Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Čtvrtek, 14. března 2019 (00:15) Karel Kolečko

Test Hyundae i30 Combi 1,6 Diesel s manuálem

Test třetí generace Hyundae i30 Combi, s nejsilnější verzí dieselu 1,6 se šestistupňovým manuálem. Jedná se o Korejský vůz, ale vyráběný u nás v Nošovicích.

MOTOR k dispozici jsem měl verzi s nejsilnější variantou dieselového motoru - 1,6 CRDI se 100 kW dosahovaných ve 4.000 ot., ale hlavně 280 Nm točivého momentu které jsou k dispozici mezi 1.500 - 3.000 otáčkami (verze s automatem má  ještě o 40 Nm vyšší kroutící moment než manuál). Turbo výrazněji zabírá od 1.700 otáček a motor zatahuje a plynule zrychluje až do 4.000 otáček. Optimální je držet motor mezi 2 - 3.000 otáček.

Spotřeba na běžné silnici je kolem 6-ti litrů, úsporným stylem (do 100 km/h) se dostanete na hodnoty kolem 4,5 litru. Jízda po městě znamená spotřebu kolem 6-7-mi litrů. Ve městě využívá vůz systém start-stop, motor se vypíná až při úplném zastavení, po zmáčknutí spojky motor opět naskočí. Někdy se motor vypíná, přesto, že není zcela zahřátý, navíc pokud chcete systém vypnout musíte to udělat po každém nastartování tlačítkem u řadící páky. Dosáhl jsem spotřeby 5,1 (dle palubního počítače) během celého testu - 845 km, na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl o víc jak půllitr (4,4 kombinovaná  - tyto hodnoty kombinované spotřeby jsou nereálné) navíc si myslím, že palubní počítač uvádí velmi optimistické hodnoty. Udávanou maximálku 200 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 10,4 s, mě se povedlo zrychlit na tachometrových 100 za 10,3 s. Vůz nabízí velmi dobrou dynamiku a zrychlení. Motor je velmi kultivovaný a tichý (i ve 120 bylo ve voze ticho), vůz má bezklíčkové startování tlačítkem na palubní desce.

PODVOZEK Je dobře naladěný na letních pneu 225 - 45 R17 Michelin Primacy 3 na originálních elegantních 10-ti paprskových stříbrno-černých Alu kolech dobře drží stopu. V zatáčkách velmi dobře sedí, ale hůř tlumí větší nerovnosti a zejména příčné (prahy). V zatáčkách vás podrží a jízdu si můžete skvěle užít. Osobně bych volil komfortnější jízdu na 16“ kolech. Všechny i30 mají ve výbavě stabilizační systém ESP a víceprvkovou zadní nápravu. Kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech velmi dobře brzdí.

ŘÍZENÍ vůz se příjemně řídí i když zpětná vazba od kol by mohla být lepší. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Nemá už nastavitelné řízení jako předchozí model. Testovaný vůz má tříramenný vyhřívaný volant se silným věncem s koženým potahem, který se dobře drží.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je velmi přesné s optimálními drahami. Převodovka má dlouhé převody - je optimálně zpřevodovaná, motor se při dálničních rychlostech zbytečně nevytáčí. Motor točí na 6-tku při 90-ti 1.600 ve 100 - 1.800, při 120 - 2.200 a při dálničním limitu 130 je to 2.350 otáček, ve 150 km/h motor točí pouze 2.750 otáček. Řadící páka s koženou hlavicí se dobře drží.

INTERIÉR Palubní deska je z měkčených plastů. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem před řidičem. Vlevo je otáčkoměr v něm ještě dole malý kulatý teploměr chladící kapaliny, vpravo rychloměr a ukazatel stavu paliva, přístroje mají bílé podsvícení. Otáčkoměr má cejchování po 250 otáčkách. Displej palubního počítače je mezi hlavními přístroji. Zobrazuje tyto funkce - průměrná a okamžitá spotřeba, dojezd, doba jízdy ujetá vzdálenost, vnější teplota (chybí průměrná rychlost). Palubní počítač se dobře ovládá z dostupného místa - z volantu, má denní a celkovou paměť. Blikače mají funkci nastavitelného troj, pěti nebo sedmi-bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou (která je dost vzadu a není možné ji nastavovat) pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu jsou odkládací prostory pro nápoje a mobilní telefon, testovaný vůz měl elektrickou ruční brzdu, takže místo páky, zde je pouze tlačítko. Nová i30 má diodová denní světla svisle v předním nárazníku.

Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Testovaný vůz má navigaci s 8“ dotykovým displejem, ten trčí nově ze středu palubní desky do prostoru před čelním sklem (stejně jako u konkurenčních automobilek). Na volantu s koženým potahem, jsou tlačítka na ovládání audia, tempomatu a palubního počítače, je vyhřívaný a seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová duální klimatizace, má nový ovládací dobře vypadající panel, je pod výdechy ventilace uprostřed palubní desky, má samostatný modře podsvícený displej, 2 kruhové ovladače a ovládací tlačítka kolem displeje, nastavení teploty je po půl stupních.

Přední kožené sedačky jsou anatomicky tvarované, jsou pohodlné, s elektrickým vyhříváním a ventilací, řidičovo je elektricky ovládané, má dvě paměti a nastavitelnou bederní opěrou. Obě sedačky jsou výškově nastavitelné. Vzadu je poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 73 cm (sedák 49 + 24 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je vzadu místa tak akorát 94 cm, díky střešnímu oknu je strop snížený. Vůz má elektrické ovládání všech 4 -oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i litrová láhev. Boční zrcátka jsou elektricky ovládaná a sklopná.

Velikost zavazadlového prostoru je 602 litrů, což je nadprůměrná hodnota u kombi nižší střední třídy. Po sklopení opěradel vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1650 litrů. V opěradle je výklopný otvor na lyže, ale pouze o rozměrech 13x19 cm) tam bych prostrčil maximálně dvoje lyže (v části bez vázání). Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 103 cm, výška 43 cm, délka v rovině podlahy 104 cm po sklopení ložná plocha 167 cm k sedačkám až 188 cm. Vzhledem k naměřeným hodnotám mi jednoduchou matematikou mi litry uváděné výrobcem nesedí. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Pod dvojitou podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 125-80 D16 a nad ní a za ní poměrně dost úložných prostorů. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je pouze 62 cm nad zemí přímo v úrovni podlahy kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 189 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka jsou 2 madla určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST  i30 má v základu sadu 6-ti airbagů, od výbavy Technology a výše je zde navíc kolenní airbag u řidiče. ESP je součástí základní výbavy všech modelů i30 stejně tak i tyto asistenční systémy : asistent vedení v jízdních pruzích LKAS, sledování pozornosti řidiče, autonomní nouzové brzdění FCA s varováním před čelním nárazem FCWS, asistent rozjezdu do kopce HAC, funkce varovného blikání při panickém brzdění. Od výbavy  Technology má navíc sledování mrtvého úhlu BCW, upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCW, FCA s detekcí chodců, rozpoznávání dopravních značek. Úchyty dětských sedaček ISOFIX. Kotoučové brzdy jsou na všech čtyřech kolech a vůz výborně brzdí. Při překročení rychlosti přes 16 km/h se vůz automaticky zamkne. Model Style má přední a zadní parkovací čidla a zadní parkovací kameru (nad zadní RZ).

DESIGN Nový model i30 třetí generace je o 10 cm delší a o 1,5 cm širší a o 2,5 cm nižší proti i30 druhé generace, rozvor zůstal stejný. i30 třetí generace má jiný mohutnější tvar přední masky, lemovaný chromovanou lištou, v podstatě vpředu chybí klasická nárazová lišta. Přední světla jsou hodně vytažena do boku. V rozích nárazníku jsou svisle umístěné denní LED světla, pod nimi ještě malé kulaté mlhovky. Boční skla jsou lemovaná chromovanou lištou.   Pro zadní část jsou typické velká dělená světla, která jsou vytažená až do boku, RZ je ve spodní části zadního víka pod výrazným prolisem pod kterým jsou odrazky - kočičí oči. Na horním okraji víka kufru je velký spojler v barvě vozu s brzdovým světlem. Dolní část nárazníku je lemovaná černým plastem. Z hlediska praktičnosti chybí na voze ochranné lišty dveří a nárazníků. Naopak na střeše jsou mírně vystouplé chromované lišty, které složí pro uchycení střešního nosiče.

