Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pondělí, 8. července 2019 (21:45) Karel Kolečko

Test sportovní verze Hyundae i30 N Performance

Test třetí generace Hyundae i30 ve sportovní verzi N Perfomance s dvoulitrovým turbo motorem. Jedná se o Korejský vůz, ale vyráběný u nás v Nošovicích.

MOTOR Benzínový přeplňovaný dvoulitr (1998 cm3) zabírá zhruba od 2.000 otáček, od 2.500 přichází opravdu brutální výkon a zátah. Nejvyšší výkon 202 kW (275 koní) přichází v 6.000 otáčkách. Nejvyšší točivý moment - mohutných 353 Nm je k dispozici již od 1.450 až do 4.700 otáček. Krátkodobý overboost je 378 Nm od 1.750-4.200 otáček.

Při běžném ježdění, když se budete krotit, bude spotřeba mezi 8-10-mi litry. Úsporným stylem kolem 90-100 km/h se dostanete na hodnoty kolem 6-ti litrů. Svižná sportovnější jízda, kterou si pěkně užijete znamená spotřebu někde mezi 11-15 litry. Opravdu rychlá a ostrá jízda znamená spotřebu mezi 15-20 litry. Ve městě využívá vůz systém start-stop, což považuji u sportovního vozu za naprostý nesmysl, motor se vypíná až při úplném zastavení, po zmáčknutí spojky motor opět naskočí. Během celého testu 411 km jsem dosáhl spotřeby 10,8 l/100km (což je o téměř 4 litry víc než uvádí výrobce 7,1) dle palubního počítače, ale samozřejmě jsem využíval výkon motoru a užíval si ho (ale ne pořád, jinak by byla spotřeba někde kolem 13-15 litrů). Motor má několik režimů od úsporného eco, přes normal, Sport, N a ještě N Custom. U nejvyšších režimů je skvěle zvukově naladěn i výfuk, který střílí po sundání nohy z plynu a jízda v tomto režimu má opravdu nádherný zvukový doprovod zvenku i zevnitř vozu (zvuk vytváří klapka ve výfuku). Je to jedna z nejsilnějších předokolek na světě a kterou jsem kdy řídil a opravdu si jízdu a výkon motoru skvěle užil.

Maximálku 250 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 6,1 s, mě se podařilo dostat za 6,4 s na tachometrových 100 km/h, Nko na to potřebuje plně vytočenou dvojku, víc než na 100 km/h vás nepustí.

PODVOZEK Nko sedí v zatáčkách velmi dobře na suchých silnicích na letních pneu Pirelli P Zero o rozměru 235 - 35 R19 na černo-stříbrných originálních 10-ti paprskových Alu kolech. Vůz se naklání opravdu jen minimálně, sedí jak na kolejích a umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami, cítil jsem se velmi jistě a jízdu s Nkem jsem si skvěle užíval. Vůz má na přední nápravě elektronický samosvorný diferenciál s omezenou svorností (e-LSD), takže Vás v zatáčce skvěle podrží. Přední náprava je proti běžné i30 zcela přepracovaná a nabízí i adaptivní tlumiče.  

Vůz se hodí na kvalitní silnice, kde se Vám odmění skvělým jízdním zážitkem na rozbitých českých okreskách je to už horší, tam z Vás spíš vytřese duši.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, s klasickým tříramenným kulatým (multifunkčním) volantem se silnějším kůží (místy perforovanou) potaženým věncem se příjemně řídí, má velmi dobrou odezvu a je přímé. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Při jízdě po silnicích s vyjetými kolejemi Vás vedou a je to velmi nepříjemné. Jízda se sportovním Nkem je velmi zábavná až návyková.

ŘAZENÍ 6 - ti stupňové manuální převodovky je velmi přesné s krátkými dráhami. Šestka by mohla být delší, motor se při dálničních rychlostech vytáčí zbytečně vysoko. Otáčkoměr by mohl mít jemnější cejchování než po 250 otáčkách. Motor točí na 6 - tku při 90 - ti 2.050 ve 100 - 2.250, při dálničním limitu 130 je to 2.900 otáček ve 150 km/h motor točí 3.350 otáček. Řadící páka s kulatou koženou hlavicí se dobře drží.

