Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Úterý, 14. července 2015 (11:03) Pavel Jelínek

Nejrychlejší sériově vyráběné Audi všech dob

Nové Audi R8: Sportovní vlajková loď Audi je nyní ještě ostřejší

Již předchozí model byl sportovní vlajkovou lodí značky – a pro druhou generaci Audi R8* to platí v ještě větší míře. Nově koncipovaný vysokovýkonný sportovní vůz má ještě tužší charakteristiku a podává ještě vyšší výkony, a to jak na závodním okruhu, tak i na běžných silnicích.

V jeho DNA je uloženo know-how z četných úspěchů v motoristickém sportu, jichž značka Audi dosáhla především ve vytrvalostních závodech během uplynulých let. Sportovní prototypy vyhrály od roku 2000 třináctkrát závod 24 h Le Mans, závodní vůz Audi R8 LMS k tomu přidal od roku 2009 sedm dalších celkových vítězství ve čtyřiadvacetihodinových závodech.

Charakter

„Nový model R8 V10 plus je nejvýkonnějším a nejrychlejším sériově vyráběným vozem Audi všech dob,“ říká Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva Audi zodpovědný za technický vývoj.

„S novým modelem R8 přinášejí naši inženýři koncentrované závodní know-how ze závodních okruhů na silnice. Žádné jiné Audi nenabízí více dynamických emocí a nemá blíž k závodnímu vozu.“

Uložení motoru uprostřed před zadní nápravou v modelu Audi R8 je nejen klasickou koncepcí v motoristickém sportu, ale patří také ke sportovní DNA značky Audi. Již v závodních vozech, s nimiž se společnost Auto Union účastnila ve 30. letech Velkých cen, byly výkonné agregáty uloženy před zadní nápravou – tehdy to byl revoluční krok.

V roce 2000 vyhrála značka Audi poprvé závod 24 h Le Mans s prototypem LMP R8. Do roku 2005 získal prototyp, po němž byl pojmenován současný sériově vyráběný vysokovýkonný sportovní vůz, pět celkových vítězství na okruhu u řeky Sarthe. Jeho nástupcem se stalo Audi R10 s motorem TDI.

Audi R8 si vedlo velmi úspěšně také v zákaznickém sportu – motoristický sport byl od začátku součástí vývoje tohoto modelu. R8 LMS zahájil svou kariéru v roce 2009 a do roku 2014 získal na celém světě 26 mistrovských titulů v kategorii GT3, 23 dalších titulů a sedm celkových vítězství ve čtyřiadvacetihodinových závodech.

Tento závodní vůz byl a ve své druhé generaci dodnes je technicky úzce spřízněný se stejnojmenným silničním sportovním vozem.

Druhé generace silničního sportovního vozu R8 a závodní varianty R8 LMS byly poprvé vyvíjeny souběžně a společně představeny na Ženevském autosalonu 2015. Díky úzké spolupráci mezi závodními inženýry, jezdci a vývojáři došlo k výraznému zvýšení výkonového potenciálu nového modelu Audi R8.

Motor

Nesmírná síla a bezprostřední reakce – zdokonalený motor 5.2 FSI v novém modelu R8* je vysokovýkonným agregátem, který je důsledně koncipován pro vysoké otáčky. Již při spuštění dosáhne během zlomku sekundy 2500 min-1. Pod zatížením vydává desetiválec nezaměnitelný zvuk, který připomíná hrdelní řev.

Audi nabízí motor V10 se zdvihovým objemem 5204 cm3 ve dvou verzích. V modelu R8 V10 dosahuje dlouhozdvihový agregát (vrtání x zdvih 84,5 x 92,8 mm) nejvyššího výkonu 397 kW (540 k) při 8250 min-1 a při 6500 min-1 poskytuje maximální točivý moment 540 N.m. Pro R8 V10 plus platí při identických otáčkách hodnoty 449 kW (610 k) a 560 N.m.

V obou výkonových stupních dosahuje jednotka 5.2 FSI nejvyšší otáček 8700 min-1 – při zásahu omezovače překonají písty za každou sekundu dráhu 26,9 metru.

U nového modelu Audi R8 V10 plus činí specifický výkon 117,2 k na litr zdvihového objemu. Na každou koňskou sílu připadá hmotnost pouhých 2,38 kilogramu, protože vysokovýkonný sportovní vůz váží jen 1454 kilogramů (hmotnost bez provozních náplní).

Patřičně působivé jsou jízdní výkony: Nejrychlejší sériově vyráběné Audi všech dob je katapultováno z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy a z 0 na 200 km/h za 9,9 sekundy. Další akcelerace končí až při 330 km/h. Nové Audi R8 V10 zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a má nejvyšší rychlost 320 km/h.

Kompaktní zdroj hnací síly: V10
Vidlicový desetiválec, který vzniká v maďarské motorárně Győr částečně za přispění ruční práce, je mimořádně kompaktní. Nízké uložení motoru přispívá k nízkému těžišti vozidla, přesazení řady válců činí 18,5 milimetru. Pořadí zapalování je 1-6-5-10-2-7-3-8-4-9.

Klikový hřídel má společné čepy pro ojnice pístů obou řad válců, z čehož plynou střídavé intervaly zapalování 54 a 90 stupňů – tento rytmus významně přispívá k jedinečnému zvuku, který má blízko k motoristickému sportu. Dvě klapky ve výfukové soustavě umožňují výběr mezi komfortním a sportovním zvukem. Celá zvuková kulisa je autentická – včetně nízkofrekvenčního zvuku při uvolnění pedálu plynu a charakteristického zvukového projevu při řazení pod maximálním zatížením.

Blok motoru 5.2 FSI se odlévá z technicky vyspělé hliníkové slitiny náročnou metodou nízkotlakého lití do kovové formy, která spojuje nízkou hmotnost s vysokou pevností. Oběžné plochy válců jsou honovány tak, aby byl jejich povrch tvořen tvrdými křemíkovými krystaly.

