Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pondělí, 17. srpna 2015 (18:33) Karel Kolečko

Test nového Hyundai i20 se silnějším dieselem

Nová druhá generace Hyundai i20 se objevila na podzim v Paříži 2014 přichází tedy přesně po 6-ti letech od nástupu první generace.  U nás na trhu je druhá generace od konce roku 2014. Poslední Facelift proběhl v létě 2012 po 3,5 letech od premiéry v Paříži 2008. Celkovou délkou lehce překračuje 4 metrovou hranici. Mezi hlavní konkurenty patří zejména domácí Fabie, Fiesta, Polo, Corsa, Ibiza, Rio, Yaris, Clio, P208 a C3.

MOTOR Naftový 16-ti ventilový 4-válec o objemu 1396 cm3. Motor dosahuje výkonu 66 kW ve 4.000 otáčkách a má vysoký točivý moment 240 Nm, který je k dispozici od 1.500 do 2.500 otáček. Turbo zabírá zhruba od 1.700 otáček od tohoto okamžiku vůz až do 4.000 zrychluje. Nejlépe se motor cítí mezi 2 - 3.500 otáček, kde nabízí velmi dobrou dynamiku a je velmi pružný. Motor je velmi tichý, dobře odhlučněný až do 3.000 otáček.

Při běžné jízdě mimo město budete jezdit se spotřebou kolem 5-ti litrů. Na dálnici, při dodržování limitu to bude také zhruba kolem 5-ti. Ve městě v zimním provozu to bylo kolem 6 - 7-mi litrů. Při úsporné jízdě jezdí nová i20 kolem 4 - 4,5litru nafty. Během celého testu 1818 km jsem dosáhl spotřeby 4,74 l/100km (dle palubního počítače). Pohyboval jsem se cca o 8 deci nad údaje, výrobce (3,9). Údaje výrobce maximálka 175 km/h- já dosáhl naprosto stejné, ale tachometrové rychlosti (ve skutečnosti bude nižší) a zrychlení z 0-100 km/h za 12,1 s, já jsem dosáhl zrychlení na tachometrových 100 přesně za 12 s.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti nové i20 jsou velmi dobré vzhledem ke třídě (malé 4 metrové vozy). Podvozek je poměrně dobře naladěn, v zatáčkách dobře drží, je poměrně komfortní. Nezvládá pouze příčné a větší nerovnosti na vozovce. Testovaný vůz jezdil na zimních pneu o rozměru 195-55 R16 Nokian WR03 na pěkných originálních 8-mi paprskových hliníkových kolech. I na zadních kolech jsou kotoučové brzdy s dobrou účinností a nemají problém malý vůz zastavit.

ŘÍZENÍ Je lehké díky elektrickému posilovači, jen je trochu tupé a nedává zcela přesný obraz o tom co se děje na silnici. Kožený volant se silným věncem se dobře drží, má dokonce vyhřívání, což je v této třídě unikum.

ŘAZENÍ Manuální 6-ti stupňové převodovky je poměrně přesné s optimálními drahami. Motor točí na 6-tku při 90 km/h pouze 1.600 otáček, při 100 cca 1.750, při 120 kolem 2.200 a při dálničním limitu 130 ukazují přístroje velmi rozumných 2.350 otáček, ve 150 je to jen  2.700 otáček. Pouze u základního motoru 1,25 je pětistupňová převodovka, ostatní modely mají šest stupňů a automat má naopak pouze čtyři - dodává se s benzínovým motorem 1,4.

INTERIÉR Palubní deska má klasickou kapličku před řidičem, je dobře zpracovaná působí dobře i na pohled, ale měkčené plasty zde nenajdeme i když to na první pohled není poznat. Před řidičem je vlevo otáčkoměr, vpravo rychloměr. Přístroje mají bílé podsvícení, tlačítka a ovladače modré. Mezi hlavními přístroji se na displeji graficky zobrazuje vlevo teplota chladící kapaliny, vpravo je digitální palivoměr, pod nimi je palubní počítač, teploměr a celkové kilometry. Palubní  počítač - zobrazuje dobu jízdy, průměrnou a okamžitou spotřebu, dojezd a průměrnou rychlost. Má pouze jednu paměť, hodnoty nejsou propojené a ovládají se tlačítkem na volantu. Blikače mají dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici.

Originál radio s CD/MP3 přehrávačem na středovém panelu má jednoduché ovládání samostatný displej, audio má pouze reproduktory v předních dveřích - středové a výškové, zadní repro nelze ani přiobjednat, přesto má audio slušný zvuk. Na středovém tunelu pod klimatizací je USB slot pro připojení k audio zařízení. 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve dvou osách, má vyhřívání a jsou na něm tlačítka ovládání palubního počítače, tempomatu a audia. Dole na středovém tunelu je ovládání automatické klimatizace, velkými kruhovými ovladači se nastavuje teplota, po půl stupních a intenzita ventilátoru, tlačítky potom, kam bude vzduch foukat. Klima má vlastní modře podsvícený displej. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač a ovládání el. zrcátek je na madle dveří řidiče. Přední pásy jsou výškově stavitelné. Přední sedačky jsou pohodlné (ani po delší době mě neboleli záda), mají dobré boční vedení a jsou tuhé, sedačka řidiče je výškově nastavitelná. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 70 cm (sedák 47 + 23 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou 95 cm, takže jsem měl hlavu těsně u stropu.