INTERIÉR Palubní deska je z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem před řidičem. Žádný rozdíl kromě volantu a jiné grafiky přístrojů ve verzi N od běžné i30 nenajdete. Vlevo je otáčkoměr v něm ještě vpravo dole malý kulatý teploměr chladící kapaliny, vpravo rychloměr a ukazatel stavu paliva, přístroje mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je u cejchovaný po 250 otáčkách, rychloměr i otáčkoměr mají nulu netradičně dole uprostřed. Barevný displej palubního počítače je mezi hlavními přístroji. Zobrazuje tyto funkce - průměrná a okamžitá spotřeba, dojezd, doba jízdy ujetá vzdálenost, vnější teplota. Proti běžným i30 navíc zobrazují zrychlení v G, teplotu oleje, tlak v turbu a točivý moment. Palubní počítač se ovládá z dobře dostupného místa - z volantu, má denní a celkovou paměť. Blikače mají funkci nastavitelného troj, pěti nebo sedmi-bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou (která je poměrně dost vzadu a není možné ji nastavovat) pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu před řadící pákou jsou odkládací prostory pro nápoje a mobilní telefon. i30N má vodorovně orientovaná diodová denní světla.

Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením se standartními 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Oba modely N mají navigaci s 8“ dotykovým displejem, ten trčí ze středu palubní desky do prostoru před čelním sklem. Na volantu potaženým místy perforovanou kůží s ovládáním radia, tempomatu a palubního počítače a módy N, je vyhřívaný a seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová klimatizace, má dobře vypadající ovládací panel, je pod výdechy ventilace uprostřed palubní desky, má samostatný modře podsvícený displej, 2 kruhové ovladače a ovládací tlačítka kolem displeje, nastavení teploty je po půl stupních.

Přední sedačky mají anatomické tvarování, semišový potah a kožené bočnice, jsou pohodlné, s elektrickým vyhříváním, řidičovo s elektricky nastavitelnou bederní opěrou. U takového silného sportovního vozu bych čekal výrazněji tvarové sedačky. Obě sedačky jsou výškově nastavitelné, řidičova s el. ovládáním a dvěma pamětmi. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 72 cm (sedák 47 + 25 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je vzadu dost místa 98 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 -oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i litrová láhev. Boční zrcátka jsou elektricky ovládaná i sklopná.

Velikost zavazadlového prostoru je 381 litrů, (o 14 litrů méně, díky ocelové vzpěře za zadními sedačkami, což využití prostoru, zejména po sklopení sedaček omezuje) což je lehký nadprůměr u vozů nižší střední třídy. Po sklopení opěradel vznikne mezi podlahou kufru a opěradly sedaček 9 cm schod + výztuha, ocelová trubka. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1287 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 100 cm (nejužší místo mezi trubkama 65 cm), výška 52 cm, délka v rovině podlahy 72 cm po sklopení ložná plocha 141 cm., až k sedačkám 161 cm. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků (když nepočítám trubku - výztuhu). Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 125-70 R18. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je 72 cm nad zemí, ale až 20 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 182 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka jsou 2 madla určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST  i30N má v základu kompletní sadu sedmi airbagů včetně kolenního u řidiče. ESP je součástí základní výbavy všech modelů i30 stejně tak i tyto asistenční systémy : asistent vedení v jízdních pruzích LKAS, sledování pozornosti řidiče, autonomní nouzové brzdění před čelním nárazem FCWS, asistent rozjezdu do kopce HAC, funkce varovného blikání při panickém brzdění. Úchyty dětských sedaček ISOFIX. Při překročení rychlosti 16 km/h se vůz automaticky zamkne. Součástí výbavy jsou přední a zadní parkovací čidla a zadní parkovací kamera.  Jsou zde velmi účinné ventilované kotouče o průměru 345 mm, zadní jsou plné o průměru 315 mm.