CENA testovaný model je v nejvyšší výbavě Style za cenu 584.990 Kč 10/2018 v této výbavě najdeme : ESP, 6x airbag vč. kolenního, palubní počítač, denní LED světla, centrál s dálkou s alarmem - sklopný klíček, 4x el. okna, vyhřívané přední sedačky, kožený vyhřívaný volant a hlavice řad. páky potažená kůží, tempomat s omezovačem rychlosti, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro + USB, bluetooth handsfree, automatická klima, přední a zadní parkovací čidla, alu kola s pneu 205-55R16, monitorování tlaku v pneumatikách, dojezdová rezerva, vyhřívané př. sedačky, el. ovl. bederní opěrky u sedačky řidiče, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, el. parkovací brzda, LED světlomety, 5-ti letá záruka bez omezení kilometrů.

Příplatková výbava: paket Ultimate: přední a zadní parkovací čidla + automatický parkovací systém, vyhřívané a ventilované př. sedačky, el. ovl. sedadlo řidiče vč. bederní opěrky, kožené čalounění sedadel, parkovací kamera, automatické světlomety, 17 alu kola s pneu 225-45, bezklíčkové otvírání a startování tlačítkem, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, kolenní airbag řidiče, el. parkovací brzda, full LED přední světlomety, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, navigace, hliníkové pedály, černě laková zrcátka, systém hlídání jízdních pruhů, celkem za 90.000, panoramatické střešní okno 25.000, metalíza za 16.900 Kč. Celková cena příplatkové výbavy je 131.900 Kč. Celková cena vozu je 716.890 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - provedení interiéru a použité materiály

                - slušná spotřeba i dynamika

                - dobře sedí v zatáčkách

                - denní + hlavní LED světa, automatické přepínání

                - dobře tvarovaný volant + ovladače

                - vyhřívaný volant a sedačky + ventilované

                - bohatá výbava

                - bezklíčkové otvírání a startování

                - čidla parkování a zadní parkovací kamera

                - bezpečnostní a asistenční systémy

                - 3 typy karosérie

MÍNUSY: - digitální radio přeskakuje s analogovým

                - podvozek hůř tlumí nerovnosti (zejména příčné)

                - malý otvor pro lyže v zadním opěradle pouze 13 x 19 cm

                - start stop vypíná studený motor, po každém nastartování se aktivuje

                - rozměry interiéru shodné s předchozím modelem

                - otvor střechy dlouhý jen 37 cm

                - manipulace s roletkou kufru

                - malá výška kufru jen 43 cm

                - po otevření oken vzduch silně rezonuje

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1582 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec, plní Euro 6                                                                                      

Výkon 100 kW (136 k) /4.000 ot./min., točivý moment 280 Nm 1.500 - 3.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.585 - 1.795 - 1.475 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.462 kg, užitečná 418 kg, celková 1.880 kg                                 

Nádrž  na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 602/ 1650 l.                                                                                                                           

Pneu 225 - 45 R17 Michelin Primacy 3 - letní

Zrychlení z 0 -100 km/h za 10,4 s, max. rychlost 200 km/h
Spotřeba paliva 4,2 mimo - 4,9 město - 4,4 l/100km  kombinace


Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 845 km - 5,1 l/100km (dle palubního počítače), zrychlení na tachometrových 100 km/h za 10,3 s.

Resume: třetí generace rodinného kombi. Testovaný vůz v nejvyšší výbavou s nejsilnějším z nabídky dieselových motorů, 136 koňovým motorem o objemu 1,6. Vůz nabízí slušné svezení, prostorný interiér a dobrou spotřebu kolem 5-ti litrů.

Karel Kolečko

Fotky

Další články