Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Úterý, 16. července 2019 (23:20) Karel Kolečko

Test nového Focusu s novým 1.5 litrovým dieselem a 8 stupňovým automatem

Focus má v nabídce 3 naftové motory, dvoulitr a dvě verze motoru 1,5 litru vše jsou 4-válce. Čtvrtá generace Focusu byla představena na jaře 2018 v Ženevě. Focus patří do velmi nabité nižší střední třídy - hlavní konkurenti jsou především: Golf 7, Leon, Astra, Megane, Peugeot 308, korejci - Kia Ceed a Hyundai i30, japonská Mazda 3, Honda Civic, Toyota Auris a hlavně nejprodávanější domácí Octavia tedy u kombi verze.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz se silnější verzí naftového motoru - 1,5 EcoBlue (nový motor z roku 2017). Tento motor disponuje 88 kW dosahovaných už v 3.600 ot., ale hlavně 300 Nm točivého momentu v rozsahu 1.750-2.250 otáček. Na nižší rychlostní stupně je vůz velmi živý, zátah turba se projeví kolem 1.700 - 1.800 otáček. Vůz má tři přednastavené režimy- eco, normal a Sport, v režimu sport je odezva na plyn opravdu rychlá, automat samozřejmě řadí dřív a motor více vytáčí, v tomto režimu si můžete užít velmi svižnou sportovní jízdu. Motor 1,5 EcoBlue je od 3.000 otáček poměrně hlučný, ale obvykle se pohybujete někde kolem 2.000 otáček.

Spotřeba - na dálnici při dodržování limitu počítejte se spotřebou kolem 5,5-6l/100km. Při úsporné jízdě s rychlostí do 90 -100 se dostanete až na hodnoty kolem 4-4,5 litru. Při jízdě po běžné silnici při obsazení 2-mi osobami je spotřeba kolem 5-ti litrů. Ve městě jezdíte kolem 6-ti litrů, také díky systému Start - stop, kdy se po zastavení motor vypne, po sundání nohy z brzdy a zmáčknutí pedálu plynu motor během okamžiku naskočí a můžete se bez prodlevy rozjet. Někdy se motor vypíná, přesto, že není zcela zahřátý, navíc pokud chci systém vypnout (tlačítkem na středovém tunelu) musím to udělat po každém nastartování. Spotřeba se během celého testu (v zimních podmínkách) - 720 km ustálila na poměrně příznivé hodnotě 5,6 l/100km (dle palubního počítače) i když na údaje udávané výrobce jsem zdaleka nedosáhl (4,1 mimo a 4,4 kombinovaná). Část jízd byla po dálnici, navíc, s aktivním tempomatem, takže vůz zrychloval a zpomaloval podle provozu na dálnici. Udávaná maximálka je 193 km/h, tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 10,2 s, já jsem na tachometrových 100 dosáhl za rovných 10 s.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti jsou výborné, tak jak je u Fordu dobrým zvykem. Nová generace Focusu stejně tak jako předchozí model nabízí špičkový podvozek s víceprvkovou zadní nápravou. Ten je velmi příjemný, dobře filtruje nerovnosti vozovky hlavně v zatáčkách Focus poskytuje velkou jistotu a můžete jet rychleji než obvykle na zimních pneu Continental Wintercontact TS850 P o rozměru 205-50 R17 na originálních 17 mnohopaprskových Alu kolech. Brzdy fungují velmi dobře, jsou velmi účinné - kotouče jsou na všech kolech. Jízdními vlastnostmi patří na špičku třídy.

ŘÍZENÍ Je velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače. Kožený multifunkční volant stavitelný ve dvou osách je překvapivě klasicky kulatý a má příjemně silný věnec. Řízení klade optimální odpor.

ŘAZENÍ osmi stupňové automatické převodovky je možné i pádly pod volantem. Volič převodovky je netradiční, otočný ovladač na místě klasické řadicí páky, je převzatý z Jaguáru. Zařazený rychlostní stupeň vidíme jen v manuálním režimu nebo pokud přeřadím pádly. Řazení probíhá velmi plynule a neznatelně, automat řadí brzo už kolem 1.500 otáček. Při prudkém sešlápnutí plynu převodovka trochu zaváhá. Celkově funkčnost klasické měničové převodovky považuju za velmi zdařilou. 

