Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Středa, 6. února 2019 (20:01) Pavel Jelínek

Správné nastavení auta je loterie. Hlavně na Monte.

Správné nastavení auta je loterie: Kalle o Rallye Monte Carlo 2019

Minulý rok oslavil své osmnácté narozeniny třetím místem v celkovém pořadí WRC 2. Letos Kalle Rovanperä nastoupil do zbrusu nového seriálu WRC 2 Pro, vyhrazeného pro tovární týmy a jezdce. Jeho prvním podnikem v nové sezóně a nové kategorii byla legendární a nepředvídatelná Rallye Monte Carlo. Tato slavná soutěž je jedinečná svou kombinací asfaltových silnic se sněhem a ledem, stejně jako trasou, která klesá z alpských úbočí do noblesních ulic Monte Carla.
 
I když nepříjemnost v první etapě Kallemu zmařila šance na vítězství, předvedl naprosto jasně, že má tempo a schopnosti na to, aby se udržel na špici. Co bylo na Rallye Monte Carlo nejtěžší a jak si rallye užil? Vyptali jsme se Kalleho na jeho první podnik sezóny 2019, než se vydá do Švédska na ten druhý.


 
První podnik sezóny 2019 je za tebou. Jaké jsou tvoje pocity z letošní Rallye Monte Carlo?
 
I když jsem nasbíral cenné body do WRC 2 Pro, není to ten výsledek, ve který jsem doufal. Po nehodě z první erzety, kdy jsem vyjel z trati, jsme se ale i tak dostali v celkové klasifikaci o 66 míst dopředu.
 
Bylo to už podruhé, co jsi slavnou rallye jel. Usnadnily letošní podnik zkušenosti z minulého roku?
 
Rallye Monte Carlo je vždycky náročná. Počasí a podmínky na silnici se neustále mění. Tahle rallye není nikdy jednoduchá a nezáleží na tom, kolikrát ji jedete. Jediná výhoda je, že můžete použít část poznámek z minulého roku.
 
Monte Carlo je jednou z náročnějších rallye v kalendáři. Jaký na ni máš názor? Baví tě jako výzva, nebo preferuješ jiné soutěže?

 
Mám rád výzvu, kterou Rallye Monte Carlo představuje, i když jsem tentokrát neměl štěstí. Abyste tady vyhráli, musíte být všestranný jezdec, schopný zvládat všechny druhy povrchů – suchý i mokrý asfalt, stejně jako led a sníh.

 


Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen, ŠKODA FABIA R5, Rallye Monte Carlo 2018
 
Jsou nějaké erzety, které máš na Monte Carlu zvlášť rád?
 
Mám rád, když jsou silnice úplně pokryté ledem a sněhem a my můžeme jezdit na hřebech.
 
A na druhou stranu, které erzety jsou pro tebe nejnáročnější?
 
Není snadné jezdit ve smíšených podmínkách s křížem namontovanými slicky a pneumatikami s hřeby. To bylo něco, co jsem se musel naučit a zvyknout si na to.
 
Říká se, že atmosféra v davech diváků na Col de Turini je něco, co se musí zažít. Máš šanci si to užít i když řídíš?
 
Přestože jsem se plně soustředil na jízdu, cítil jsem nadšení fanoušků. Bylo to opravdu úžasné!
 
Monte Carlo se z větší části jezdí na sněhu a ledu. Pomáhají ti tady tvoje zkušenosti ze Skandinávie? A jaké jsou zdejší erzety, na kterých je pod sněhem a ledem asfalt, ve srovnání se skandinávskou kombinací sněhu a ledu se šotolinou?
 
Hlavní rozdíl je, že v Monte Carlu si nemůžete pomoct závějemi. Proto se tady nedá použít „skandinávský“ styl jízdy jako na rallye Švédsko.

 
Je na nastavení auta pro Monte něco zvláštního? Jak těžké je vybrat správné pneumatiky? K čemu se používají křížem nasazené pneumatiky?
 
Správné nastavení auta a správná volba pneumatik, to je vždycky loterie. Podmínky se mohou opakovaně měnit i v rámci jedné erzety. Pokud máte odjet dvě rychlostní zkoušky, mezi kterými nemůžete do servisu na výměnu pneumatik, a první z nich je pokrytá sněhem a ledem zatímco druhá je suchá, nasadíte na tu první pneumatiky s hřeby a jako rezervy si vezmete dva slicky. Na následující erzetě nasadíte slicky do kříže (třeba vlevo vpředu a vpravo vzadu). Je to kompromis, ale ovladatelnost auta je potom opravdu zajímavá.

 


Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen, ŠKODA FABIA R5, Rallye Monte Carlo 2018
 
Monte Carlo má dlouhou a bohatou historii. Máš v ní nějakou zvláště oblíbenou část? Nějaké slavné vítězství  jezdce, kterého obdivuješ?
 
To bude určitě příběh Pauliho Toivonena. V roce 1966 se mu podařilo vyhrát Rallye Monte Carlo s (na tu dobu) obřím Citroënem DS21 poté, co byla tovární Mini diskvalifikována.
 
Jaké jsou tvoje plány a naděje pro sezónu 2019?
 
Určitě zajet lepší výsledky než v Monte Carlu a vyhrát tolik rallye v kategorii WRC 2 Pro, kolik jen budu moct.

 
Letošní rok je pro kategorii WRC 2 Pro debutovým. Co si o ní myslíš – myslíš, že to přispěje ke zlepšení soupeření?
 
Myslím, že je dobré všechno, co náš sport posune dál. Těším se na soupeření ve Švédsku, kde do naší kategorie nastoupí pět rychlých jezdců a já budu mezi nimi.

 

PR

Zdroj: https://www.skoda-motorsport.com/

Fotky

Další články

Komentáře