Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Středa, 11. července 2018 (12:57) Pavel Jelínek

Pozor na chyby při používání klimatizace!

Cestování automobilem v létě

Pět chyb, které lidé dělají při používání klimatizace

  • Jednou z nejčastějších chyb je zapnutí klimatizace na nejvyšší výkon bez předchozího vyvětrání interiéru

  •  Výdechy ventilační soustavy by měly směřovat ke stropu, nikoli na cestující, aby se podpořilo optimální proudění vzduchu

  • Teplota interiéru 35 °C může ovlivnit reakční dobu řidiče, proto se doporučuje chlazení a ventilace interiéru

Je tomu již dlouho, co se lidé vydávali na cesty automobilem v časných ranních hodinách, aby se vyhnuli jízdě na rozpáleném slunci, nebo co jezdili po dálnici se staženými okny, aby zamezili zahřívání interiéru. Na rozdíl od současnosti nebyla klimatizace v 80. letech součástí sériové výbavy.

Vývoj klimatizační soustavy pro každý model trvá tři roky. Během této doby dochází k optimalizaci tvarového řešení a rozměrů u rozvodů klimatizace a výdechů ventilační soustavy. Vývojáři k tomu používají softwarové nástroje, umožňující virtuální prostorové simulace proudění vzduchu v interiéru vozidla. Nicméně lidé i nadále dělají při používání klimatizace chyby. Následující řádky specifikují pět nejčastějších chyb a zahrnují několik tipů, jak klimatizaci používat efektivněji:

1) Zapnutí klimatizace na nejvyšší výkon ihned po usednutí do vozu: V létě může teplota v interiéru vozidla, zaparkovaného na slunci, dosáhnout až 60 stupňů Celsia. Tuto teplotu lze za půl hodiny snížit na 25 stupňů při dodržení několika jednoduchých pravidel. Jednou z nejčastějších chyb je zapnutí klimatizace na nejvyšší výkon. „Před zapnutím klimatizace na několik minut otevřete dveře a okna,“ tak zní první doporučení Ángela Suáreze, inženýra Technického centra SEAT. Tímto jednoduchým opatřením „přirozeně snížíte teplotu v interiéru“. Po vyvětrání interiéru vozidla můžete nastoupit, zavřít dveře a okna a zapnout klimatizaci.

2) Provoz klimatizace v režimu vnitřní recirkulace vzduchu: Jedná se o další běžnou chybu, kterou lidé dělají, protože jinak „se okna zamlží“. Suárez místo toho doporučuje zapnout režim Auto, aby „systém sám udržoval rovnoměrné a efektivní proudění vzduchu“.

3) Nezapnutí klimatizace, protože je ráno „chladné“: V některých částech Evropy mohou být rána i v létě chladná. Navzdory tomu je „zapnutí klimatizace i při nastavení vysoké teploty“ dobrým nápadem, protože se tím zabrání zamlžení oken při pozvolném zvyšování venkovní teploty.

4) Nesprávné nastavení výdechů ventilační soustavy: „Sniž teplotu klimatizace, necítím žádnou změnu“ zní často požadavek cestujících v létě. Podle odborníka značky SEAT to však většinou „není otázkou teploty, ale směru, jímž vzduch proudí v interiéru vozidla“. Aby bylo zajištěno rovnoměrné rozdělování vzduchu v interiéru, „měly by výdechy ventilační soustavy směřovat vzhůru, nikoli do tváří cestujících“. Díky tomuto jednoduchému opatření „bude vzduch proudit po celém interiéru vozu a bude nepřetržitě přiváděn ke všem cestujícím“.

5) Zanedbání pravidelné údržby: Stejně jako motorový olej, kola nebo brzdová kapalina, vyžaduje i klimatizační soustava automobilů specifickou údržbu. Doporučuje se měnit vložku čističe vzduchu každých 15 000 nebo 20 000 kilometrů, „aby nedocházelo k omezování proudění vzduchu a snižování jeho intenzity“, dodává Ángel Suárez.

Je důležité nepodceňovat vliv vysokých teplot na řízení v létě. Podle odborníka společnosti SEAT jsou při teplotě v interiéru 35 °C reakce řidiče o 20 % pomalejší než při teplotě 25 °C. Podobný vliv na řízení má 0,5 ‰ alkoholu v krvi řidiče. Proto je důležité udržovat v prostoru pro cestující nízkou teplotu a čerstvý vzduch.

Video zde:

 

 

SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group. SEAT vyváží 80 % svých vozidel a působí ve více než 80 zemích s obchodní sítí čítající 1700 prodejců. V roce 2017 prodal SEAT na celém světě téměř 470 000 vozidel.

 

Skupina SEAT zaměstnává téměř 15 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí velmi úspěšné modelové řady Ibiza, Leon a Arona. Vozy SEAT Alhambra dodává výrobní závod v Portugalsku, vozy Mii vyrábí závod na Slovensku, Toledo a Ateca vznikají v České republice.

Nadnárodní společnost disponuje jako největší průmyslový investor do výzkumu a vývoje ve Španělsku také Technickým Centrem, v němž pracuje 1000 inženýrů na vývoji inovativní automobilové techniky. SEAT již vybavuje své modely nejmodernější technikou z oblasti konektivity a v současnosti uskutečňuje proces kompletní digitalizace, zaměřený na podporu mobility budoucnosti.

 

PR

Fotky

Další články

Komentáře