Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pondělí, 1. června 2015 (16:54) Pavel Vrba

Tradiční setkání příznivců a majitelů vozů značky Škoda s páteřovým rámem.

Již od pátečního odpoledne se sjížděly posádky ze všech koutů naší republiky, ale také ze zahraničí, do malebného prostředí královéhradeckých lesů do autokempu Stříbrný rybník u Hradce Králové, kde probíhalo administrativní přijetí posádek a jejich ubytování. Jen to počasí, jako by chtělo ukázat svou nadvládu zkropilo kemp deštěm a pohrozilo bouřkou. Ale ani tyto výhružky přírody neodradily účastníky srazu.
Sobotní probouzející ráno vítalo první návštěvníky prvními slunečními paprsky a všude bylo znát, jak autokemp ožívá. Kolem mne bylo slyšet zvuk zapálených vařičů a všude se linula vůně ranní kávy.

Tento již tradiční sraz se konal v pořadí již po pětadvacáté, ale z rozhovorů s návštěvníky bylo znát, že je tato akce stále a stále zajímavější. Akce, která má už svou historii -  v roce 1995 pár nadšenců historických vozidel značky ŠKODA zorganizoval sraz, kterého se nejdříve zúčastnilo pouhých deset posádek.  Postupem času se však tato akce stávala masivnější a oblíbenější. Velmi zajímavé informace o historii těchto srazů jsem nalezl v knize - kronice autora Jaroslava Gerega s výstižným názvem „Ctitelé okřídleného šípu“, ve které zmapoval historii vzniku neoficiálního volného sdružení majitelů a přátel historických vozů značky Škoda s klasickou konstrukcí a s páteřovým rámem Škoda historic fan klub Hradec Králové. V této kronice nalezneme nejen krásné vzpomínkové fotografie, ale i řadu zajímavých údajů z let 1993 – 2009.     

V letošním roce se tohoto v pořadí již 25. setkání zúčastnilo na 130 posádek. Obrovským zážitkem pro návštěvníky bylo pořadatelem zorganizované seřazení všech vozidel na ploše autokempu. Vozy seřazené do několika řad vytvořily nádhernou přehlídku  naleštěných historických vozů.
Jediným nedostatek této přehlídky bylo pomyslným  oříškem  pro přítomné fotografy zaznamenání všech těch seřazených vystavených  vozů na fotografi. A příliš tomu nejspíše nepomohla ani vysokozdvižná plošina, umožňující pohled z výšky, protože těch krasavců bylo prostě mnoho.
V samotném depu byla úžasná atmosféra  – napadlo mě přirovnání rodinná, ne co do velikosti a počtu, ale co se týče atmosféry a vzájemné komunikace. Měl jsem možnost hovořit s mnoha majiteli těchto aut, ze kterých vyjadřovala radost a určitá pýcha na to, co dokázali. A zcela oprávněná – vždyť renovace mnohdy zanedbaných a zničených aut znamenala spoustu odříkání, financí a hlavně času stráveného nejen u vlastní práce na opravách a renovacích, ale také hledání originálních dílů tak, aby zůstal zachovaný historický ráz těchto aut. Mě osobně zaujal vůz  značky  Popular. Vůz, kterému majitel věnoval 7 let svého života, aby ho zrekonstruoval do současné nádherné podoby.
Tento sraz nebyl jen otázkou statických ukázek, ale i soutěžních disciplín. V sobotu všechny majitele historických škodovek pak čekala orientační soutěž a překonání nástrah na 75 kilometrech v okolí Hradce Králové. Já jejich nasazení a odhodlání zaznamenal u památníku připomínajícího  prusko-rakouskou bitvu. Prusko-rakouská bitva u Hradce Králové 3. července 1866 patří k největším bitvám 19. století. Na zdejším bojišti zůstalo téměř 8 000 mrtvých a více než 23 000 raněných vojáků. Areál historického bojiště je významný i výjimečnou koncentrací více než 460 pomníků, pohřebišť i symbolických památníků.
Dalším neméně významným cílem této spanilé jízdy byl například Hrádek u Nechanic.
Když jsem jako divák sledoval spanilou jízdu, byl jsem unesen těmi nádhernými pohledy a věřím, že jsem nebyl sám. Vždyť průjezd všech aut musel vzbuzovat   pozornost  řady lidí  po celé trase.
Navíc, mnohé posádky byly nastrojeny v duchu oné doby což jen dozdobilo nádhernou podívanou.
Po návratu do autokempu jsem byl překvapený nárůstem návštěvníků a příznivců této značky.
Vždyť pro mnohé to bylo nejen zajímavé z hlediska technického provedení,  ale i vzpomínkou na dětství nebo i vlastní řízení těchto již historických vozidel.
Neděle byla pak pokračováním příjemného setkání, který pořadatelé navíc obohatili soutěží o dosažení těch nej:
·  nejzachovalejší originál
·  nejlépe zrenovovaný vůz
·  nejvzácnější typ / modifikace
·  nejzajímavější vozidlo / kuriozita srazu

Letošní 25. ročník nádherného setkání je v tuto chvíli minulostí. A byl krásný, vždyť v mnohých z nás vyvolal i krásné vzpomínky. A to už přeci stojí za to. A tak snad na samotný závěr mohu jen vyslovit poděkování pořadatelům za zorganizování této akce  a samotným majitelům vyslovit úctu  a pochvalu za to, jakým způsobem tyto skvosty našeho automobilového průmyslu udržují nejen krásné, ale i funkční.

A za mě osobně - další  ročník si  rozhodně nenechám ujít.

Galerie z uvedené akce :
- depo
- znaky a detaily
- jedeme
 

Fotky

Další články