DESIGN i30N má hrubší výplň přední masky ta je lemovaná matně chromovanou lištou, v podstatě chybí klasická nárazová lišta. Dole pod mřížkou je navíc další otvor pro chlazení.  Přední světla jsou hodně vytažena do boku. V rozích nárazníku jsou horizontálně (na rozdíl od běžných modelů) umístěné denní LED světla. Dole je spojler s červeným lemováním. Pro zadní část jsou typické velká dělená světla, která jsou vytažená až do boku, RZ je ve spodní části zadního nárazníku, dole je černý plast s mohutným difuzorem s červeným lemem, nad zadním nárazníkem jsou 2 mlhovky. Po stranách jsou dvě mohutné oválné chromované koncovky výfuku ze kterých se line nádherný zvuk. Nahoře na pátých dveřích je mohutný černý spojler. Z hlediska praktičnosti mi chybí ochranné lišty dveří a nárazníků.

CENA testovaný model i30 N Performance za cenu 779.990 Kč 5/2019 v této výbavě najdeme : ESP, 7x airbag vč. kolenního, palubní počítač, denní LED světla+ bi LED světla, bezklíčkové otvírání a startování, alarm, 4x el. okna a zrcátka, vyhřívané přední anatomické sportovní sedačky, kožený vyhřívaný volant, tempomat s omezovačem rychlosti, radio s DAB s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro + USB, bluetooth handsfree, navigace s 8“ dotykovým displejem, automatická klimatizace, přední a zadní parkovací čidla + parkovací kamera, alu kola s pneu 235-35 R19, monitorování tlaku v pneumatikách, dojezdová rezerva, vyhřívané př. sedačky, el. ovl. bederní opěrky u sedačky řidiče, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, kovové pedály,  el. parkovací brzda, 5-ti letá záruka bez omezení kilometrů.

Příplatková výbava: paket Everyday - elektrické ovládání předních sedaček, řidičova s pamětí, potah kůže/semiš, nastavitelná délka sedáku za 30.000. Celková cena příplatkové výbavy je 30.000 Kč. Celková cena vozu je 809.990 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - obrovský výkon a točivý moment

                - výborné jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu

                - nádherný zvuk výfuku

                - samosvorný diferenciál   

                - denní + hlavní LED světa, automatické přepínání

                - ostré brzdy

                - přesné řazení

                - klasická ruční brzda

                - bezklíčkové otvírání a startování

                - pohodlné přední sedačky

                - bohatá výbava

                - čidla parkování a zadní parkovací kamera

                - bezpečnostní asistenční systémy

                - 2 typy karosérie

MÍNUSY: - digitální radio přeskakuje s analogovým

                - vyšší spotřeba  

                - podvozek hůř tlumí nerovnosti - je hodně tvrdý

                - loketní opěrka je dost vzadu a není nastavitelná

                - výztuha - trubka, překáží v kufru

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1998 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec, plní Euro 6                                                                                      

Výkon 202 kW (275 k) /6.000 ot./min., točivý moment 353 Nm 1.450 - 4.700 ot./min.
6-mi stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.335 - 1.795 - 1.447 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.241 kg, užitečná 559 kg, celková 1.800 kg                           

Nádrž  na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 381/ 1287 l.                                                                                                                           

Pneu 235 - 35 R19 Pirelli P Zero - letní

Zrychlení z 0 -100 km/h za 6,1 s, max. rychlost 250 km/h
Spotřeba paliva 6,1 mimo - 10,6 město - 7,8 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 411 km - 10,5 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 km/h za 6,4 s.

Resume: Ostrý hatchback, nyní už i v karoserii Fastback, se může směle postavit například Golfu R, Leonu FR, Focusu RS i Meganu. Nabízí možnost sportovní jízdy a úžasného zvukového doprovodu. Za podobné peníze těžko koupíte plně vybavený hot hatch s výkonem 275 koní.

Karel Kolečko

Fotky

Další články