Otáčkoměr je cejchován po dvěstěpadesáti otáčkách, což je lepší než u předchůdce, kde to bylo po pěti stech. Převody jsou velmi dlouhé, takže se motor zbytečně nevytáčí. Motor točí na osmičku při 90 km/h 1.400, při 100 - 1.550, ve 120 je to 1.850, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje pouhých 2.050 otáček i ve 150 jsou otáčky pouze 2.300.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má tradiční analogovou kapličku před řidičem, ale odlišný design od předchůdců, není tak výstřední, ale o to vypadá lépe zejména její střední část. Je přehledná, vlevo je otáčkoměr, který je cejchován po 250 otáčkách což dvakrát méně než u předchůdce. Vpravo je tachometr, který má asymetrický odstup u malých rychlostí do 60 km/h po 5 km/h dále pak po 10-ti. Dole mezi hlavními přístroji je vpravo ukazatel stavu paliva, vlevo teploměr chladící kapaliny, nad nimi mezi přístroji je velký LCD barevný displej palubního počítače.

U palubního počítače, který má dvě paměti si můžete nakonfigurovat 4 hodnoty (průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd, průměrnou rychlost, dobu jízdy). Na displeji se může zobrazovat aktuální rychlost, údaje navigace, aktivního tempomatu, audia. Světla mají funkci denního svícení a automatické přepínání dálkových a tlumených světel. Blikače jsou vybaveny dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Focus nabízí dobře fungující hlasové ovládání audio systému, klimatizace, telefonu. Vestavné originál radio včetně digitálního DAB s MP3 přehrávačem s 10-ti reproduktory a subwooferem v kufru nad rezervou a výborným zvukem má ovládání přes dotykový displej a tlačítka na volantu. Tříramenný kulatý volant se silnějším věncem s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Vlevo na volantu je ovládání aktivního tempomatu, vpravo se ovládá palubní počítač a pod jejich tlačítky je na obou stranách ovládání audia. Vůz je vybaven dvouzónovou automatickou klimatizací. Ovládanou tlačítky, uprostřed společně s vyhříváním volantu a třístupňovým vyhříváním sedaček, po obou stranách jsou otočné ovladače teploty ve kterých je displej, teplota se nastavuje po půl stupních.

Z vozu je poměrně dobrý výhled, jen mohutný C-sloupek omezuje výhled šikmo vzad a malé zadní okno výhled dozadu. Zadní parkovací kamera na RZ se snadno znečistí. Testovaný vůz měl vyhřívané čelní sklo, což v zimě určitě oceníte. Přední anatomické sedačky jsou pohodlné s výraznějším tvarováním má kožené bočnice, obě jsou výškově stavitelné, s nastavitelnou bederní opěrkou, řidičovo má elektrické ovládání. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 76 cm a 28 cm mezera mezi sedadly (srovnatelně jako u konkurence) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou tolik místa není 90 cm, hlava těsně pod stropem. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde litrová láhev. Mezi sedadly je loketní opěrka ve které je slot pro USB do audiosystému, další je na středovém tunelu pod klimatizací, ovládání MP3 přehrávání z USB je velmi jednoduché.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru (s dojezdovou rezervou a subwooferem nebo s plnohodnotnou rezervou) pouhých 273 litrů (pouze s dojezdovou rezervou je to už průměrných 341 litrů). Pod podlahou v testovaném voze byla dojezdová rezerva 125-70 R16. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel i sedáků vznikne téměř rovná plocha (o délce 137 cm až k předním opěradlům 163 cm), objem kufru je pak 1250 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířka 101,5 cm, výška pod odnímatelným krytem je 45 cm, délka v rovině podlahy 75 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 68 cm nad zemí 8 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 184 cm nad zemí, což je průměrná hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou 2 madla určené pro uchopení při zavírání kufru.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s protiskluzem TCS je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Systém hlídání jízdních pruhů LDW, sledování bdělosti řidiče. Světlomety s funkcí automatického přepínání z dálkových na tlumené (protijedoucí, před jedoucí auto, město s osvětlením za těchto situací se dálkové světla přepnou na tlumené), systém funguje velmi dobře. Vůz je vybaven praktickými předními a zadními parkovacími čidly a dobře fungujícím parkovacím asistentem, který Vám změří místo potřebné na zaparkování a pak za vás točí volantem, šlapete pouze na pedály a dle pokynů na displeji palubního počítače zařadíte jedničku nebo zpátečku. Aktivní tempomat, vůz zrychluje a zpomaluje i podle zákazových značek.

