Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Čtvrtek, 5. září 2019 (16:50) Pavel Jelínek

Přípravy elektronické známky v Česku jsou v plném proudu.

Přípravy elektronické známky jsou v plném proudu. Ministerstvo má jasno, jak bude probíhat kontrola v provozu
 

Ministr dopravy Vladimír Kremlík a ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica na Pražském okruhu představili připravovaný systém elektronické dálniční známky, která od roku 2021 nahradí papírové dálniční známky pro osobní automobily. Za účasti Policie ČR a státního podniku CENDIS předvedli, jak bude probíhat kontrola platnosti elektronické dálniční známky v provozu a připravovaný model jejího nákupu v  e-shopu. Ceny ani jednotlivé druhy dálničních známek se nemění. Nově bude mít roční známka klouzavou platnost a platit bude 365 dní. Finanční prostředky z dálničních známek budou použity i nadále na opravy a budování nových silničních staveb.

 „Nový systém elektronických dálničních známek přinese řidičům vyšší komfort. Známku si pořídí kdykoliv v e-shopu, mobilní aplikaci nebo také v síti obchodních míst. Pro stát znamená elektronická dálniční známka roční úsporu až 100 milionů Kč za tisk, distribuci či znehodnocení známek. Řidičům navíc odpadne nepohodlné lepení a strhávání papírové dálniční známky z čelního skla auta.“ řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík. Ministerstvo dopravy plánuje, že prodej nových elektronických dálničních známek začne v průběhu prosince 2020.

Budou platit výjimky?

Elektronickou dálniční známku si při použití zpoplatněné pozemní komunikace budou muset pořídit všechna vozidla s nejméně čtyřmi koly, přičemž jejich nejvyšší povolená hmotnost současně nepřesáhne 3,5 tuny. Od povinnosti zaplatit za užití zpoplatněné pozemní komunikace budou osvobozena vozidla s pohonem na elektrickou energii, vodík nebo v kombinaci s jiným palivem (pokud hodnota CO2 nepřekročí 50 g/km) a také historická vozidla vybavena zvláštní registrační značkou a průkazem historického vozidla.

To se týká také vozidel přepravujících osoby, které jsou držiteli průkazu ZTP nebo ZTP/P a současně jsou provozovateli daných vozidel nebo osobami k provozovateli blízkými. Stejná pravidla pak platí nadále pro vozidla provozovaná domovy pro osoby se zdravotním postižením, pokud slouží k přepravě těchto osob a také pro vozidla sloužícím k přepravě nezaopatřených dětí, které jsou léčeny pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastosou.

Osvobození se vztahuje i na organizace a orgány veřejné moci definované v zákoně např. Policie ČR, Celní správa, správce zpoplatněné komunikace, složky integrovaného záchranného systému atd.

 

Jak bude fungovat kontrola

„O kontrolu se bude na zpoplatněných komunikacích v silničním provozu starat Policie ČR a Celní správa pomocí kamer umístěných ve vozidlech, případně na trojnožce vedle pozemní komunikace nebo na mýtných branách. Kamery budou snímat SPZ projíždějících vozidel a tím se práce při dohledu výrazně zefektivní,“ vysvětluje Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury.

Systém pak v databázi ihned ověří platnost elektronické dálniční známky nebo zjistí, zda je vozidlo od platby osvobozeno. Kontrolní orgány tak budou schopny pružně reagovat na možná porušení zákona tedy neuhrazení časového poplatku.

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že pro kontrolu využije i mýtné brány, které nebude pro své účely využívat společnost CzechToll. Novela zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích počítá s využitím kontrolních stanovišť pro zvýšení efektivity mobilní kontroly a také pro statistické účely, např. sledování míry potenciálních přestupků.

 

Finanční prostředky z prodeje elektronických dálničních známek budou příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury a budou i nadále použity na opravy a výstavbu nových silničních staveb.

 

 
www.mdcr.cz

PR

Další články

Komentáře