Konstrukce s podpěrnou deskou propůjčuje bloku motoru maximální tuhost, víka ložisek z šedé litiny snižují tepelnou roztažnost, a optimalizují tak ložiskovou vůli. Také kovaný klikový hřídel a ojnice z kované oceli spojují vysokou pevnost s nízkou hmotností. Písty jsou kovány z hliníkové slitiny.

Bezpečné za všech podmínek: mazání se suchou klikovou skříní
Motorový olej, který je udržován při optimální teplotě vlastním chladičem, cirkuluje v soustavě se suchou klikovou skříní. Tento princip z motoristického sportu umožňuje extrémně nízké uložení motoru. Modul čerpadla, které pracuje v několika výkonových stupních, zajišťuje mazání za všech podmínek – i při příčném zrychlení v oblasti 1,5 g, jehož může nový model R8 dosáhnout.

Vačkové hřídele jsou poháněny řetězy na zadní straně motoru. Všechny čtyři vačkové hřídele jsou nastavitelné v rozsahu 42 stupňů úhlu klikového hřídele. To umožňuje široké rozpětí změn časování 40 ventilů, které jsou ovládány zdvihátky s kladkou. Výfukové ventily jsou pro lepší chlazení plněny sodíkem.

V porovnání s předchozím agregátem má motor V10 optimalizovanou výkonovou charakteristiku s ještě spontánnějšími reakcemi. Kompresní poměr vzrostl z 12,5:1 na 12,7:1, časování ventilů je přizpůsobeno požadavku na dobré plnění válců ve vysokých otáčkách a v lehkém sacím potrubí jsou optimalizované sací kanály. K optimálnímu proudění plynů do válců přispívají také opracované plochy sacích kanálů a průměr dříku ventilů jen 4,8 milimetru.

Vyspělá konstrukce přináší přesvědčivé výsledky. Motor 5.2 FSI přechází do vysokých otáček stejně spontánně nebo dokonce ještě ochotněji než nejlepší krátkozdvihové motory na světovém trhu. Spontánnost reakce na sešlápnutí pedálu plynu se dá snadno změřit. Jakmile řidič zcela sešlápne pedál plynu u stojícího vozu s motorem běžícím na volnoběh, začne motor pracovat s maximálním zatížením již po 0,66 sekundy – to je o téměř 20 procent dřív než u předchozího motoru. Při sportovním stylu jízdy může řidič perfektně dávkovat plyn – ať na závodním okruhu, ve smyku, nebo na sněhu.

Nový spalovací proces: FSI plus MPI
S volným prouděním vzduchu sacím traktem souvisí i nový proces tvorby směsi a spalování. Motor V10 používá kromě přímého vstřikování paliva do spalovacích prostorů (FSI) také přídavné vstřikování do sacího potrubí (MPI). Dvě nově vyvinuté řídicí jednotky, které pracují na principu „master-slave“, společně zvládají náročné výpočetní operace a řídí dvojité vstřikování.

Ve spodní oblasti částečného zatížení je aktivní pouze vstřikování MPI. V důsledku vysokého podtlaku v sacím potrubí dochází k velmi dobrému odpařování paliva, což vede k čistému spalování. V oblasti středního zatížení se na vstřikování podílejí rovným dílem oba systémy, nepřímého i přímého vstřikování. V oblasti maximálního zatížení připadá na přímé vstřikování FSI, které vytváří tlak až 200 barů, podíl cca 85 procent.

Přímo vstřikované palivo je intenzivně rozviřováno, a ochlazuje přitom stěny spalovacích prostorů, což snižuje riziko detonačního spalování. Zbývající podíl MPI přispívá k optimálnímu plnění a vyššímu výkonu.

Značné zvýšení hospodárnosti: minus 33 gramů CO2 na kilometr
Nové Audi R8 spotřebuje navzdory své vysoké dynamice výrazně méně paliva než předchůdce. Jeho verze V10 měla v kombinovaném cyklu EU průměrnou spotřebu paliva 13,1 litru na 100 kilometrů (305 gramů CO2 na kilometr) – nyní to je pouhých 11,4 litru na 100 kilometrů (272 gramů CO2 na kilometr).

Tomu odpovídá snížení o 13 procent. U verze V10 plus klesla spotřeba paliva z 12,9 litru na 100 kilometrů (299 gramů CO2 na kilometr) na 12,3 litru na 100 kilometrů (287 gramů CO2 na kilometr).

K tomuto zvýšení hospodárnosti významně přispívá nový systém deaktivace válců COD (Cylinder-on-Demand), který při nízkém až středním zatížení při jízdě na čtyři nejvyšší převodové stupně deaktivuje válce levé nebo pravé řady válců vypnutím vstřikování a zapalování.

Trvá-li fáze deaktivace déle než 30 až 60 sekund, systém COD příslušnou řadu válců opět aktivuje, aby nedošlo k vychladnutí katalyzátoru, a následně deaktivuje druhou řadu válců.

Při dlouhé fázi provozu v režimu COD jsou tak střídavě aktivovány a deaktivovány obě řady válců. Řidič z toho ovšem nepostřehne vůbec nic. Řídicí jednotka zajišťuje hladké přechody, které trvají přibližně tři desetiny sekundy, tím, že deaktivuje válce každé řady postupně.

Kromě systému COD je jednotka 5.2 FSI v novém Audi R8 vybavena dalšími technologiemi pro hospodárný provoz. Je-li v systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select aktivován režim comfort a vůz jede rychleji než 55 km/h, zajistí sedmistupňová převodovka S tronic při uvolnění pedálu plynu setrvačnou jízdu s motorem běžícím ve volnoběžných otáčkách.

Obě spojky se totiž rozepnou a vysokovýkonný sportovní vůz se pohybuje setrvačností. Bezprostředně před zastavením je motor vypnut systémem start-stop. Následné opětovné spuštění je komfortní.