DESIGN Je povedený, Focus, nyní vypadá spíš jako větší Fiesta - to se týká přední části a boční siluety u karoserie hatchback. Přední části dominuje velká šestiúhelníková u verze Titanum chromovaná maska a protáhlé LED světlomety se zajímavou vnitřní strukturou, trojúhelníkové mlhovky. Zadní část s dělenými sdruženými světlomety protáhlými výrazně do boku působí velmi zdařile a je velmi podobná Fiestě. Nad zadním sklem je mohutný lakovaný spojler. V dolní části zadního nárazníku je černý (nelakovaný) plast, na okraji nárazníku jsou umístěny kočičí oči. Při pohledu z boku zaujme plynule stoupající linka karoserie, nad hranou oken je chromová lišta, zadní okna jsou silně zatmavena. Testovaný model má prosklenou otvírací střechu (otvor ve střeše je dlouhý pouze 33 cm). Vozu bohužel chybí ochranné lišty na náraznících. Ale na dveřích jsou plastové výsuvné lišty, které chrání hrany dveří při jejich otevření, ale nechrání zavřené dveře na parkovišti před ostatními auty (to už měla předchozí třetí generace Focuse).

CENA Focus v nejvyšší výbavě Titanum je nabízen za cenu 652.900 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6 x airbag, př. Mlhovky s přisvěcováním do zatáček, centrál s dálkou a bezklíčkové startování tlačítkem, el.parkovací brzda, 4x el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, automatické stěrače, vnitřní zrcátko s aut. zatmíváním, sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrou výškově nastavitelné, automatická 2 zónová klimatizace, palubní počítač, radio s CD a MP3 s 6-ti repro USB a AUX připojení, bluetooth handsfree, hlasové ovládání v angličtině, asistent rozjezdu do kopce, tempomat a omezovač rychlosti, zadní dělené sedadlo, kožený volant nastavitelný ve dvou osách s ovládáním radia, systém start stop, varování před opuštěním jízdního pruhu, chromovaná maska chladiče, 16“ alu kola.

Příplatková výbava : sada Winter: vyhř. přední sklo, vyhřívané přední sedačky a volant za 14.000, sada assist 2: adaptivní tempomat, který snižuje rychlost podle dopr. značek, asistent vyhýbacího manévru, rozpoznávání dopravních značek, automatické přepínání dálkových světel, sledování bdělosti řidiče za 16.000, Sada City - aktivní parkovací asistent, zadní parkovací kamera, chrániče předních a zadních dveří za 11.000, sada Style  -17“ alu kola ,zadní tmavě tónovaná skla Privacy, přední a zadní LED světlomety za 28.300, sada Audio 49 - prémiový audiosystém BO s 10-ti reproduktory a Subwooferem za 11.000, polokožené čalounění sedadel vč. El ovládaná sedačka řidiče za 42.400, Head up displej za 11.000, panoramatická střecha s elektrickým ovládáním 26.100, metalíza za 13.900 Kč. Doplňky celkem za 151.700 Kč. Celková cena je tak nemalých 804.600 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné jízdní vlastnosti a brzdy

                - aktivní tempomat, snižuje rychlost podle dopr. značek

                - pádla řazení pod volantem  

                - kvalitní dobře hrající audio

                - plynulé řazení 8-mi stupňové automatické převodovky

                - bezklíčkové otvírání a startování

                - pohodlné přední sedačky

                - automatické přepínání světel dálkové/potkávací

                - dobré zpracování, palubní deska z měkčených plastů

                - v režimu sport velmi pružný a silný motor (pouze 1,5 l)

                - modré LED podsvícení ineriéru a dveří

                - funkce čtení dopravních značek a hlasové ovládání

                - ochranné vyjížděcí lišty dveří

                  - vyhřívané přední sklo

MÍNUSY: - vysoká cena, jen o 30.000 nižší než u modelu 2,0 (110 kW)

                - malý kufr

                - chybí klasická řadící páka (otočný ovladač)

                - start stop se aktivuje po každém nastartování

                - malý otvor ve skleněné panoramatické střeše

                - cejchování otáčkoměru po 250 otáčkách

                                      

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1499 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec ecoBlue                                                                                     

Výkon 88 kW (120 k) /3.600 ot./min., točivý moment 300 Nm při 1.750 - 2.250 ot./min.
8-mi stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.378 - 1.825 - 1.452 mm, rozvor 2.700 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1241 kg , užitečná 659 kg, celková 1.900 kg                                  

Nádrž na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 273/1250 l (s dojezdovou rezervou)                                                                                                                 

Pneu 205-50 R17 Continental Wintercontact TS850 P (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,2 s, max. rychlost 193 km/h
Spotřeba paliva 4,1 mimo - 4,9 město - 4,4 l/100km kombinace

Během testu ujeto 720 km s průměrnou spotřebou 5,6 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 10,0 s.

 

Resume: Focus patří mezi nejlepší vozy nižší střední třídy s výborným podvozkem. Vůz má sportovní nádech, vypadá jako větší Fiesta, ale nenabízí tolik prostoru jako konkurence, zejména v kufru. Disponuje moderními elektronickými systémy: aktivní tempomat, asistent parkování.

 

Karel Kolečko

Fotky

Další články