Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Čtvrtek, 5. března 2015 (21:47) Pavel Jelínek

Neutuchající boj za bezpečná auta

Nejslavnější skandinávská automobilka je známa svým letitým úsilím vyrábět auta, která aktivně chrání nejen svoji posádku, ale i okolí. Její bohaté zkušenosti s vývojem bezpečnostních systémů a jejich aplikací do sériové výroby oceňují i nezávislé výzkumy.

V našich zeměpisných šířkách jsou za bernou minci při hodnocení bezpečnosti aut považovány testy agentury Euro NCAP. Jenže s těmi je to podobné jako s normovanými tabulkami udávané spotřeby – automobilky se rychle naučily stavět své vozy přesně podle požadavků této organizace, a v konečném důsledku tak drtivá většina nových modelů dostane pětihvězdičkové hodnocení. Minulý rok ovšem přišel americký pojišťovací institut IIHS s daleko tvrdšími nárazovými testy, které lépe odpovídají realitě provozu. V nich řada automobilů s nejlepším hodnocením dle Euro NCAP propadla. Test IIHS se skládá z čelního a bočního nárazu, nárazu zezadu, převrácení a čelního nárazu s malým přesazením. Největším problémem pro evropská auta je náraz s malým přesazením. V rychlosti 64 km/h vůz narazí na pevnou překážku maximálně 25 % své šířky. Euro NCAP přitom používá přesazení o plných 40 %. To je ale úhel, pod kterým v praxi dochází ke střetům minimálně, každý se totiž v kritické situaci podvědomě snaží řízení co nejvíc strhnout. Proto jsou výsledky měření IIHS testů mnohem více vypovídající o reálném nebezpečí.

Současné Volvo XC90 vyráběné od roku 2002 (!) je třetím modelem značky Volvo, který od roku 2012, kdy organizace IIHS rozšířila své testy o ochranu při nárazu s malým přesazením, získal hodnocení Top Safety Pick+. V minulosti toto nejvyšší ocenění v novém programu obdržely modely Volvo S60 a V70.

Bezpečnostní dominance Volva se ale neprojevuje jen ve výzkumech, jejichž předmětem jsou drastické likvidační pokusy na autech při střetech s bariérou. Studie pojišťovny Folksam vyhodnotila bezpečnostní parametry 238 modelů automobilů, které se zúčastnily 158 000 dopravních nehod nahlášených v letech 1994–2013 švédské policii. Tyto informace jsou kombinovány s lékařskými zprávami přibližně 38 000 osob, jež byly v rozmezí let 2003–2013 při dopravních nehodách zraněny. Všechny modely z aktuální modelové řady Volvo získaly od pojišťovny Folksam doporučení „nejlepší volba z hlediska bezpečnosti“. Hned čtyři z nich – S60, V60, V70 a S80 – se umístily na špičce žebříčku, přičemž jejich odstup od dalšího vozu v seznamu byl plných 12 %. A závěr? Volva S60, V60, V70 a S80 jsou téměř o 60 % bezpečnější než průměrný automobil v této hodnoticí zprávě.

Automobilka Volvo ve vývoji aktivních i pasivních bezpečnostních prvků vždy zohledňovala výsledky měření svého týmu pro výzkum dopravních nehod, jenž na švédských silnicích působí již více než 40 let. „Během let neustále významnou měrou klesá riziko, že bude cestující ve vozidle Volvo zraněn. Zaváděním nových aktivních i pasivních bezpečnostních systémů se přibližujeme k našemu cíli, že by do roku 2020 neměl být nikdo v novém voze Volvo usmrcen ani vážně zraněn. Naší dlouhodobou vizí jsou pak automobily, u nichž k nehodám nebude docházet vůbec,“ říká Thomas Broberg, vrchní poradce pro bezpečnost ve společnosti Volvo Car Group. K tomuto vznešenému cíli by měl švédskou automobilku výrazně přiblížit chystaný arzenál revolučních bezpečnostních prvků, které budou tvořit sériovou výbavu nové řady XC 90.

V první řadě se jedná o modernizovaný systém ochrany chodců Pedestrian Detection, který bude nově reagovat i za snížené viditelnosti, čímž dovedou zabránit nehodě třeba s opilým chodcem klátícím se noční ulicí nebo neosvětleným cyklistou. S novým SUV ale dorazí i zcela nové technologie Road Edge a Barrier Detection with Steer Assist. Tedy detekce okrajů vozovky a svodidel s asistentem řízení, jež vám zabrání v neplánovaném výletu mimo vozovku. Opětovně přitom využívá dat zaznamenaných kamerami a radarem, díky čemuž dokáže fungovat i na silnicích bez okrajových čar. Také adaptivní tempomat rozšířil spektrum svých funkcí. Na základě senzorů totiž Volvo XC90 nebude reagovat pouze na zpomalení či zrychlení vozu před sebou, ale dokáže i setrvat ve zvoleném jízdním pruhu. V současné době navíc probíhá ladění a testování systému předcházejícímu střetům se zvěří, který dostane nová XC90 brzy po svém uvedení na trh. Předzvěstí věcí budoucích je pak technologie autonomního parkování, která již počítá s tím, že řidič bude moci vozidlo opustit třeba při vjezdu do nákupního střediska. V tomto ohledu však musíme zdůraznit, že bude nezbytná změna legislativy. Momentálně totiž vozidla bez řidičů nejsou v silničním zákoně zakotvena.

 

PR

Další články