Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Neděle, 20. října 2019 (22:58) Jirka Fiala

Test : Citroen Grand C4 Space Tourer SHINE 2.0 BlueHDi

Vůz se nabízí ve dvou délkách – C4 Space Tourer a prodloužené verzi Grand C4 Space Tourer. Zákazník má na výběr dvě motorizace – benzínový 1.2 Pure Tech 96 KW a dieselový 1.5 BlueHDi (96 kW) v kombinaci buď s manuální šestistupňovou či automatizovanou osmistupňovou převodovkou EAT8.

V nabídce jsou tři úrovně výbav LIFE, FEEL, SHINE, sedm základních barev, stejně jako motivů alu ráfků a tři barevná provedení interiéru (DUNE BEIGE, WILD BLUE a HYPE GFREY). Už v sériovém provedení nabízí vůz celou řadu prvků v oblasti pasivní i aktivní bezpečnosti a komfortu cestujících.

Exteriér

Začneme tedy prvním pohledem na vůz, který zapadá do současné koncepce značky Citroen – tedy čelní pohled s úzkými světlomety denního svícení s LED technologií (zároveň směrová světla) zarámované chromovanou okrasnou lištou přecházející uprostřed kapoty do tradičního znaku Citroen – šípové ozubení. Pod nimi pak hlavní xenonové světlomety s automatikou přepínání a nakonec dole v černé plastové mřížce mlhová světla s funkcí přisvěcování do zatáček olemovaná chromovanou lištou ve tvaru C.

Záď vozu od původního modelu odlišuje již zmiňovaný název modelu. Z bočního pohledu získala karoserie dynamičtější prolisy dveří přecházející do zadního blatníku, u zadního okénka nákladového prostoru se zvedá spodní okraj a rovněž navozuje dynamický vzhled.

Jako elegantní doplněk pak působí střešní nosník v hliníkové úpravě stoupající od A sloupku přes střechu až ke spodnímu okraji zadního okénka a dotvářející tak opět tvar C. Ve zpětných zrcátkách přibyla směrová světla, střechu pak „zdobí“ prutová anténa rádia, která již mohla být také nahrazena modernější integrovanou! Naopak přídavkem je prosklení střechy, které ještě více navozuje pocit prostoru uvnitř vozu. Vpředu, vzadu i na zpětných zrcátkách nalezneme kamery – VISION 360. Zpětná zrcátka mají navíc funkci osvětlení okolí vozu .

Interiér

Po otevření dveří s hands-free přístupem se před námi otevře opravdu velkorysý prostor pro cestující i náklad, tak jak by mělo vypadat správné vozidlo kategorie MPV.  Dojem velkého prostoru podtrhuje obrovské čelní sklo (možná až moc pří  výměně po nějaké prasklině po dopadu kamínku od jiného auta), jež ze zaclonit stahovacími žaluziemi a sklopnými clonami, prosklené přední A-sloupky a příplatkově prosklená střecha.

Osobitost francouzského designu se promítá i na provedení asymetrické přístrojové desky, kdy oba displeje (12“ panoramatický a 7“ s 3D navigací) jsou umístěny nad sebou uprostřed přístrojové desky, zatímco řidič má před sebou pouze výsuvný průhledný head-up dispej.

Těžko říci, zda toto řešení přinese větší soustředěnou pro jízdu či naopak povede k odvádění pozornosti ke sledování displejů.  U horního okraje skla je dvojice vnitřních zpětných zrcátek, hlavní pak  s funkcí samozatmavení pro oslnění. Stahovacími žaluziemi byla rovněž vybavena skla dveří  pro cestující ve druhé řadě.

Pod multifunkčním volantem, kam se konečně přestěhovalo i nastavování tempomatu, nalezneme páčku řazení (pro pamětníky připomínka řazení u některých předrevolučních vozidel, ovšem v modernějším pojetí a především pouze jako volič automatizované převodovky) , dvojici „pádel“ k manuálnímu řazení a pak samozřejmě ovladače směrovek a stěračů. Vpravo od volantu je tlačítko startování a šachta pro zasunutí klíčku, tedy ještě prostor pro další inovaci, kdy bude stačit pouze přítomnost klíče ve vozidle. Třeba je to jen ochrana proti ztrátě klíčku, nebo odjetí nastartovaného vozidla bez klíče.....

Mezi předními sedadly je docela důmyslně uložen odkládací box se stahovací žaluzií, který můžeme snadno odejmout a ponechat pouze jednoduchý nízký odkládací prostor s držáky nápojů. Držáky nápojů jsou i u zadních oken pro potřeby cestujících ve třetí řadě, v případě použití sklopných sedadel v zavazadlovém prostoru.