Sedmistupňová převodovka S tronic

Sedmistupňová převodovka S tronic, která řadí během setin sekundy, a inteligentní pohon všech kol quattro, který zaručuje maximální stabilitu a dynamiku na každém povrchu – to jsou základní stavební kameny mimořádně vyspělého převodného ústrojí nového modelu R8*. Audi přitom představuje nejaktuálnější podobu své techniky.

U obou motorů – V10 a V10 plus – je sedmistupňová převodovka S tronic součástí sériové výbavy. Povely od řidiče jsou přenášeny výhradně elektronickou cestou (by wire). Řidič může řadit pákou voliče nebo pádly na volantu, případně může nechat řazení na převodovce S tronic v režimech D a S. Na povel tlačítka optimalizuje funkce Launch Control rozjezd vozidla sepnutím spojky při cca 4500 min-1 – výkon motoru V10 je přenášen na vozovku s dokonale řízeným prokluzem kol.

Sedmistupňová převodovka S tronic, uložená za motorem, je velmi kompaktní díky své tříhřídelové konstrukci s jedním dvojitým vstupním hřídelem a dvěma výstupními hřídeli. Její chladicí soustava spolupracuje s chladicí soustavou motoru a používá chladič olej-voda, který je připevněn ke skříni převodovky. Technicky vyspělá převodovka je ovládána a mazána mechatronickým modulem, který tvoří samostatný blok. K mazání ozubených soukolí, spojek a integrovaného samosvorného diferenciálu postačuje jedno olejové čerpadlo.

Dvě za sebou uložené lamelové spojky ovládají dvě vzájemně nezávislé dílčí převodovky. Spojka K1 přenáší točivý moment prostřednictvím plného hřídele na pevná ozubená kola převodových stupňů 1, 3, 5 a 7, které jsou uloženy v zadní části skříně převodovky.

Kolem plného hřídele se otáčí dutý hřídel, který je spojen se spojkou K2 a přenáší točivý moment na pevná ozubená kola převodových stupňů 2, 4 a 6, jakož i zpětného chodu. Výstupní hřídel 1 nese posuvná ozubená kola převodových stupňů Z, 4, 5 a 1, výstupní hřídel 2 ozubená kola převodových stupňů 2, 6, 3 a 7.

Obě dílčí převodovky jsou trvale aktivní, ale jen jedna z nich je spojena s motorem. Řazení probíhá plynule a komfortně, takže ho řidič sotva zaznamená. Trvá jen několik setin sekundy a nezpůsobuje téměř žádné přerušení toku hnací síly.

Na výstupním hřídeli 2 má sedmistupňová převodovka S tronic spojení se spojovacím hřídelem, který prochází k přední nápravě skrz podpěrnou desku spodního víka suché skříně motoru. Na přední nápravě je uložena elektrohydraulicky ovládaná a elektronicky řízená lamelová spojka, která tvoří společný blok s diferenciálem přední nápravy.

Pohon všech kol quattro

Pohon všech kol quattro pro model R8* byl zcela nově vyvinut. Kombinace výkonné mechanické konstrukce a softwaru, který je dokonale přizpůsoben koncepci s motorem uloženým uprostřed před zadní nápravou, umožňuje dosažení nové dimenze jízdní dynamiky.

Inteligentní software pohonu všech kol průběžně vypočítává ideální rozdělení hnací síly v závislosti na jízdní situaci, povelech řidiče a okolních podmínkách.

Elektrohydraulická lamelová mezinápravová spojka, integrovaná do předního diferenciálu, přenáší vypočtený točivý moment během několika milisekund na kola přední nápravy. Na rozdíl od předchozího systému dokáže nová spojka rozdělovat hnací sílu zcela variabilně mezi přední a zadní nápravu – nemá žádné pevně stanovené základní rozdělení. Pro nejlepší možnou trakci a jízdní dynamiku byla výrazně zvýšena maximální hodnota přenášeného točivého momentu.

Pohon všech kol quattro je propojen s chladicí soustavou motoru, která používá tři velké kapalinové chladiče v přední části vozu. Toto řešení zaručuje přesné řízení a maximální funkčnost spojky za všech podmínek.

Senzory teploty a tlaku průběžně sledují podmínky a v případě potřeby jim přizpůsobují činnost spojky. Přestože lamelová spojka pracuje s minimálním prokluzem, který je nezbytný k definovanému přenosu hnací síly, překonává původní viskózní spojku i z hlediska účinnosti.

Pohon všech kol quattro je integrován do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který dává řidiči na výběr základní režimy comfort, auto, dynamic a individual. U modelu R8 V10 plus (na přání pro V10) jsou v režimu Performance navíc k dispozici módy dry, wet a snow, které cíleně přizpůsobují parametry jízdní dynamiky přilnavosti vozovky.

Trakci a jízdní dynamiku dále optimalizuje čistě mechanický diferenciál zadní nápravy, který má 25% svornost při akceleraci a 45% svornost při setrvačné jízdě a brzdění motorem. Tím je precizně přizpůsoben dynamickému charakteru nového modelu R8 a jeho aktivně řízenému pohonu quattro. Výsledkem je chování vozu při změnách směru jízdy, které je prakticky prosto tendence k nedotáčivosti. Motor je umístěn v blízkosti svislé osy vozidla, takže při rychlých změnách směru je chování vozu jen minimálně ovlivňováno setrvačností jeho hmoty. Hmotnost vozidla je rozložena mezi nápravy v ideálním poměru 42:58 %.

