Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Středa, 16. prosince 2015 (19:25) Karel Kolečko

Test Fiatu 500 X s 1,6 dieselem

Test nového Fiatu 500X, který se poprvé představil na autosalonu v Paříži na podzim 2014. Zkoušený vůz měl pod kapotou úsporný dieselový motor 1,6 JTD s výkonem 88 kW s 6-ti stupňovým manuálem.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz se silnější verzi dieselového motoru - 1,6 JTD. Motor s výkonem 88 kW, kterých dosahuje již ve 3.750 ot., ale hlavně 320 Nm točivého momentu již v 1.750 otáčkách. Motor nabízí slušnou dynamiku a zrychluje už od 1.700 otáček. Při ustálené úsporné jízdě kolem 90-100 km/h na tempomat je možné jet kolem 4 - 4,5 litru. Naopak při pojíždkách městem budete jezdit kolem 6-7-mi litrů. Na dálnici při dodržování rychlostního limitu je to kolem 6 l/100km. Spotřeba se během celého testu - 820 km ve smíšeném provozu, ustálila na příznivé hodnotě 5,4 l/100km (dle palubního počítače) ale deklarovaným údajům výrobce 4,1 kombinovaná, jsem byl na hony daleko.

Udávaná maximálka je 186 km/h, zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 10,5 s mě se to povedlo na tachometrových 100 za 11,7 s (o víc jak vteřinu horší čas). Motor zabírá a zátah turba se projeví cca od 1.700 otáček, maximální otáčky jsou 5.000. Motor je za jízdy tichý až do rychlosti 150 km/h.

PODVOZEK 500X má komfortně naladěný podvozek přesto, ale vůz v zatáčkách velmi dobře sedí. Testovaný vůz jezdil na letních pneu Bridgestone Turanza T001 o rozměru 225-45 R18 na elegantních originálních patnácti paprskových Alu kolech. Nízkoprofilová pouze 45% kola trochu omezují komfort jízdy, ale přesto podvozek dobře tlumí nerovnosti. Světlá výška je 162 mm, takže s ním můžete vyjet tak maximálně na polní cestu nebo někam k chatě. Jedná se o verzi s předním pohonem, 4 kolka má světlost 179 mm. Vůz má volič jízdního režimu Drive Mood selektor (optimalizuje jízdní dynamiku a chování vozu) se třemi módy - Auto, Sport a All-weather do horšího a zimního počasí. 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře, přední mají vnitřní chlazení.

ŘÍZENÍ S elektrickým posilovačem, má variabilní účinek podle rychlosti. Volant je dole sploštělý  a má silný věnec s koženým potahem. Je nastavitelný ve dvou osách a jsou na něm ovladače audia a tempomatu.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je přesné a má optimální dráhy. Převody jsou  velmi dlouhé, takže se dieselový motor na dálnici zbytečně nevytáčí. Motor točí na 6-tku při 90 km/h 1.500, při 100 - 1.700, ve 120 je to cca 2.050, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje pouhých 2.200 otáček i ve 150 jsou otáčky jen 2.600.

INTERIÉR Přístrojová deska je dvoubarevná s velkými bílými lesklými plochami, střední díl je z měkčeného plastu. Výdechy vzduchu na středové konzoli a navigace má elegantní matný kovový dekor. Palubní deska má klasický tvar s  kapličkou před řidičem. Přístroje jsou rozděleny do 3 kulatých tubusů - zcela vlevo je rychloměr, ve střední části je displej v jeho levé části je ukazatel stavu paliva, vpravo teploty chladící kapaliny, uprostřed je velký displej palubního počítače, vpravo v dalším tubusu otáčkoměr. Na tamto velkém displeji se zobrazuje : spotřeba, dojezd, digitálně rychlost, asistent jízdních pruhů, údaje audio systému, v režimu sport i tlak v turbu nebo přetížení v G.

Uprostřed palubní desky je nahoře nad ovladači klimatizace barevný dotykový 5“ displej radia. Zobrazují se tam také údaje palubního počítače. Originál radio s CD/MP3 má 4 reproduktory se slušným zvukem, dálkové ovládání tlačítky je přímo na volantu. USB a Aux vstup, je přímo pod ovladači klimatizace. Elegantní 3-ramenný volant s koženým potahem, je seřiditelný ve 2 osách. Automatická 2-zónová klimatizace umístěná uprostřed na středové konzoli, má funkci mono a nastavování teploty kruhovými ovladači po půl stupních. Klimatizace je umístněna poměrně nízko, není moc dobře vidět na displejích nastavenou teplotu. Vůz má funkci blikačů s 5-ti bliknutím (místo obvyklého 3-bliku). Denní světla nejsou LEDkové, ale žárovkové. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu poměrně dobrý výhled všemi směry, jen pohled šikmo vzad omezují mohutné zadní sloupky. 

