Test Citroënu C5 Aircross.
Citroën C5 Aircross je vrcholným modelem SUV značky a je ho třeba brát vážně mezi konkurencí. Doba kdy francouzské automobilky vyráběly sice elegantní auta, ale nespolehlivá je už pryč. Zvláště Citroën nezapomíná na svou průkopnickou a avantgardní minulost kterou neustále připomíná drobnými prvky na svých současných automobilech.
C5 Aircross je velké SUV, které tak ale na první pohled nevypadá a ani se vám hned nemusí líbit.
Předek Citroënu je přesně v duchu avantgardní tradice, kdy nevíte na první pohled kde jsou světla, blinkry…. V horní části jsou dvě chromované lišty, uprostřed tvořící znak automobilky a po stranách rámující LED světla denního svícení kombinovaná s blinkry. Uprostřed je pak černá maska s chromovanými doplňky na jejíchž okrajích jsou projektorové fullLed světlomety.
Pod nimi vyšší pás lakované plochy, s úzkým průduchem, ve kterém je kamera. Na okrajích zakončený prolisy. V dolní časti je mohutná plastová ochrana nárazníku, s mlhovkami v rozích, které dominují dva velké vstupy vzduchu, (jeden je zaslepený). Tady bychom se přimlouvali za orámování průduchů v barvě vozu nebo vůbec. Alespoň u této barvy karoserie, zde bílá narušuje celkovou kompozici celku.
Při pohledu z boku je vůz robustní. Množství lakované plochy rozbíjí černý plastový ochranný pás na spodní části dveří doplněný bíle lemovaným prolisem. Bílo černou kombinaci najdeme i na střešních ližinách. Vkusným prvkem je orámování bočních oken dozadu se rozšiřující chromovanou lištou, která začíná a končí černým A sloupkem. Vzadu odděluje boční okno, které je vtipně maskované - zatmavené jako sloupek. Celek podtrhují „osmnáctková“ designová litá kola s dvojím barevným lakováním obutá do širokoprofilových pneumatik.
Zadní části Citroënu je také zajímavá. Dominuje jí mohutný plastový nárazník se sdruženými svítilnami mlhovka /couvačka v rozích. Mezi nimi jsou mohutné falešné koncovky výfuku. Což je dnes běžné napříč spektrem výrobců aut.
Sdružená zadní světla s líbivým, nápaditým světelným designem předčí i některá prémiové konkurenty.
Když se uvelebíte na pohodlném předním sedadle, s měkkým polstrováním, víte, že i vašim spolucestujícím se bude cestovat velmi pohodlně. Vzadu jsou sedadla dělená na třetiny s možností posunu dopředu dozadu. Okradete se sice o pár litrů zavazadlového prostoru ale pohodlí nalezne skoro každý. A co se kufru týče je velký dost, až 580 litrů v základu. Po sklopení sedaček, vznikne slušná rovná „postel“.
Ergonomika přístrojové desky je dobrá, vše na svém místě. V tomto modelu je i mnoho příplatkové výbavy, která řidiče i posádku rozmazluje. Malou chybkou je nešťastné sdružené ovládání klimatizace, rádia i dalších funkcí přes multimediální displej. Zbytečně člověku odvádí pozornost při řízení.
Kaplička „grafických“ přístrojů před řidičem má slušnou kvalitu a možnosti individuálního nastavení. Trochu mi ale chyběla volba klasických kruhových přístrojů.
Samotná jízda s tímto Citroënem je velmi pohodlná. A přítomnost pádel naznačuje jízdu na pohodu. Automatická měničová převodovka řadí bez škubání a plynule. Motor má dost síly a je slyšet jen nepatrně při zrychlování. Ani aerodynamický hluk při vyšších rychlostech neobtěžuje cestující. Citroën se sice v zatáčkách dosti naklání ale na silnici drží jako přibitý. Na ostrých nerovnostech si trochu drncne ale jinak je to plavná jízda Made in Citroën a to i díky tlumičům „tři v jednom“ se systémem PHC.
Pro ty kteří by chtěli čtyřkolku připravuje Citroën plug-in-hybridní verzi, která tento nedostatek smázne.
Citroën C5 Aircross je vůz, který jako celek i díky vzhledu působí v segmentu SUV velmi originálně. Velikostí i prostorem pro posátku bych ho zařadil k tomu lepšímu ve své kategorii. Některé detaily jako např. kombinace tvrdého a měkkého plastu se tváří lacině a tím trochu sráží kvalitu tohoto automobilu. Jinak příjemný společník na cestování, nákupy i dovolenou.
Technické specifikace
Výkon motoru (kW)
130.0
Zdvihový objem (ccm)
1997.0
Točivý moment (Nm)
400.0
Max. rychlost (km/h)
211.0
Zrychlení z 0-100 km/h (s)
8.6
Spotřeba městský provoz (l/100 km)
5.3
Spotřeba mimoměstský provoz (l/100 km)
4.3
Spotřeba kombinovaný provoz (l/100 km)
4.7
Emise CO2 - kombinovaný provoz (g/km)
123.0
Objem nádrže v litrech
53.0
Počet míst
5
Délka (mm)
4500.0
Šířka (mm)
2099.0
Výška (mm)
1689.0
Užitečná hmotnost (kg)
495.0
Objem zav. prostoru (za 1. řadou v litrech)
1630.0
Objem zav. prostoru (za 2. řadou v litrech)
580.0