Podvozek

Nový vysokovýkonný sportovní vůz Audi přesvědčí svou dynamikou na závodním okruhu i na silnici k vysokohorskému průsmyku. Na natočení volantu reaguje téměř bez prodlevy a při průjezdu zatáčkou dosahuje velmi vysokých rychlostí. Přitom zůstává zcela neutrální. Zážitky z jízdy dostávají nový rozměr i díky systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select a jízdnímu režimu Performance s módy dry, wet a snow (sériová výbava u modelu V10 plus, pro V10 na přání) – rozdíly v chování vozidla jsou jasně zřetelné, hranice pro zásahy stabilizačních systémů posunuty až na samotnou hranici možností stanovených fyzikálními zákony.

Podvozek nabízí vyšší úroveň jízdního komfortu než u předchůdce. Všechna čtyři kola jsou zavěšena na dvojicích příčných trojúhelníkových ramen z hliníku, což je klasické konstrukční řešení z motoristického sportu. Silentbloky přenášejí příčné síly přesně definovaným způsobem do karoserie a zároveň zajišťují dobrou elasticitu v podélném směru. Nová ložiska příčných ramen na přední a zadní nápravě zvyšují komfort, stabilitu a preciznost. Rozchod kol činí 1599 milimetrů vzadu, na přední nápravě to je 1638 milimetrů.

Hřebenové řízení s elektromechanickým posilovačem je od základu novou konstrukcí. Poskytuje citlivé spojení s vozovkou a zároveň výrazně snižuje spotřebu energie v porovnání s hydraulickým posilovačem řízení předchůdce. Převod řízení je 15,7:1 a činnost posilovače je podřízena rychlosti jízdy.

Verze s oběma motory jsou alternativně k dispozici s dynamickým řízením. Planetová převodovka s regulací otáček mění převod v závislosti na rychlosti jízdy v rozsahu od 10,0:1 do 17,5:1 – na parkovišti má řízení velmi strmý převod, na dálnici přispívá méně strmým převodem ke klidné jízdě. V režimu Performance (sériová výbava u modelu V10 plus, pro V10 na přání) pracuje řízení s neměnným převodem pouhých 13,0:1. V limitní situaci při průjezdu zatáčkou řídí dynamické řízení nepatrnými impulzy v opačném směru, čímž zvyšuje stabilitu.

Ještě o trochu tužší: nové Audi R8 V10 plus
Nastavení podvozku obou verzí se liší – vrcholná verze je vybavena tužšími pružinami a tlumiči (na přání pro R8 V10). Audi dodává, v České republice již v sériové výbavě, obě varianty se systémem Audi magnetic ride, který přizpůsobuje činnost tlumičů profilu vozovky a stylu řízení, a to v milisekundovém taktu individuálně pro každé kolo.

Syntetický olej v pístech tlumičů obsahuje miniaturní magnetické částice. Přivedením napětí do cívky vznikne magnetické pole, v němž se částice uspořádají napříč ke směru proudění, čímž brání průtoku oleje kanály pístu.

Systém Audi magnetic ride je integrován do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který patří k sériové výbavě nového modelu Audi R8*. Řidič může díky němu měnit činnost důležitých technických komponentů ve čtyřech základních režimech comfort, auto, dynamic a individual. V režimu dynamic podporuje pohon všech kol quattro jízdu kontrolovaným, bezpečným smykem. Pedál plynu, řízení, řazení a zvuk získají ještě ostřejší charakter, čímž umocňují prožívání dynamické jízdy.

Naproti tomu v režimu auto má přednost trakce – to znamená vysokou rychlost a rychlé časy na kolo na závodním okruhu.

U nového modelu Audi R8 V10 plus může řidič speciálním satelitním tlačítkem včetně otočného prvku na multifunkčním volantu plus volit v režimu Performance módy dry, wet a snow (na přání pro V10).

I tyto módy jsou podřízeny požadavku na nejvyšší úroveň dynamiky, přičemž zohledňují přilnavost vozovky. Audi dynamic select v tomto případě zasahuje také do činnosti elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC – například na mokré a zasněžené vozovce přizpůsobuje ESC příslušným způsobem hranice pro zásahy systémů ASR a ABS.

Nejvyšší přilnavost: kola a pneumatiky
Nové Audi R8 je sériově vybaveno 19“ koly. U modelu V10 mají kola z lehké slitiny design s pěti paprsky ve tvaru písmene V, V10 plus má kovaná kola v designu s 5 dvojitými paprsky s matným lakem v odstínu titanu. Rozměry pneumatik jsou 245/35 vpředu a 295/35 vzadu. Audi nabízí alternativně další tři 19“ varianty, z toho jednu pro zimní provoz.

Dvacetipalcová kola – vesměs v designu s 10 paprsky ve tvaru písmene Y, avšak s různou povrchovou úpravou – jsou obuta do pneumatik rozměru 245/30 vpředu a 305/30 vzadu, na přání to mohou být sportovní pneumatiky. Ze čtyř typů 20“ kol je jeden typ kol určen pro zimní provoz. Součást sériové výbavy je systém sledování tlaku vzduchu s přímým měřením tlaku, který sleduje rovněž teplotu pneumatik.

Za koly jsou uloženy velkoryse dimenzované brzdy. Sériově dodávané ocelové kotouče nového modelu Audi R8 V10 mají z důvodu lehké konstrukce zvlněné okraje, jsou vnitřně chlazené a odvrtávané. Čepy z ušlechtilé oceli spojují třecí plochy se středy brzdových kotoučů z hliníku a zabraňují přenosu teplotních vrcholů. Na přední nápravě pracují osmipístkové pevné třmeny a kotouče s průměrem 365 milimetrů, na zadní nápravě nalézají uplatnění čtyřpístkové třmeny a kotouče s průměrem 356 milimetrů.

Nová elektromechanická parkovací brzda působí prostřednictvím dvou vlastních plovoucích třmenů.

Průměr 380 milimetrů: keramické kotoučové brzdy
U nového modelu R8 V10 plus montuje Audi brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny (na přání pro V10). Geometrie chladicích kanálů zajišťuje rychlejší odvádění tepla, třecí kotouč je přišroubován ke středu z kovaného hliníku. Průměr kotoučů činí 380 milimetrů vpředu (s šestipístkovými pevnými třmeny) a 356 milimetrů vzadu (se čtyřpístkovými třmeny).

