Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pondělí, 12. srpna 2019 (16:28) Pavel Jelínek

Neurony a tepny modelu Ateca.

2 km kabelů: neurony a tepny modelu SEAT Ateca

  • Interiér vozidla zahrnuje více než 1350 kabelů, fungujících podobně jako centrální nervová a oběhová soustava lidského těla

  • Svazky kabelů s tloušťkou od jednoho milimetru do jednoho centimetru zajišťují funkce osvětlení, audiosystému nebo asistenčních systémů, jako je asistent pro sledování slepého úhlu

  • Při aktivaci funkce vozidla vzájemně komunikuje až 100 senzorů a řídicích jednotek

 

Komplexně uspořádané kabely o délce více než 2,2 km připomínají v modelu SEAT Ateca tepny, žíly a vlásečnice lidského těla. Elektronické systémy umožňují vozidlu reagovat na zapnutí jakékoli funkce během zlomku sekundy. Jak vypadají pomyslné nervové a oběhové soustavy automobilu?

 

- Rozsáhlá elektrická síť: Modely, jako je SEAT Ateca, mají více než 1350 kabelů, jejichž celková délka je 2200 metrů. To je porovnatelné například s rozjezdovou dráhou na letišti. Kabely tvoří více než 30 elektrických a elektronických obvodů, které „zajišťují téměř všechny funkce automobilu a přenášejí energii z jednoho místa na druhé, podobně jako krev protékající organismem“, říká Pedro Manonelles, inženýr Technického centra SEAT. Většina kabelů je soustředěna v oblasti přístrojové desky, kde více než 200 kabelů tvoří kabelové svazky o tloušťce více než 4 centimetry.

- Až 100 senzorů a řídicích jednotek: Tato zařízení vstupují do vzájemné interakce podobným způsobem, jakým funguje lidské tělo. Stejně jako mozek vysílá signály ruce, aby vykonala pohyb, a ruka tak učiní, tak i tento systém „aktivuje funkce, jako je stabilizační systém, parkovací asistent, jízdní režim, audiosystém nebo asistent pro sledování slepého úhlu“, vysvětluje odborník.

 

- Jako měděné tepny: Veškeré kabely v automobilu, jako je SEAT Ateca, mají hmotnost nepatrně převyšující 40 kg. „Měď je nejpoužívanějším kovem pro elektrické vodiče, ale její vysoká hustota, která je vyšší než u železa, nás nutí její používání optimalizovat, abychom dosáhli nejvyššího možného snížení hmotnosti,“ říká Pedro. Dalším faktorem je tloušťka každého kabelu, která sahá od jednoho milimetru až po více než jeden centimetr.

 

- Tři roky vývoje: Tak dlouhou dobu potřebuje tým 20 inženýrů, aby definoval vedení kabelů, způsob napájení a přenos dat mezi řídicími jednotkami a senzory. „Spolupracujeme s designéry od prvních skic až po zahájení výroby. Cílem je nedělat kompromisy ani v designu, ani ve funkčnosti elektrické soustavy,“ poznamenává odborník.

 

- Kabely, které ochraňují: Asistenční systémy, jako je asistent pro sledování slepého úhlu, jsou příkladem funkcí elektronického systému automobilu. Pokud řidič zapne ukazatel směru, vyšle hlavní řídicí jednotka během zlomku sekundy signál do radarových senzorů na zádi. Jestliže se v oblasti slepého úhlu, mimo zorné pole řidiče, nachází vozidlo, radarové senzory ho detekují a vyšlou signál pro aktivaci výstražného světla ve vnějším zpětném zrcátku. Díky tomuto upozornění se řidič dozví, zda může bezpečně přejet do vedlejšího jízdního pruhu.

 

V 90. letech došlo k bouřlivému vývoji spotřební elektroniky a do výbavy automobilů se začaly dostávat stále složitější elektrické a elektronické obvody. V některých ze současných modelů značky SEAT je více než 12 000 jedinečných kombinací kabelového vedení a v budoucnosti tento počet pravděpodobně dále poroste.

 

 SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group. SEAT vyváží 80 % svých vozidel a působí ve více než 80 zemích na všech pěti kontinentech. V roce 2018 prodal SEAT 517 600 vozidel, což je nejvyšší počet v 68leté historii značky, a dosáhl zisku po zdanění 294 milionů eur a rekordních příjmů z prodeje téměř 10 miliard eur.

 

Skupina SEAT zaměstnává více než 15 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí velmi úspěšné modelové řady Ibiza, Leon a Arona. Vozy SEAT Alhambra dodává výrobní závod v Portugalsku, vozy Mii vyrábí závod na Slovensku, který brzy zahájí také výrobu elektromobilu Mii, Tarraco sjíždí z montážní linky v Německu, Ateca vzniká v České republice.

 

Nadnárodní společnost disponuje jako největší průmyslový investor do výzkumu a vývoje ve Španělsku také Technickým centrem, v němž pracuje 1000 inženýrů na vývoji inovativní automobilové techniky. SEAT již vybavuje své modely nejmodernější technikou z oblasti konektivity a v současnosti uskutečňuje proces kompletní digitalizace, zaměřený na podporu mobility budoucnosti.

 

 

 

 

PR

 

Fotky

Další články

Komentáře