Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pondělí, 13. května 2019 (18:08) Pavel Jelínek

Všední den s elektrickou koloběžkou od španělského výrobce aut.

 Všední den s elektrickou koloběžkou

  • 60 % všech jízd automobilem je kratších než 8 kilometrů a elektrické koloběžky jsou stále významnější alternativou v městských oblastech

  • Elektrické koloběžky jsou nyní často používaným dopravním prostředkem ve velkoměstech, jako je Paříž, Berlín, Barcelona nebo Madrid

  • Uživatelé koloběžky SEAT eXS KickScooter šetří tímto novým způsobem individuální dopravy čas i peníze

Mobilita ve městech se radikálně mění. V současnosti je 60 % všech jízd osobním automobilem kratších než 8 kilometrů a stále více lidí dává přednost kombinaci různých dopravních prostředků, včetně elektrických koloběžek a skateboardů. V metropolích, jako je Paříž, Berlín, Barcelona nebo Madrid, jsou již elektrické koloběžky běžným dopravním prostředkem. Podle odhadů jich jen ve Španělsku jezdí po ulicích více než 26 000.

Šéfcukrář Jairo Borox zařadil před čtyřmi měsíci do svého každodenního života elektrickou koloběžku SEAT eXS KickScooter. Každý měsíc na ní ujede více než 400 kilometrů, a ušetří tak 60 eur na nákladech na dopravu. Jeho všední den s elektrickou koloběžkou vypadá následovně:

- 5:30 h – hodina spánku navíc: Jairo musí každý pracovní den vstávat brzy. V tuto dobu již vychází ze svého bytu ve městě L’Hospitalet de Llobregat na jihozápadě barcelonské aglomerace a na své koloběžce jede dva kilometry na nádraží, aby stihl vlak v 5:38 h do stanice Sant Boi de Llobregat (Barcelona). V tomto městě se nachází jeho pekařství. Dříve jezdíval do práce autobusem, který však odjíždí již v 5 hodin ráno. „Díky koloběžce mohu spát o hodinu déle, a to je velká výhoda, když musíte vstávat tak brzy,“ říká

 

- 6:15 h – na koloběžce do práce: Jairo překoná na své elektrické koloběžce 3 kilometry z nádraží do svého pekařství, kde se obleče do bílého kuchařského oděvu a pustí se do výroby nejrůznějších druhů čokoládových cukrovinek.

- 11:00 h – zpátky na koloběžku: Jairo nyní musí přepravit všechny hotové cukrářské výrobky do cukrárny v Barceloně, aby si zákazníci mohli vychutnat jeho čerstvě vyrobené lahůdky. Do cukrárny, vzdálené 17 kilometrů, jezdívá vlakem, ale na nádraží jej doveze koloběžka, protože to je nejrychlejší způsob, jak se tam dostat. „Jednou z hlavních výhod kombinace těchto dopravních prostředků je cestování bez jakýchkoli překvapení: dobu jízdy si mohu přesně spočítat,“ vysvětluje Jairo.

- 11:45 h – ideální řešení pro velkoměsta: Jairo vystupuje z vlaku na konečné stanici Francia Station. Cukrárna ve velmi moderní čtvrti Born je odsud vzdálena pouhých 400 metrů a Jairo k ní dojede na své koloběžce za pouhé dvě minuty. „Mnohá města jsou vůči koloběžkám vstřícná. Ostatní pracují na tom, aby se lidé mohli na koloběžkách dostat kamkoli – snadno a bezpečně,“ říká.

- 14:00 h – dokonalá pro krátké vzdálenosti: Jairo po práci často zůstává v Barceloně, aby poobědval s přáteli. „Líbí se mi flexibilita, kterou mi koloběžka nabízí. Jízdy na krátké vzdálenosti jsou otázkou několika minut, a pak si koloběžku sklopíte a vezmete ji s sebou, kamkoli chcete.“

- 16:00 h – zpátky doma: Jairo se po obědě vydává metrem zpátky do města L’Hospitalet de Llobregat a od metra jej čeká další jízda na koloběžce – necelý kilometr zvládne za dvě minuty.