Keramické kotouče jsou v porovnání s ocelovými kotouči celkem o 15,2 kilogramu lehčí. Mají mimořádně vysokou odolnost vůči působení vysokých teplot a dlouhou životnost.

Brzdové třmeny jsou od sebe odlišeny i barevně. U ocelových brzdových kotoučů jsou leskle černé – na přání leskle červené – a nesou nápisy R8. Třmeny keramických kotoučů jsou lakovány v lesklém odstínu antracitu a mají nápis „Audi ceramic“.

Také elektronicky řízený stabilizační systém ESC byl nově vyvinut. Brzdný tlak vytváří tak rychle a precizně, že je jeho činnost sotva zaznamenatelná. Řidič může ESC přepnout do režimu Sport nebo zcela deaktivovat. Mezi funkce systému patří multikolizní brzda, která podporuje řidiče cíleným brzděním během nehody, aby zabránila smyku a případným následným kolizím.

ESC přivádí ovladatelnost nového modelu Audi R8 k dokonalosti. Funkce selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, softwarová funkce ESC, v rychleji projížděných zatáčkách minimálně přibrzďuje vnitřní kola. Rozdílem v hnací síle na obou stranách se vysokovýkonný sportovní vůz mírně natočí do zatáčky – jeho chování je ještě preciznější, sportovnější a stabilnější. V režimu dynamic je systém koncipován pro maximální radost z jízdy – podporuje spontánní změnu směru a jízdu v kontrolovaném smyku aktivním vyvoláním přetáčivosti a mírnými brzdnými zásahy během přetáčivého smyku.

Vnější design

Žádný jiný sériově vyráběný vůz Audi nemá svou koncepcí blíž k závodnímu vozu než nové Audi R8*. Daleko dopředu posunutý prostor pro cestující, zvýrazněné podběhy kol a dlouhá záď připomínají závodní vůz R18 e-tron quattro z Le Mans. V porovnání s předchůdcem nedošlo k zásadním změnám u délky (4426 milimetrů), výšky (1240 milimetrů), ani rozvoru (2650 milimetrů), šířka se však zvětšila o čtyři centimetry na 1940 milimetrů.

Charakteristické stylistické prvky předchůdce jsou v novém modelu Audi R8 prezentovány v ještě atletičtější, techničtější a preciznější podobě. Přídi dominují horizontální linie. Výrazně tvarovaná maska chladiče Singleframe s voštinovou mřížkou – u verze V10 matná, u V10 plus lesklá – je mimořádně široká a nízká. Trojrozměrně tvarované plochy ji propojují s klínovitými světlomety, které umocňují napětí designu. Čtyři kruhy jsou umístěny na kapotě.

37 diod LED navíc na každé straně: světlomety LED s laserovými bodovými světly
Stejně jako maska chladiče mají i velké lichoběžníkové otvory pro přívod vzduchu voštinové mřížky. Obě svislé příčky korespondují s příčkami ve světlometech, které vytvářejí charakteristický tvar světlometů pro denní svícení. Ve verzi s laserovými bodovými světly pro dálkové světlomety, u níž jsou sériové světlomety LED doplněny 37 elektroluminiscenčními diodami na každé straně, má svislá příčka modře eloxovanou povrchovou úpravu.

Laserová bodová světla prodlužují dosah dálkových světlometů na dvojnásobek. V každém modulu je umístěn modul se čtyřmi výkonnými laserovými diodami s průměrem pouhých 300 mikrometrů, které vytvářejí modré laserové světlo s vlnovou délkou 450 nanometrů. Fosforová vrstva přeměňuje modré laserové světlo na bílé světlo s barevnou teplotou 5500 kelvinů, která je pro lidský zrak příjemná.

Laserová bodová světla pro dálkové světlomety jsou aktivní od 60 km/h při jízdě mimo město a výrazně zvyšují viditelnost a bezpečnost. Inteligentní snímání kamerou rozpoznává ostatní účastníky silničního provozu a aktivně je odcloňuje z osvětlené zóny.

Audi kombinuje nová technická řešení s dynamickými ukazateli směru, které jsou umístěny společně se světlomety pro denní svícení u horního okraje světlometu. V závislosti na modelu jsou ukazatele směru rozděleny na jednotlivé diody LED, resp. bloky diod LED. Jakmile řidič aktivuje ukazatel směru, rozsvěcují se diody v taktu 400 milisekund směrem od vnitřního okraje k vnějšímu – tedy vždy ve směru, kam řidič zamýšlí odbočit.

Profil nového modelu Audi R8 je definován jasnými liniemi, které vymezují klenuté plochy. Kontury nad koly poukazují na pohon všech kol quattro. Nepřerušovaná boční linie je vzájemně propojuje a rozděluje přitom boční panel „sideblade“ na horní a spodní polovinu.

Kliky dveří jsou umístěny téměř neviditelně ve stínu této linie. Díky tomuto novému řešení působí vysokovýkonný sportovní vůz protaženějším a dynamičtějším dojmem. Světelné hrany na prazích jsou inspirovány aerodynamickými prvky závodního vozu Audi R18 e-tron quattro.

Víko palivové nádrže je u obou motorů vyrobeno z hliníku. Je integrováno do horní části bočního panelu „sideblade“ na pravé straně a opatřeno nápisem R8. Víko palivové nádrže se otevře stisknutím na hladkou plochu vlevo, poté je možné vložit čerpací pistoli přímo do hrdla palivové nádrže – stejně jako u závodního vozu není nutné už odšroubovávat žádné další víčko.

