Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Čtvrtek, 25. července 2019 (10:15) Pavel Jelínek

Přes řeku Moravu mezi Mikulčicemi a Kopčany propojí sousední lokality lávka.

Lávka Mikulčice-Kopčany
Přes řeku Moravu mezi Mikulčicemi a Kopčany byla usazena ocelová mostní konstrukce

Přes řeku Moravu mezi Mikulčicemi a Kopčany byla ve čtvrtek 25. července 2019 usazena ocelová mostní konstrukce. Do závěrečné fáze tak vstoupila realizace projektu „Lávka přes řeku Moravu včetně přístupové komunikace v archeologickém parku Mikulčice – Kopčany“. Cílem projektu je propojení lokalit Mikulčice a Kopčany pro cyklisty, pěší návštěvníky i místní obyvatele v rámci unikátní památkové oblasti slovanského hradiště.

„Jedná se o dlouhodobou snahu Jihomoravského kraje a Trnavského samosprávného kraje o vytvoření přeshraničního Archeoparku Mikulčice-Kopčany. Lávka propojí památky Velkomoravské říše, ale také unikátní přírodu včetně spojení dvou národních sítí cyklostezek. Dnes jsme sledovali usazení konstrukce lávky spolu s trnavským županem Jozefem Viskupičem zatím každý ze svého břehu řeky Moravy.

Věřím, že letos na přelomu října a listopadu se už společně projdeme po hotové lávce nad řekou Moravou,“ uvedl hejtman Bohumil Šimek.

 

Projekt je podpořen z programu spolupráce Interreg V-A Slovenská republika – Česká republika, celkové výdaje projektu činí 3 796 790,57 eur. V rámci projektu dojde k vybudování 143 metrů dlouhé ocelové lávky s dolní ocelobetonovou spřaženou mostovkou. Na lávku budou navazovat zpevněné komunikace – stezky pro pěší a cyklisty.

Most je navržen jako oblouková ocelová konstrukce s ocelo-betonovou spřaženou podlahou mostovky. Jedná se o Langerův trám tvořený dvojicí příhradových parapetních trámů zesílených ocelovým obloukem s ocelovými závěsy. Most je uzavřeně uspořádán s dolní mostovkou. Založení mostu je hlubinné na železobetonových pilotách. Délka mostu je 143,40 m, šířka 4,94 m, výška 9,00 m. Šířka průchozího prostoru vozovky na mostě činí min. 3,50 m. Volná výška podjezdu bude 7 m od nejvyšší plavební hladiny.

Na most navazuje konstrukce tělesa břehové hráze, na které povede cyklotrasa. Na českém břehu bude cyklotrasa stoupat k mostu po náspu rampy kde bude křižovatka tvaru „K“. Na slovenském břehu cyklotrasa nastoupá k mostu terénní vlnou, na které bude křižovatka tvaru „T“. Součástí stavby je již vybudovaná cyklostezka, která propojuje bývalé slovanské hradiště – část Předhradí se stávající lesní cestou vedoucí k místu mostu přes řeku Moravu.

Cyklostezka je charakteru zpevněné komunikace a je navržena pro společný provoz cyklistů a chodců. Šířka cyklostezky je 3,0 m s 0,5 m širokými krajnicemi. Konstrukce cyklostezky je provedena z drceného štěrku. Délka cyklostezky je 260 m.

Na slovenské straně vznikne zcela nová infrastruktura nezbytná k propojení oblasti řeky (od lávky) a obce Kopčany (okolo kostela sv. Margity Antiochijské z 9. století). Součástí projektu jsou i archeologické průzkumy v dané lokalitě. Projekt zajistí společný rozvoj lokality s využitím místního potenciálu kulturních a přírodních atraktivit.

 

 

Zhotovitelem stavby je Společnost LÁVKA PŘES MORAVU – Doprastav STAVOKOV, kde je vedoucím společníkem společnost Doprastav, a. s. Dalšími společníky jsou STAVOKOV spol. s.r.o. a Doprastav CZ, s.r.o. Architektonický návrh lávky byl vytvořen firmou NOVÁK & PARTNER, s.r.o.


 

Krajský úřad Jihomoravského kraje
www.kr-jihomoravsky.cz
PR

Další články

Komentáře