Cestující ve druhé řadě mají k dispozici sklopné stolečky s lampičkou a gumovým páskem pro zajištění odložených předmětů, např. lahví, telefonů, atd. Před spolujezdcem je velmi prostorná výklopná schránka, uprostřed pak menší schránka ukrývající zásuvku na 230 V, konektory AUX, USB, slot SD karty a zásuvku na 12 V.

Sedadla ve voze jsou trochu úzká a chybí jim lepší boční vedení, ale komfort přináší přední vyhřívaná sedadla s možností tvarování a druhá řada s variabilním posunem jednotlivých sedadel po kolejnici v podlaze a nastavením opěradla. Posunutím vpřed, sklopením opěradel a odklopením desek na zadní straně opěradel (k vyplnění mezery mezi sedadly a zavazadelníkem), získáme obrovskou rovnou plochu buď pro náklad či přespání. Před druhou řadou sedadel jsou v podlaze ukryty další odkládací prostory, vhodné pro další výbavu na dovolenou či cenné předměty.

Dno zavazadelníku je ve stejné úrovni jako kraj pátých dveří, tedy snadná manipulace při nakládání a vykládání zavazadel. V případě potřeby lze využít zadní výklopná sedadla pro sedmimístné provedení vozidla. Samozřejmostí jsou zásuvky 12 V, které nalezneme jak na přístrojové desce, tak před a za druhou řadou sedadel. Nad každou řadou sedadel je na stropě samostatné ovládání osvětlení.

Co je potřeba interiéru vytknout je absence madel na stropě u předních sedadel a dost nešťastně umístěný háček na oděvy na B sloupku mezi 1. a 2. dveřmi. V případě jeho využití, vám šaty lezou do pantů dveří a navíc tím zakryjete výdechy a regulaci ventilace pro zadní část vozů. Maličkost, ale pozlobí řádně.

Jízda

Svezení ve voze je velmi příjemné, podvozek s víceprvkovou přední nápravou a zadní tuhou nápravou na vinutých pružinách dávají jízdě komfort i na nerovných komunikacích. Motor měl dostatečný výkon a řazení díky již známé převodovce EAT 8 je naprosto plynulé.  Spotřeba se pohybovala mezi 4.3 l/100 km při osmdesátce a 1 800 otáčkách motoru až po 6.9 l/100 km při 130 km/h a 1 700 ot. Vůz má celkem slušnou světlost a díky kompletními kakrytování motoru nemusíte mít strach zajet i na nějakou tu polní cestu.  

Rozmazlovat se můžeme nechat nesčetnými pomocníky a asistenty, od automatického přepínání světel, automatickým stěračům s dešťovým senzorem, sledování jízdního pruhu, parkovacím asistentům, pomoci při rozjezdu, rozpoznávání dopravních značek , tempomat s funkcí zastavení vozu,...výčet sériové i příplatkové výbavy je mnohem obsáhlejší a je na zákazníkovi co si vybere, ovšem vůz můžeme doporučit početnějším rodinám pro velmi příznivou bilanci ceny a výkonu, výbavy, spotřeby.

Jsou tu sice drobnosti jako již vzpomínaná absence madel ve stropě u předních sedadel, nešťastně umístěné věšáky na oděvy u B sloupků, nemožnost ovládat rádio při spuštěném externím zdroji hudby, ale to jsou opravdu jen drobnosti.

 

Technické parametry:

Délka:             4 602 mm

Šířka:               1 971 mm

Výška:             1644 mm

Rozvor:           2 840 mm

Převis P/Z:         889/873 mm

Rozchod P/Z: 1573 / 1576 mm

Objem zavazadlového prostoru: 704 l (zadní průchod 1130 x 840 mm)

Objem palivové nádrže: 55 l

Provozní hmotnost: 1 481 kg

Pneumatiky: 205/75 R 17.5 95 V XL NOKIAN

 

Motor

Zdvihový objem:      1499 ccm

Max. Výkon:             96 kW / 3 750 ot/min

Max. toč. moment: 300 Nm/1750 ot/min

 

Převodovka

Automatizovaná osmistupňová EAT8

Max. rychlost: 198 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 sec

Spotřeba: 5,5 / 4,2 / 4,7 l/100km (město/mimo město/smíšený provoz)

Cena testovaného vozu: 985 000 ,- Kč

Fotky

Další články