Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Úterý, 4. září 2018 (09:59) Pavel Jelínek

Opravy silnic už nemusí být noční můrou silničářů ani řidičů.

Opravy silnic už nemusí být noční můrou. S řešením přichází firma z Hodonína

Jestli jsou české silnice něčím pověstné, je to rozhodně jejich stav, který se často nedá popsat jiným slovem než „žalostný“. Asfaltové záplaty a výtluky se pro ně staly synonymem a téměř každá zima tento problém ještě prohlubuje. Zejména pro obce spravující vlastní komunikace jde o nepříjemnou komplikaci a nemalý finanční výdaj, který se každý rok opakuje.

S jednoduchým řešením jak rychle, levně a ekologicky tento problém vyřešit přišla společnost MORAM CZ z Hodonína. Její technologie INFRASET® dokonce zaujala porotu ekologické soutěže E.ON Energy Globe do takové míry, že se dostala až do samotného finále v kategorii Firma.

Hodonínská společnost Moram patří mezi firmy, které se nebojí žádné výzvy. O tom svědčí i šíře jejího portfolia nabízených výrobků. Ačkoli se primárně věnuje výrobě kabelových přívěsů, vleků a vozíků, navíjecích zařízení, strojů a zařízení pro telekomunikační práce, pustila se před sedmi lety do vývoje zařízení pro jednoduchou opravu silničních výtluků. „Do prodeje se INFRASET® dostal před čtyřmi lety. Vývoj zařízení byl ale zahájen ještě tři roky předtím,“ popisuje Antonín Koplík, zástupce společnosti Moram. 

Před několika lety se ve světě začala používat infratechnologie pro opravy asfaltových povrchů. My jsme o podobném řešení tehdy mluvili se zástupci měst a obcí. Pro jejich potřeby byla ale taková zařízení zbytečně drahá a hlavně velká. Obce trápí spíše velké množství menších výtluků. Začali jsme proto vyvíjet vlastní zařízení, se kterým se dá dobře manipulovat a bude snadné ho obsluhovat,“ dodal Boris Prýgl, pracovník společnosti Moram.

Oprava vyjde na 40 korun za metr

A jak zmíněný INFRASET® vlastně funguje?. Set, který společnost Moram prodává obcím, obsahuje kompletní vybavení, které je zapotřebí pro opravu silnice. „Obec si u nás koupí celý set, včetně přívěsného vozíku za auto. Na vozíku se nachází dva infrazářiče, vibrační deska, fukar k čištění výtluků a veškeré speciální nářadí na práci s horkým asfaltem. Jak se dozvídáme od klientů, zařízení, je navíc multifunkčně využíváno. Vibrační desky se využívají při pokládání zámkové dlažby, hrábě na asfalt si vypůjčují školy na úpravu pískovišť pro skok do dálky a výkonné infrazářiče si prý zapůjčují hrobníci, pro rozehřátí zeminy v zimě pro snadnější výkopy hrobů,“ s úsměvem popisuje Antonín Koplík.

Postup opravy výtluku pomocí výše popsaného setu je jednoduchý, rychlý, a hlavně levný a ekologický. Vybraný výtluk je nejprve zapotřebí důkladně vyčistit pomocí koštěte a fukaru. Následně přichází na řadu poprvé samotný infrazářič. Ten je umístěn nad opravovaný výtluk. Díky jeho konstrukci je možné vedle sebe umístit dva zářiče a opravit tak najednou větší poškození vozovky.

Po zapnutí zařízením proudí propan z plynové láhve, umístěné v zařízení, do směšovacích komor. V těch se plyn mísí se vzduchem a dochází k hoření. Tepelná energie z tohoto procesu je přenášena na keramické destičky na spodu zařízení, jež bezplamenně rozehřívají samotný asfalt. Po uplynutí dostatečné doby se hráběmi naruší rozehřáty asfalt nejen v místě poškození, ale i na jeho okrajích. To aby došlo ke správnému propojení původního a nového materiálu. Během tohoto procesu je důležité výtluk dostatečně zapenetrovat, to zaručí správné propojení původního asfaltu a přidaného recyklátu.

Nyní přichází na řadu přidání nového materiálu, který vyplní poškozenou vozovku. Jedná se o recyklát, který známe pod lidovým názvem „škrabka“. Ten vzniká během oprav silnic a stavební firmy si často lámou hlavu, jak jej využít nebo uskladnit. Jedná se totiž o nebezpečný odpad.


Po přidání vrstvy recyklátu opět přichází ke slovu infrazářič, který recyklát rozehřeje. Následně stačí opravované místo udusat pomocí vibrační desky, která je součástí balíčku. Závěrečným krokem je nanesení penetrace a tenké vrstvy písku na opravený výtluk, čímž se oprava uzamkne. Tímto způsobem opravené místo je do 15 minut od ukončení opravy opět pojízdné. Za hodinu lze opravit 5–6 m², a to při materiálových nákladech cca 40 Kč/m².

V současnosti využívá technologii INFRASET® pro opravu silnic zhruba 400 českých obcí. Hodonínská firma ale slaví se svým zařízením úspěch i v Bulharsku nebo v Maďarsku, kde tamní vláda dokonce používání tohoto zařízení podporuje formou státní dotace.


 

 

 

O soutěži E.ON Energy Globe

Soutěž E.ON Energy Globe je nejvýznamnější české ocenění v oblasti ekologie. Jedná se o mezinárodní soutěž (Energy Globe Award), kterou v České republice už od roku 2008 pořádá energetická společnost E.ON. V rámci soutěže jsou oceňovány projekty a inovativní nápady v oblasti životního prostředí a úspor energií. Za dobu své existence soutěž přilákala přes 2 300 projektů. Řada z nich přitom ovlivnila životy stovek tisíc obyvatel České republiky - do iniciativy Ukliďme Česko se zapojují stovky tisíc lidí, ekologické programy TEREZA zase každoročně pomáhají vzdělávat přes 90 000 dětí. Víc informací o soutěži a možnosti přihlášení svého projektu najdete na webu www.energyglobe.cz.

 

O společnosti E.ON 

Energetická skupina E.ON v České republice patří do skupiny E.ON SE, která je největším soukromým poskytovatelem energetických služeb v Evropě a zásobuje elektřinou a plynem na 15 milionů zákazníků. Česká energetická skupina E.ON zásobuje prostřednictvím své více jak 65 000 km dlouhé distribuční sítě elektřinou 1,2 milionu zákazníků, zejména v jižních Čechách a na jižní Moravě. Její tržní podíl v tomto sektoru činí 20 %. V oblasti plynu disponuje více jak 4 000 km dlouhou sítí a její podíl na trhu s plynem v České republice činí téměř 11 %.

 

 

 

PR
 


 


 


 

Další články

Komentáře