Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Středa, 16. prosince 2015 (19:09) Karel Kolečko

Test Subaru XV se symetrickým pohonem všech kol, dvoulitrovým benzínem a převodovkou CVT

Test Subaru XV s dvoulitrovým benzínem a automatickou převodovkou CVT. Pro náš trh vůz nahrazující Imprezu, s tradičně stálým pohonem všech kol. Za týden jsem s XV najezdil 641 km.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s benzinovým motorem - 2,0 boxerem (4-válcový motor s protiběžnými písty). Má výkon 110 kW dosahovaných až v 6.200 otáčkách a 196 Nm točivého momentu, který je k dispozici až ve 4.200 otáčkách. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz velmi živý. Motor je v nižších otáčkách tichý, hlučnější je od 3.000 otáček.

Spotřeba při běžné jízdě mimo město se pohybuje kolem 7-mi litrů. Při jízdě rychlostí na dálničním limitu jezdíte kolem 7 - 7,5 l/100km. Úspornou jízdou kolem 90-ti se můžeme dostat cca na 5,5 litru. Při popojíždění po městě budete jezdit kolem 8-10 litrů. Během celého testu - 641 km se spotřeba ustálila na 7,6 l/100km  jezdil jsem o litr víc než jsou deklarované údaje výrobce (6,6 kombinovaná) poměrně často jsem využíval dynamiky vozu, který motor nabízel. Udávaná maximálka je 187 km/h dosáhl jsem tachometrových 195 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 10,7 s jsem na tachometrových 100 zvládl za 9,8 s na dvojku.

PODVOZEK Je trochu tvrdší, zejména na větších nerovnostech, ale v zatáčkách dobře sedí. Testovaný vůz jezdil na letních pneu Yokohama Geolandar G95 o rozměru 225 - 50 R17 na originálních 5-ti paprskových černo-stříbrných Alu kolech. Při rychlé jízdě v ostrých zatáčkách ustřeloval zadek auta, asi v důsledku použitých pneu. Testovaná verze XV má proti Impreze upravený a zesílený podvozek. Světlá výška 220 mm je daleko vyšší než mají běžné SUV, díky ní má výbornou průchodnost v terénu. Má 4 účinné kotoučové brzdy.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, vůz se dobře řídí. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné s dobrou zpětnou vazbu.

ŘAZENÍ variabilní převodovky CVT s řetězem je velmi plynulé. Převodovka má 6 uměle přednastavených rychlostních stupňů. Pod volantem jsou pádla na řazení, je možné řadit i v automatickém režimu převodovky. V automatickém režimu převodovky vůz řadí velmi plynule. Převody jsou dlouhé, motor točí na 6 - tku při 90 - ti  pouze 1.500 ve 100 - 1.650, při 120 - 2.100 a  při dálničním limitu 130 je to pouze 2.200 otáček ve 150 km/h stále velmi nízkých 2.500 otáček. Volič automatické převodovky má koženou hlavici, která se dobře drží. Osobně jsem byl s fungováním převodovky CVTs variátorem velmi spokojen.

INTERIÉR Palubní deska s klasickou kapličkou před řidičem, je dobře zpracovaná, je z měkčených plastů. V kapličce před řidičem  je vlevo otáčkoměr vpravo  rychloměr, uprostřed je displej měřiče kilometrů a digitální palivoměr, teploměr chladící kapaliny bohužel chybí a nahradila jej pouze kontrolka. Přístroje mají červené/růžové podsvícení. Nahoře nad radiem je malý displej palubního počítače - zobrazuje vnější teplotu, průměrnou + okamžitou spotřebu, dojezd hodiny a průměrnou rychlost a graficky znázorňuje průměrnou spotřebu, navíc se tam zobrazuje i obraz zadní parkovací kamery. Palubní počítač se ovládá tlačítky na spodní části volantu - ale přepínání mezi pamětí A a B se musí zmáčknou kolíčkem u přístrojů, to znamená, že se musí natáhnout ruka skrz nebo kolem volantu. Palubní počítač má 2 paměti A a B, ujeté kilometry se zobrazují na displeji mezi tachometrem a otáčkoměrem, k nim náleží hodnoty na palubním počítači. Ve voze bylo radio s vlastním displejem. Vůz má v loketní opěrce USB slot pro připojení audio zařízení. Ovládání hlasitosti a přepínání stanic radia je vlevo na volantu, je dobře ergonomicky řešeno. 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný výškově i podélně. Mimo ovládání radia jsou na volantu vpravo tlačítka tempomatu.

 Na středové konzoli pod radiem s navigací je jednoduché ovládání klimatizace se 3-mi otočnými ovladači. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač, zamykání vozu a ovládání el. zrcátek je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 3/4 litrová láhev. Přední pásy jsou výškově stavitelné. Přední sedačky jsou pohodlné s dobrým bočním vedením a nízko umístěné, výškově nastavitelná je pouze sedačka řidiče. Obě sedačky jsou vyhřívané, ovladač má jen 2 intenzity a je na středovém tunelu umístěn dost dozadu. Vzadu je poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 77 cm - sedák 47 + 30 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou nad hlavou je také dost místa 95 cm.