Zavazadlový prostor má objem 326 (301 s rezervou) litrů, po sklopení děleného opěradla se zvětší na 1042 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířku 102 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55 cm (nad dvojitou podlahou 43,5 cm), délka v rovině podlahy je 64 cm, po sklopení sedaček se prodlouží až na 140 cm. Při dvojité podlaze je ložná plocha téměř rovná, výška prostoru pod podlahou je 10 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je přes vysokou nákladovou hranu cca 73 cm nad zemí a 22,5 cm nad podlahou kufru (11,5 cm na dvojitou). Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru -zámek 187 cm nad zemí. Rozměry a velikost kufru jsou velmi podobné jako u i20 první generace. V plastu na vnitřní straně jsou dvě prohlubně určená pro uchopení při zavírání. Pod podlahou kufru je pouze sada na dojetí. Dojezdová rezerva by měla být u modelu Comfort, ale u testovaného vozu nebyla.

BEZPEČNOSTní výbava je na velmi vysoké úrovni už základní model má sériově 6 airbagů (včetně okenních pro přední a zadní sedadla) a stabilizační systém VSM ( ESP). Nad 16 km/h (tento limit je zřejmě z USA- 10 mil) se vůz zamkne, nad 20 km/h silně pípá signalizace pásů. Brzdy fungují velmi dobře, na všech čtyrech kolech jsou kotoučové brzdy, při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače.

DESIGN Jedná se zcela nový model představený v Paříži 2014. Přední světla jsou výrazně protažena do boků mají zajímavé vnitřní členění a na spodní straně denní LED světla. Mlhovky jsou podlouhlé, dominantou nárazníku je velký oválný otvor pro vstup vzduchu k chladiči. Zadní světla jsou horizontálně orientované a dělené, mají 3D optiku. Na nárazníku je umístněna RZ, jsou tu takzvané kočičí oči, uprostřed naznačený černý difuzor, 4 čidla parkování nejsou v barvě, ale černá. Boční linie oken mírně stoupá, na C sloupku je černý plast imitující okno. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty dveří i nárazníků.

CENA Testovaný vůz 1,4D se nabízí pouze v jediné - nejvyšší výbavě Comfort, prodává se za katalogovou cenu 379.990 Kč (3/2015). V základní výbavě vozu najdeme: ESP (VSM), asistent pro rozjíždění do kopce HAC, varovný systém při vyjetí z jízdního prhu LDWS, tempomat, 6x airbag, centrální zamykání s dálkovým ovládání a alarmem, 4x. el. okna a zrcátka, vestavné autorádio s CD a MP3, 4x repro, USB konektor, elektrický posilovač řízení, manuální klimatizace, palubní počítač, výškově nastavitelná sedačka řidiče, dělené sklopné zadní sedačky, kožený volant a hlavice řadící páky, přední mlhovky, tónovaná skla, zadní parkovací senzory.

Příplatková výbava: Paket Style: 16“ Alu kola, denní LED světla, přisvěcování do zatáček, automatická klimatizace, samozatmívací vnitřní zrcátko, el. sklopné zrcátka, vyhřívání volantu a předních sedadel, dešťový senzor a automatická světla, středová loketní opěrka za 35.000, metalíza 10.900 Kč. Cena příplatkové výbavy 45.900 Kč. Celková cena je 425.890 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti, komfortní podvozek
               - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky
               - bohatá bezpečnostní výbava 6x airbag, ESP a HAC v základu
               - nízká spotřeba
               - dobrá světla zejména dálková + posvěcování do zatáček

               - tichý motor

               - dobré brzdy - 4 kotoučové brzdy

               - pružnost motoru 2.000- 3.500 otáček

               - prostor vzadu

               - pohodlné přední sedačky - tuhé s dobrým bočním vedením

               - zadní sedačky se sklápí do roviny s dvojitou podlahou

               - USB konektor

MÍNUSY: - denní LED světla za příplatek i v nejvyšší výbavě

               - u palubního počítače pouze 1paměť - hodnoty nepropojené

               - středový tunel tlačí na pravou nohu řidiče

               - čidla parkování jsou černé, nejsou v barvě

               - chybí lišty dveří a nárazníků

               - pouze přední reproduktory   


TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1396cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní Euro 5

Výkon 66 kW (90 k) /4.000 ot./min., točivý moment 240 Nm 1.500 - 2.500 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.035 - 1.734 - 1.474 mm, rozvor 2.570 mm

Vlastní - pohotovostní hmotnost 1165-1280 kg, užitečná 410-525 kg, celková 1.690 kg

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 326(301)/1042 l

Pneu 195-55 R16 Nokian WR03 P4 (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 12,1 s, max. rychlost 175 km/h
Spotřeba paliva 3,4 mimo - 4,7 město - 3,9 l/100 km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během 1819 km 4,74 l/100 km, zrychlení na tachometrových 100 za 12,0 s.

Resume: Jedná se o dobře vybavený malý vůz se slušným podvozkem a prostorným interiérem. Úsporný diesel 1,4 je pružný, při úsporné jízdě se vám odmění spotřebou kolem 4 litrů. Nový Hyundai i20 nyní může směle konkurovat Fabii, Ibize, Cliu nebo nové Corse.

Karel Kolečko

Fotky

Další články