Přední sedačky jsou kombinací černé a šedé látky, jsou celkem pohodlné, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné a má elektricky nastavitelnou bederní opěru. Ve voze je (automatická) elektrická ruční brzda. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm (sedák 50 + 25 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) nad hlavou je i díky prosklené střeše málo místa jen 90 cm, takže hlavu jsem měl těsně u stropu.

Zavazadlový prostor má velikost 350 litrů, zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha a objem se zvětší na 910 litrů. Naměřil jsem rozměry- šířka 96 cm, výška pod odnímatelným krytem je 50,5 cm, délka v rovině podlahy je 75 cm, při sklopení se plocha prodlouží na 132 cm a k opěradlům to je 157 cm. Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva 145 -90 R16, nad rezervou je ještě 10 cm místa. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 75 cm nad zemí a 5 cm nad podlahou kufru. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 185 cm nad zemí, v plastu na spodní straně je vpravo madlo určené pro zavírání.

BEZPEČNOST Vůz má 6 airbagů včetně okenních. Stabilizační systém ESP s ASR a Hill Holder je součástí základní výbavy. Akustická signalizace nezapnutých pásů se rozezní nad 20 km/h a vůz se automaticky zamkne. 4 kotoučové brzdy (přední s vnitřním chlazením) fungují velmi dobře, při krizovém - panickém brzdění se rozblikají varovné blikače.

DESIGN Velká pětistovka X zepředu působí hravě a velmi sympaticky, je to vůz určený pro mladé. V podstatě má 500X podobnou linii jako malá 500 ale je celkově větší a vyšší s párem dveří navíc. Přední části dominují oválná světla a pod nimi menší oválná denní světla (bohužel bez LED), přední maska je rozdělena chromovanou lištou, na které je znak. V dolní části nárazníku je otvor pro sání vzduchu, po stranách jsou mlhovky. 500X má oplastování na prazích a lemech blatníků. Kliky dveří jsou chromované a zrcátko je na stopce. Zadní sdružené světla mají oválný tvar a chromovaný lem. Nad registrační značkou je elegantní stříbrná lišta se znakem. Vůz je vybaven praktickými zadními parkovacími čidly. Testovaný model měl krásná mnohopaprsková kola s logem 500 a černý pruh na přední kapotě, který vůz zdůrazňoval a slušel mu. Na dveřích jsou dole boční ochranné lišty, které navazují na prahy a lemy kol.

CENA ve výbavě Lounge se nabízí za cenu 566.900 Kč (9/2015). V této výbavě najdeme: ESP, asistent pro rozjezd do kopce, elektronický posilovač řízení, start-stop systém, 6x airbag, automatická 2-zónová klima, tempomat, samozatmívací zrcátko, 18“ Alu kola s pneu 225-45 R18, př. mlhovky, xenonová světla, centrál s dálkou, bezklíčkové startování a otvírání, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, zatmavená zadní okna, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro,USB slot, palubní počítač, el., kožený volant s ovládáním radia a tempomatu nastavitelný ve 2 osách.

Příplatková výbava: paket bezpečnost : sledování jízdních pruhů, systém varování před čelním nárazem, monitoring mrtvého úhlu, zadní čidla parkování za 20.000, prosklená střecha 25.700, automatické přepínání světel 2.700, elektricky ovládaná bederní opěra sedadla řidiče 2.800, dojezdové rezervní kolo 2.000 Kč. Cena příplatkové výbavy celkem 53.200 Kč. Celková cena je 620.100 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :    - silný a pružný a úsporný motor

                 - atraktivní vnější design

                 - přesné řazení  

                 - dobré jízdní vlastnosti a podvozek

                 - světla s automatickým přepínáním

                 - multifunkční displej mezi přístroji

                 - bezklíčkové otvírání a startování

                 - dobré brzdy

                 - parkovací kamera a čidla parkování  

                 - USB připojení pro MP3 zařízení

                 - tvar koženého volantu s ovladači tempomatu, audia a PC 

MÍNUSY:   - prostor pro hlavu vzadu (prosklená střecha)

                 - menší nádrž jen 48 litrů 

                 - pod 50 km zmizí dojezd (na palubním počítači)

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1598 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                

Výkon 88 kW (120 k) /3.700 ot./min., točivý moment 320 Nm při 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.248 - 1.796 - 1.608 mm, rozvor 2.570 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.375 kg , užitečná 550 kg, celková  1.925 kg                     

Nádrž na 48 l paliva. Zavazadlový prostor 350 / 910 litrů.      

Pneu 225- 45 R18 Bridgestone Turanza T001 (letní).
Zrychlení 0 - 100 km/h za 10,5 s, max. rychlost 186 km/h
Spotřeba paliva 3,8 mimo - 4,7 město - 4,1 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 820 km - 5,4  l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 11,7 s.

Karel Kolečko

Fotky

Další články