Zvyšuje přítlak: pevný spoiler modelu R8 V10 plus
Blízký vztah nového modelu Audi R8 k motoristickému sportu je patrný i z designu zádě – její dominantní prvky slouží k vytváření přítlaku. R8 V10 plus má velký pevný spoiler z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, u modelu R8 V10 se spoiler vysouvá elektricky při rychlosti jízdy 120 km/h. K čistému proudění vzduchu přispívají také kontury po obou stranách zadního okna, které otvírá pohled na motor V10.

Difuzor s markantními žebry je extrémně široký a po stranách má dvě lichoběžníkové koncovky výfukové soustavy – chromované u modelu V10, leskle černé u modelu V10 plus a na přání dodávané sportovní výfukové soustavy. Výrazné horizontální linie záď vizuálně ještě více rozšiřují. Vertikální linie probíhají šikmo dolů a k okrajům – tvoří tak trojúhelník a umocňují vzhled nového modelu Audi R8 na silnici.

Velké otvory pro odvod vzduchu z motorového prostoru – rovněž kryté voštinovými mřížkami se svislými příčkami – a světlomety tvoří vizuálně jeden celek. Jejich vidlicovité kontury vyzařují po zapnutí světlometů pro denní svícení výrazný červený světelný podpis. Při intenzivním brzdění bliká adaptivní brzdové světlo s vysokou frekvencí. Do každého zadního světlometu je integrováno 118 jednotlivých diod LED, které vytvářejí absolutně homogenní světlo. Dynamické ukazatele směru vzadu patří k sériové výbavě.

Audi dodává nový vysokovýkonný sportovní vůz v devíti barvách karoserie. Nemetalické laky jsou k dispozici v odstínech červená Dynamite, bílá Ibis a žlutá Vegas. Metalické odstíny jsou: zelená Camouflage, stříbrná Floret, černá Mythos a šedá Suzuka. Barevná paleta je završena perleťovým lakem šedá Daytona a krystalickým lakem modrá Ara. Program Audi exclusive namíchá zákazníkům jakýkoli odstín podle jejich přání.

V případě bočních panelů „sideblades“ je na výběr šest variant – s metalickým lakem stříbrná Ice (sériově pro R8 V10), šedá Kendo, černá Mythos, stříbrná Oxygen a matně šedá Titanium, jakož i jedna verze s leskle lakovaným uhlíkovým kompozitem (sériově pro R8 V10 plus). Alternativně si mohou zákazníci vybrat panely „sideblades“ v jakékoli barvě z programu Audi exclusive.

Audi Space Frame z více materiálů

Stejně jako předchůdce má i nový model R8* karoserii s prostorovým rámem ASF (Audi Space Frame), který je symbolem extrémně lehké konstrukce. ASF váží pouhých 200 kilogramů, tedy o deset kilogramů méně než dosud – díky značkou Audi poprvé realizovanému konceptu, který kombinuje hliník s kompozity vyztuženými uhlíkovými vlákny. Velké komponenty skeletu prostoru pro cestující jsou vyrobeny z uhlíkového kompozitu, přední a zadní část vozu jsou výhradně z hliníku. Nový prostorový rám ASF z více materiálů je základem konceptu lehké konstrukce vysokovýkonného sportovního vozu.

Audi sází ve své strategii lehké konstrukce na inteligentní kombinaci materiálů v souladu s mottem „správný materiál ve správném množství na správném místě“. Uhlíkové kompozity jsou jako nový materiál používány tam, kde dosahují ještě lepších výsledků než hliník – z kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny jsou vyrobeny zadní stěna, středový tunel a třídílné střešní sloupky B. Tyto velké komponenty jsou vyráběny efektivní technologií lisování RTM (Resin Transfer Molding) a tvoří mimořádně pevný skelet ASF, který téměř dokonale odolává působení torzních sil. Komponenty z uhlíkových kompozitů mají v ASF podíl 13 procent.

V závislosti na místě použití se vzájemně odlišuje struktura dílů z kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny – Audi plně využívá specifické silné stránky tohoto materiálu. V příčném nosníku zadní stěny, kde je rozhodující především maximální pevnost v příčném směru, jsou vrstvy tkaniny z uhlíkových vláken uloženy do značné míry v jednom směru. Nad sebou je zde umístěno až 14 vrstev o celkové tloušťce pět milimetrů s velmi vysokou pevností v tahu 3950 MPa. Naproti tomu ve výztuhách střešních sloupků B jsou vrstvy orientovány ve všech směrech, aby odolávaly zatížení v podélném i příčném směru. Pevnost v tahu zde činí 900 MPa.

Přední a zadní část nového modelu R8 je vyrobena kompletně z hliníkových odlitků, profilů a plechů. Uzlové odlitky, které tvoří 20,8 procenta ASF, jsou díky komplexním tvarům schopny přenášet velké síly a zároveň se vyznačují vysokou mnohostranností a rozmanitými možnostmi pro konstrukční řešení. Například uzlové body střešních sloupků A vzájemně spojují důležité díly přední části vozu a skeletu pro cestující a jsou vyrobeny z nové vysokopevnostní slitiny s pevností v tahu 350 MPa.

Výtlačně lisované profily doplněné uzlovými odlitky tvoří prostorový rám přední a zadní části vozu a na struktuře ASF mají podíl 47,2 procenta. Také profily nabízejí vysokou flexibilitu z hlediska konstrukce – příkladem je například svislý profil mezi úchytem pružicí a tlumicí vzpěry a upevněním zadní nápravy ke karoserii: Po celé jeho délce, která činí cca 60 centimetrů, kolísá tloušťka stěny mezi 1,5 a 6,2 milimetru, což snižuje hmotnost o 1,3 kilogramu. Také strukturální příčky, které vyztužují zadní část vozu, se vyznačují novým způsobem lehké konstrukce. Horní výztuhy ve tvaru kříže jsou vyrobeny z oválných hliníkových profilů o hmotnosti jen jeden kilogram.

