Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pondělí, 1. července 2019 (09:53) Pavel Jelínek

OCTAVIA Touring Sport stála u úplného začátku zákaznických úspěchů značky.

OCTAVIA Touring Sport: Začátek zákaznických úspěchů

Už za pár týdnů ŠKODA Motorsport předá prvním zákazníkům nový vůz ŠKODA FABIA R5 evo. Právě zákaznické týmy jsou už od počátku 60. let nedílnou součástí úspěchů značky ŠKODA v motorsportu. Tehdy začala první vavříny v rukou soukromých týmů sbírat OCTAVIA Touring Sport.

Šedesátá léta byla v motorsportu velmi zajímavou dobou. Dlouhé soutěže byly opravdovými testy techniky i posádek a stále zrychlující závodní vozy nabízely divákům atraktivní podívanou. Závodění také nebylo tak finančně náročné jako v pozdějších dobách, takže mnoho týmů si upravovalo závodní vozy samo – stačilo mít dobrý základ. Přesně takový základ nabízela ŠKODA OCTAVIA TS představená v roce 1960 jako sportovní verze nového modelu OCTAVIA.

Překvapení z Československa

Oproti standardní verzi dostal Touring Sport několik důležitých vylepšení, z nichž nejzásadnější bylo osazení motoru dvěma karburátory. To společně se zvýšením kompresního poměru ze 7:1 na 8,4:1 pomohlo zvýšit výkon o 10 koní na výsledných 50 koní s točivým momentem 74,5 Nm. To byl ovšem stále sériový „polotovar“ pro civilní zákazníky. Šikovní ladiči dokázali ze soutěžního motoru vydolovat výkon blížící se k hranici 100 koní.

Kola o průměru 15 palců obouvala pneumatiky Barum a Micheliny s hroty pro rychlostní zkoušky na ledu a sněhu. Spolu s nízkou hmotností 920 kilogramů a nezávislým zavěšením na přední i zadní nápravě disponovala OCTAVIA Touring Sport neobyčejnou agilitou. Už během prvních soutěží se ukázala jako silný konkurent v kategorii do 1300 cm3. Toho se všimli nejen mladí seveřané, ale také týmy z Rakouska, Polska nebo Řecka. Jejich odvážné rozhodnutí sáhnout po relativně levném voze z východní poloviny Evropy se ukázalo jako správná volba.

 

ŠKODA mezi nejlepšími

Největších úspěchů dosáhla OCTAVIA TS v soukromých rukách na Rallye Monte Carlo a Rallye Tisíce jezer. V roce 1961 se v Monaku finská posádka Keinänen-Eklund umístila na šestém místě celkově a první ve skupině. V roce 1962 se Rally Monte Carlo zúčastnilo již 16 vozů ŠKODA OCTAVIA s posádkami z osmi zemí. Stejně jako o rok dříve ve třídě jasně dominoval Fin Esko Keinänen a zvítězil před čtveřicí vozů Alfa Romeo. Skvělý výsledek se dostavil i na sněžné rallye ve Finsku – čtvrté místo absolutně.

Úplně nejlepší výsledek přišel na Rallye tisíce jezer, kde Keinänen dokázal porazit všechny soupeře vyjma Toivonena s Citroënem DS-19 a celkově si dojel pro stříbro, přičemž jasně opanoval svou třídu. Ani v roce 1963 nezůstala OCTAVIA bez úspěchu. Do třetice se jí podařilo zvítězit ve třídě v Monaku, tentokrát díky norské posádce Gjölberg-Karlan. Lehký a mrštný vůz sbíral úspěchy i v dalších letech. Ve své třídě dominoval hlavně na náročné Rallye Monte Carlo, kdy třikrát v řadě dovezla svoji posádku do cíle na prvním místě.

Úspěchy zákaznických týmů a soukromých jezdců pokračují i po více než půl století se současným vozem ŠKODA FABIA R5. Její popularita a pravidelné úspěchy z ní dělají neúspěšnější vůz třídy RC2. U zákazníků je FABIA R5 oblíbená nejen pro svou odolnost, spolehlivost a rychlost, ale klíčová je rovněž péče, kterou zákaznický program ŠKODA Motorsport zajišťuje zákazníkům. Mohou si být jistí rychlou dostupností a vysokou kvalitou dodávaných náhradních dílů, kdykoliv jsou potřeba. Nedílnou součástí je i rozsáhlá technická podpora na profesionální úrovni.

To vše jsou důvody, proč obliba tohoto soutěžního vozu stále roste. Celkem se prodalo více než 270 vozů a kapacita objednávek na inovovaný model FABIA R5 evo je pro sezonu 2019 již zcela vyčerpána.

PR

Zdroj

Fotky

Další články

Komentáře