Zavazadlového prostor má objem 380 litrů, což je průměrná hodnota u vozů nižší střední třídy (navíc je vůz o cca 15 cm delší než konkurence). Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1270 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 107 cm, výška 45 cm, délka v rovině podlahy 81 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Kufr kryje roletka, která se běžně používá u kombivozů, musíme ji hlídat, aby se pohybovala v drážce, manipulace s ní není úplně optimální. Pod podlahou mělkého kufru bohužel nenajdeme rezervu, ale pouze sadu na dojetí. To u čtyřkolky, která má terénní ambice, není dobrá zpráva. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 77 cm nad zemí a 10 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek 190 cm nad zemí, což je dostatečná výška. Vpravo je prohlubeň určená pro uchopení při zavírání víka kufru.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 7-mi airbagy včetně hlavových a kolenního. Sériové ESP (u Subaru nazývané VDC) včetně hydraulického brzdového asistentu. ESP je možné vypnout tlačítkem na palubní desce, ale nad 40 km/h se automaticky aktivuje. Akustická signalizace nezapnutých pásů Vás varuje před jízdou bez pásů nad 20 km/h a cca v 35 km/h se vůz zamkne. Vůz výborně brzdí pomocí 4 kotoučových brzd.

DESIGN Přední maska je chromovaná, v rozích nárazníku jsou kulaté mlhovky s denními LED světlomety. Terénní vzhled dokreslují černé plastové lemy kol a prahů. Spodní část předního nárazníku a rohy zadního nárazníku lemuje černý plast, vzadu uprostřed je naznačen difuzor v barvě vozu. Vzadu jsou vystouplá sdružená světla. Nad zadním oknem je spojler v barvě vozu s brzdovým světlem. Na střeše jsou chromované podélné střešní nosiče.

CENA Vůz v prostřední výbavě Comfort je nabízen za 759.000 Kč 9/2015 v této výbavě najdeme : ESP, 7x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou, vyhřívané přední sedačky, 4x el. okna, el. zrcátka sklopná, deštový a světelný senzor, zadní parkovací kamera, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu a USB připojením, 6 repro, 2-zónová automatická klima, zatmavená zadní okna, 17“ Alu kola s pneu 225 - 55 R17, kožený volant a řadící páka. K dispozici není žádná příplatková výbava, jsou jen pevně dané modely, jen metalíza za 12.000 Kč. Celková cena vozu je 771.000 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - plynule a brzy řadí

                  - nízké otáčky, dlouhé převody    

                  - přesné řízení s variabilním posilovačem

                  - dobře sedí v zatáčkách

                  - velká světlá výška

                  - prostor na sezení na zadních sedačkách

                  - zadní parkovací kamera  

                  - zadní sedačky se dají sklopit do roviny  

MÍNUSY: - vyšší cena

                  - ovládání palubního počítače kolíkem na přístrojích

                  - tvrdší podvozek (zadní náprava) na větších nerovnostech

                  - žádná příplatková výbava

                  - čidla parkování se nedodávají

                  - velký více než 100.000 rozdíl mezi benzínem a naftou

                  - manipulace s roletkou kufru

                  - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                  - chybí teploměr chladící teploty

                  - chybějící rezervní kolo  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1995 cm3 s protiběžnými písty - boxer, zážehový 4 válec                                                                                     

Výkon 110 kW (150 k) /6.200 ot./min. , točivý moment 196 Nm 4.200 ot./min.
bezestupňová lineární převodovka, trvalý symetrický pohon všech kol
Rozměry D x Š x V  4.450 - 1.780 - 1.570 mm, rozvor 2.635 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.380 - 1450 kg, užitečná 490 - 560 kg, celková 1.940 kg

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 380/1270 litrů                                                                                                                         

Pneu 225 - 55 R17 Yokohama Geolandar G95 - letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,7 s, max. rychlost 187 km/h
Spotřeba paliva 5,5 mimo - 8,6 město - 6,6 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 641 km - 7,6 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 km/h za 9,8 s

Resume: XV je v podstatě evropská verze Imprezy na vyšším podvozku. Řazení plynulé bezstupňové převodovky CVT, funguje velmi dobře. Benzínový dvoulitrový boxer s bezestupňovou převodovkou nabízí slušnou dynamiku a zrychlení na 100 km/h pod 10 s. Spotřeba se v průměru pohybuje kolem 7-mi litrů benzínu, při úsporné jízdě kolem 5,5 litru. XV má klasický symetrický pohon všech kol. Příplatek za převodovku CVT je 50.000 Kč.

Karel Kolečko

Fotky

Další články