Kromě této optimalizace topologie dosáhli vývojáři ASF nové integrace funkcí. Uzlové odlitky z nové, vysokopevnostní slitiny umožňují přímé a tuhé spojení závěsných ramen k ASF. Podlaha zavazadlového prostoru je vyrobena z hliníkového plechu a jeho schopnost pohlcovat nárazovou energii optimalizuje pasivní bezpečnost.

Kompletně z hliníku: vnější panely karoserie
Vnější panely karoserie nového modelu Audi R8 včetně dveří a vík jsou vyrobeny kompletně z hliníku. Hliníkové plechy mají ve struktuře ASF podíl 11,2 procenta a uplatnění nalézají především v podlaze prostoru pro cestující a jeho čelní stěně. Ocel má podíl 0,6 procenta, ostatní materiály 0,5 procenta a spojovací prvky 6,7 procenta.

V ASF nového modelu Audi R8 mají svařované spoje mezi hliníkovými komponenty celkovou délku 89 metrů. Díly z hliníku a uhlíkového kompozitu jsou spojeny výhradně mechanicky – ASF obsahuje 270 polodutých samoděrovacích nýtů, 207 jednostranně uzavíraných nýtů, 241 metrických a 270 závitořezných šroubů. Korozi hliníku v oblasti kontaktu s uhlíkovým kompozitem zabraňuje katodické ponorné lakování, technické lepidlo a speciální těsnění.

V porovnání s předchůdcem byl prostorový rám ASF nového modelu Audi R8 výrazně vylepšen ve všech kritériích. Statická torzní tuhost je o 40 procent vyšší – tím je položen základ pro precizní ovladatelnost, vysokou úroveň pasivní bezpečnosti a výborné akustické vlastnosti. Nový prostorový rám ASF z více materiálů má nejvyšší hodnotu ukazatele kvality lehké konstrukce – poměr hmotnosti, rozměrů a tuhosti – v segmentu sportovních vozů. Pokud by Audi pro tuto konstrukci použilo dosavadní hliníkovou technologii, byl by ASF o 32 kilogramů těžší.

Aerodynamika

Při vývoji aerodynamiky nového modelu R8* byla středem pozornosti veličina, která hraje v motoristickém sportu hlavní roli – přítlak, tedy síla, která vůz tlačí směrem k vozovce a umožňuje vysoké rychlosti při průjezdu zatáčkou. Audi R8 V10 plus v této oblasti vstupuje do nové dimenze: Při nejvyšší rychlosti působí na vůz přítlak 140 kilogramů, z toho 100 kilogramů na zadní nápravu – to je poměr, který přesně odpovídá uspořádání sportovního vozu s motorem uprostřed před zadní nápravou.

Hodnota součinitele aerodynamického odporu vzduchu nového modelu Audi R8 V10 plus je cx= 0,36 a díky nízké výšce má vůz relativně malou čelní plochu A = 2,01 m2 – to je předpoklad pro nejvyšší rychlost 330 km/h, jíž dosahuje vrcholná verze.

Velký význam pro přítlak má z vnějších panelů karoserie zadní spoiler. Model R8 V10 plus je vybaven pevným spoilerem, jehož profil je odvozen od závodního vozu Audi pro DTM. Spoiler spolupracuje s velkým difuzorem ve spodní části vozu, aby bylo zaručeno proudění vzduchu pokud možno bez rušivých vlivů.

Difuzor začíná v úrovni zadní nápravy. Jeho úkolem je zpomalit vzduch, který dosáhl pod vozem vyšší rychlosti opět na rychlost okolního proudění vzduchu, aniž by docházelo k přílišnému rozvíření vzdušného proudění – tím vzniká podtlak, který „přisává“ vůz k vozovce. Do difuzoru je vzduch přiváděn vysokou rychlostí dvěma tzv. Venturiho spoilery, které zvyšují účinnost difuzory téměř na dvojnásobek. Proudění je v difuzoru vedeno kanály, vymezenými podélnými žebry, aby nedocházelo k jeho soustředění do středu.

Pro citlivé řízení: přítlak 40 kilogramů na přední nápravě
Přítlak 40 kilogramů, který nové Audi R8 V10 plus vytváří na přední nápravě, pociťuje řidič pozitivně při rychlé jízdě přímým směrem – přední kola udržují pevný kontakt s vozovkou, což je nezbytné pro udržení bezpečné charakteristiky řízení. V oblasti přední nápravy jsou dva malé difuzory, které přivádějí vzduch do podběhů kol a slouží k chlazení brzd. Tyto difuzory spolupracují s dvěma přívody vzduchu baňatých tvarů a Venturiho spoilery.

Spodní část nového vysokovýkonného sportovního vozu včetně spojovacího hřídele je téměř kompletně zakryta rovnými panely, které mají v zadní části vozu také výztužnou funkci v příčném směru. Pod motorem jsou integrovány tzv. trysky NACA, které přivádějí chladicí vzduch k motoru V10 a sedmistupňové převodovce S tronic. Spodní víko motoru zůstalo nezakryto.

Motor V10 nasává vzduch mřížkou pod zadním oknem a dvěma dlouhými kanály, které ústí v bočních panelech „sideblades“. Zvuk sání je řízen klapkami. Horký vzduch z motorového prostoru je odváděn několika způsoby – úzkými otvory vedle zadního okna, velkými otvory pod zadními světlomety a úzkým otvorem nad difuzorem. U modelu R8 V10 plus se nachází ještě jeden výstupní otvor pod zadním spoilerem. V přední části vozu proudí chladicí vzduch téměř nerušeně uzavřenými kanály, což je další příklad řešení z motoristického sportu.