- 20:00 h – koloběžka jezdí s Jairem i na cestách autem: V pátek večer a o víkendech se Jairo vydává se svými přáteli na večeři a za zábavou do Barcelony. Autem dojede na parkoviště P+R na hranici města a ze zavazadlového prostoru vyndá svou elektrickou koloběžku SEAT eXS KickScooter, na níž dojede na místo setkání. „Díky tomu si nemusím dělat starosti s hledáním parkovacího místa, ani s placením parkovného.“

- 23:00 h – ani krok bez koloběžky: Po návratu domů připojí koloběžku k elektrické síti, aby ji nabil. Jairo dnes na ní ujel více než 20 kilometrů a odhaduje, že ušetřil asi dvě hodiny času. Úspory počítá také v penězích – více než 60 eur měsíčně za palivo, parkování a jízdné v prostředcích hromadné dopravy. „Když byly koloběžky poprvé představeny, nepovažoval jsem je za alternativu, ale nyní se elektrická koloběžka stala nepostradatelnou součástí mého každodenního života,“ uznává.

Tři otázky a odpovědi o elektrických koloběžkách

 

Jaký je jejich dojezd a nejvyšší rychlost? SEAT eXS KickScooter má dojezd až 25 kilometrů a akumulátory se nabijí nejpozději za tři a půl hodiny. Nejvyšší rychlost koloběžky je 25 km/h a její hmotnost je 12,5 kg. Je vybavena světlometem LED pro bezpečnou jízdu. Bezpečné a snadné zastavení zajišťuje elektrická a mechanická brzda. Kabely k brzdám a akumulátoru jsou uloženy ve sloupku řízení, v němž jsou lépe chráněny. Koloběžka má navíc kola s pryžovou obručí, u nichž nehrozí poškození s následnou ztrátou vzduchu.

Jak upravuje používání koloběžek legislativa? Ve Španělsku smí na elektrické koloběžce jezdit osoby od 14 let. Každé město má své vlastní vyhlášky, ale jen několik z nich má specifické právní úpravy provozu na elektrických koloběžkách. Ve Španělsku je má pouze Barcelona, Madrid a Valencia, ale španělské ministerstvo dopravy připravuje všeobecný zákon. Na elektrických koloběžkách lze jezdit v jízdních pruzích pro cyklisty a na ulicích, přičemž nejvyšší rychlost je omezena na 30 km/h. Jízda na chodnících a silnicích je zakázána. Ochranná přilba je doporučené vybavení jezdce, povinně ji musí mít osoby mladší 15 let.

Lze je používat pouze pro soukromé účely? Ne. Elektrické koloběžky se budou i nadále používat v mnoha podobách, včetně možnosti pronájmu kdykoli a kdekoli prostřednictvím aplikace pro mobilní telefony. SEAT spolupracuje se start-upem UFO na spuštění této služby v Madridu. Na území celého města bude k dispozici 500 elektrických koloběžek. Podle produktového marketingového ředitele společnosti SEAT Lucase Casasnovase „má tento dopravní prostředek před sebou skvělou budoucnost. Jeho perspektivy růstu jsou velmi významné. I proto jsme nedávno zahájili spolupráci s UFO. Zatím projekt spouštíme v Madridu, ale očekáváme, že budeme ve spolupráci pokračovat, abychom tuto službu nabízeli i v ostatních částech Španělska a dalších evropských městech.“

 

Video k dispozici zde:

 

 

https://youtu.be/d2MB6hYXS68

 

 

SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group. SEAT vyváží 80 % svých vozidel a působí ve více než 80 zemích na všech pěti kontinentech. V roce 2018 prodal SEAT 517 600 vozidel, což je nejvyšší počet v 68leté historii značky, a dosáhl zisku po zdanění 294 milionů eur a rekordních příjmů z prodeje téměř 10 miliard eur.

Skupina SEAT zaměstnává více než 15 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí velmi úspěšné modelové řady Ibiza, Leon a Arona. Vozy SEAT Alhambra dodává výrobní závod v Portugalsku, vozy Mii vyrábí závod na Slovensku, Tarraco sjíždí z montážní linky v Německu, Toledo a Ateca vznikají v České republice.

 

Nadnárodní společnost disponuje jako největší průmyslový investor do výzkumu a vývoje ve Španělsku také Technickým centrem, v němž pracuje 1000 inženýrů na vývoji inovativní automobilové techniky. SEAT již vybavuje své modely nejmodernější technikou z oblasti konektivity a v současnosti uskutečňuje proces kompletní digitalizace, zaměřený na podporu mobility budoucnosti.

 

 

PR

Fotky

Další články

Komentáře