu, neboť se prodával... Absolutní prvenství v posledním ročníku si vyjeli Pavel Solar s Petrem Syrovým před vítězi třídy A 1600 a téměř domácími Milošem Tomešem a Miroslavem Patrmanem na VW Golf. Zajímavostí bylo, že v této třídě se sjela velmi početná konkurence sedmnácti vozů.

Třetí pozice patřila Jiřímu Švecovi s Jaroslavem Horejšem, kteří zajeli naprosto shodný čas se čtvrtým Karlem Dawsonem a rozhodlo pravidlo rychlejší první erzety. O pouhé další dvě vteřiny skončili pátí vítězové eles Roman Kalina s Juliem Gálem ve žlutočerných barvách Chemopetrolu. Dan Houdek s Petrem Dvořákem zvítězili mezi trabanty před svými týmovými kolegy z AMK Bílá Labuť Pavlem Dyršmídem a Pavlem Rejmonem.

Erzety se jely v úsecích Hrubá Horka - Horská Kamenice – Jirkov - Hrubá Horka, Železný Brod – Chloudov – Koberovy – Vrát – Prosíčka (obě třikrát), Bezděčín – Pelíkovice - Hodkovice a Pulečný -Rychnov (obě dvakrát).

Rallye Jizera byla vypsána i v roce 1987, ale nakonec se neuskutečnila a jako náhradní soutěž se jela ve sdruženém krajském přeboru A Rallye Klatovy.

1.  1978  240  6  OBL - B  91  58  Šefr – Cvrk – Škoda

2.  1979  290  9  OBL - B  82  64  Míča – Míča – Škoda 120 SR

3.  1980  169  9  OBL - A   100 61 Němec – Šedivý – Škoda 130 RS

4.  1984   230 15 OBL - A  110  71 Sibera – Gross – Škoda 130 L

5. 1986   190  10 SKP - A    94  63 Solar – Syrový – Lada 21011

 

 

POD ČAROU

Také v Železném Brodě nebyla rally jedinou motoristickou disciplínou, která se v tomto sklářském městečku konala. Již v padesátých letech se zde jezdily silniční závody motocyklů ( známá jsou jména Rezler, Sůva, Boudík), několikrát se zde jely motokáry a také motokrosové závody, motoskijöjing a terénní motocyklové soutěže.

 

V nedaleké Malé Skále se pak jezdily závody do vrchu (dokonce na dvou tratích – na Frýdštejn a na Sněhov) a velkou tradici měl autokros na trati ve Sněhově. Největší místní závodnickou ikonou pak byl skvělý Miroslav Šefr, který se prosadil především v automobilových rallye (spolujezdci Červený, Chomínová, Cvrk) a těšil diváky krásnou atraktivní jízdou a také rallykrosu, kde získal vedle dvou titulů jako první Čech body v Mistrovství Evropy.

Vyhrál v absolutním pořadí Rallye Jizera 78, Klíč 79, Hodonín a Varnsdorf 83 a v roce 1986 Rallye Haná, Sigma a Český Krumlov. V roce 1983 se stal Mistrem ČSR, o tři roky později byl vítězem absolutního pořadí Mistrovství ČSR. Viděl jsem jeho jízdu na vlastní oči několikrát a mohu říci, že mě jeho atraktivní rozevlátý, ale přitom rychlý průjezd vždy uchvátil. Dalšími úspěšnými soutěžáky a vrchaři pak jsou a byli již zmiňovaný Václav Donát a další členové jeho týmu, posádka Josef Kubeš – Rudolf Šrámek, Jan Hudský, Jitka Kubešová a další.

A nelze samozřejmě zapomenout na úspěšnou rodinu Cvrčkových z nedaleké Besedice. Posádka Věroslav Cvrček – Miroslava Cvrčková získala desítky vavřínů v jednotlivých rally na úrovni mistrovství republiky i v zahraničí a vlastní i několik titulů mistrů republiky.

V jejich stopách jde úspěšně Věroslav Cvrček junior, nejdříve motokárista, který v posledních letech prohání po rychlostních zkouškách, ale i v závodech do vrchu speciály Škoda.

 

Pavel Vydra

(text je z publikace Historie československých rallye – 1. díl, aktualizovaný )

Foto: archiv autora

Fotky

Další články

Komentáře