Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Středa, 15. července 2015 (00:42) Pavel Jelínek

ŠKODA 935 Dynamic vyrazí na Bensberg Classics

​Osmdesát let po světové premiéře na pražském autosalonu v r. 1935 slaví prototyp ŠKODA 935 Dynamic s proudnicovou karoserií návrat na scénu výjimečných historických vozidel.
​Jediný existující exemplář bude patřit k největším hvězdám víkendového setkání veteránů Bensberg Classics, kde bude demonstrovat designové a konstruktérské kompetence mladoboleslavské automobilky. 

ŠKODA patřila ve třicátých letech minulého století k průkopníkům v oblasti automobilové aerodynamické optimalizace. Jedním ze zásadních výsledků vývoje byla výroba jednoho exempláře koncepčního automobilu s proudnicovou karoserií a s dalšími technickými a konstrukčními inovacemi.

V dubnu 1935 tak na pražském autosalonu způsobil senzaci vůz ŠKODA 935 Dynamic, který kromě jiného zaujal i nízkou hodnotou součinitele odporu vzduchu. 

„ŠKODA 935 Dynamic je skutečným pokladem naší značky,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny ŠKODA Muzea, a doplňuje: „Během restaurování jsme se vypořádali s řadou výzev a jsem velmi hrdý na to, že dokončený celek je naprosto věrný původnímu originálu – a to včetně odstínu laku.“ 

ŠKODA 935 Dynamic je úchvatným reprezentantem designérských a konstrukčních experimentů třicátých let a ve své době měla velký vliv na další automobilový vývoj. Proudnicová karoserie s protáhlou zádí byla tehdy znakem konstruktérské moderny. Škodováckým vývojářům se podařilo udržet nízkou hmotnost karoserie použitím kombinace hliníku a oceli.

Konstruktéři zvolili umístění motoru před zadní poháněnou nápravou – šlo o kapalinou chlazený plochý čtyřválec (boxer) o objemu 1.995 cm3 s výkonem 40 kW (55 k). 

ŠKODA 935 Dynamic je jediným vyrobeným exemplářem a měla i zajímavý osud. Bezprostředně po veletrhu v Praze byl vůz určen pro další vývoj a výzkum, v létě 1939 jej však automobilka prodala do soukromých rukou. V privátním vlastnictví byl vůz po následujících téměř třicet let.

V roce 1968 odkoupila automobilka vozidlo zpět do tehdy vznikajícího ŠKODA Muzea a stalo se jedním z prvních deseti vozů vznikající sbírky. V roce 2012 započala ŠKODA s rozsáhlou renovací tohoto proudnicového vozu. 

ŠKODA prezentuje v rámci letošní akce Schloss Bensberg Classics (18. - 19. července), devět veteránů: Laurin & Klement Voiturette A (1905), Laurin & Klement Typ S (1911), Laurin & Klement 110 (1925), ŠKODA 645 (1930), ŠKODA 935 Dynamic (1935), ŠKODA Rapid Cabrio de Luxe (1937), ŠKODA Superb OHV (1939), ŠKODA Felicia (1961) a ŠKODA 1100 MBX (1969). 

ŠKODA AUTO si v letošním roce připomíná 120. výročí svého založení. Mladoboleslavská společnost je jednou z nejstarších dodnes vyrábějících automobilek na světě. Kořeny společnosti sahají až do roku 1895 - před 120 lety založili Václav Laurin a Václav Klement v Mladé Boleslavi továrnu na výrobu jízdních kol. Produkci automobilů zahájili v roce 1905, když představili první model Voiturette A.

Původní podnik pánů Laurina a Klementa se do dnešních dní rozvinul v globálně úspěšného velkosériového výrobce se sedmi modelovými řadami a více než 40 modelovými variantami.

PR

Další články