Interiér

Také interiér nového modelu R8* je charakterizován napnutými liniemi, které symbolizují estetickou lehkou konstrukci, zásadní technický princip značky Audi. Nejnápadnějším prvkem je „monoposto“ – velký, výrazně tvarovaný oblouk, který obklopuje oblast před sedadlem řidiče a zprostředkovává tak atmosféru závodního kokpitu. Ve spodní části jsou umístěny ochranné polštáře pro kolena. „Monoposto“ obklopuje digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit, který je integrován do volně stojícího pouzdra.

Celá přístrojová deska zanechává dojem štíhlosti a lehkosti a vznáší se v prostoru bez spojení s konzolou středového tunelu. Centrální monitor MMI, který měl ještě předchůdce, byl nahrazen nový digitálním panelem přístrojů Audi virtual cockpit – místo monitoru zaujímá velký výdech ventilační soustavy a ovládací panel komfortní automatické klimatizace. Jeho válcovité ovládací prvky připomínají svým vzhledem turbíny letadel, zatímco výdechy s vertikálními lamelami napodobují otvory pro přívod vzduchu závodního vozu.

Také široká konzola středového tunelu se orientuje na řidiče. Nese lištu ovládacích prvků sekundárních funkcí a nově tvarovanou, nízkou páku voliče sedmistupňové převodovky S tronic. Za ní je umístěn terminál MMI s MMI touch, dotykovou plochou na otočném tlačítku. Výbavu završuje velká odkládací schránka, která zahrnuje na přání Audi phone box.

Nové Audi R8 má prostorný interiér díky dlouhému rozvoru 2,65 metru a šířce v úrovni ramen 1,40 metru. Pod předním víkem je k dispozici zavazadlový prostor o objemu 112 litrů. Za sedadly, kam lze odložit i golfový bag, zůstává ještě 226 litrů.

Koncept ovládání: jako v závodním voze
Řidič sedí v novém modelu Audi R8 jako v závodním voze. Celý koncept ovládání je zaměřen jen na něj, může ovládat veškeré důležité funkce, aniž by musel pouštět volant nebo odvracet zrak od vozovky.

Multifunkční volant plus nese kromě tlačítek pro MMI dvě velká kruhová satelitní tlačítka – jedno pro spuštění a vypnutí motoru a druhé pro základní režimy systému Audi drive select. Volant Performance v modelu Audi R8 V10 plus (na přání pro V10) je vybaven dalšími dvěma tlačítky – pro řízení výfukové soustavy a pro režim Performance s módy dry, wet a snow.

Nově koncipovaná a nízko uložená sedadla poskytují řidiči a spolujezdci sportovní polohu sezení. Nový R8 V10 je sériově vybaven sportovními sedadly s integrovanými opěrkami hlavy, které mají elektricky nastavitelnou výšku a sklon opěradla. Vyhřívání sedadel je součástí sériové výbavy, na přání se dodává elektrické seřizování polohy v podélném směru, jakož i pneumatické funkce pro bederní opěrku a boční polštáře sedáku a opěradla.

V novém modelu Audi R8 V10 plus jsou v sériové výbavě skořepinová sedadla s mimořádně vysokými bočními polštáři (na přání pro V10). V horní části opěradla se nachází reliéfní logo R8. Sedadlo má elektricky nastavitelnou výšku a manuálně nastavitelnou podélnou polohu. Všechny typy nově vyvinutých skořepinových sedadel odpovídají přísným požadavkům na lehkou konstrukci a nabízejí komfort i sportovní vlastnosti. Oba typy sedadel jsou sériově vybaveny bočními airbagy.

 U obou variant modelu R8  jsou sedadla potažena kůží jemná Nappa. Černá přístrojová deska může být doplněna sportovními odstíny černá, šedá Rotor a červená Express. V kombinaci s přístrojovou deskou v odstínu šedá Granit jsou nabízeny elegantní barvy hnědá Vermont a béžová Pergament. Černé čalounění může být zušlechtěno kontrastním prošíváním, které koresponduje s lakem karoserie.

Audi nabízí různé varianty čalounění interiéru jemnou kůží Nappa. Mezi ně patří také dynamické kosočtvercové prošívání, které dodává sedadlům mimořádnou vizuální štíhlost – kosočtverce se směrem dolů zvětšují. Nabídka je završena dvěma koženými pakety a čtyřmi čalouněními stropu Alcantarou, z nichž dvě mají kosočtvercové prošívání.

Části oblouku „monoposto“ a ozdobné obložení ve výplních dveří, na přístrojové desce a na konzole středového tunelu jsou v modelu Audi R8 V10 plus vyrobeny z matného uhlíkového kompozitu, v modelu R8 V10 z eloxovaného hliníku lakovaného v odstínu antracitu. Na přání dodává Audi i v tomto případě uhlíkový kompozit. Navíc jsou pro oba motory nabízena pouzdra pro Audi virtual cockpit a výdechy ventilační soustavy z uhlíkového kompozitu. Alternativně se mohou zákazníci rozhodnout pro titanový lak v odstínu antracitu nebo černý klavírní lak. Pedály a opěrka pro nohu jsou ve vrcholném modelu vyrobeny z ušlechtilé oceli (na přání pro R8 V10).

Společnost quattro GmbH nabízí kromě toho svým zákazníkům v rámci programu Audi exclusive rozsáhlé možnosti pro další individualizaci interiéru. Pro hliníkové prahové lišty je nabízeno například osvětlení a individuální nápisy nebo grafické prvky. Zákazníci mají téměř neomezený výběr materiálů pro čalounění, ozdobných obložení a barev.

Bez ohledu na to, pro jaké barvy a materiály se zákazník rozhodne, vyznačuje se zpracování interiéru vysokou manufakturní kvalitou značky Audi, která je patrná ze všech detailů, ať se jedná o precizní ozdobné prošívání potahů, úzké spáry s paralelním průběhem nebo ovládací panel klimatizace s klavírním lakem.

Audi virtual cockpit a nový systém MMI

Nové Audi R8* má ve své sériové výbavě dvě inovativní technologie ovládání značky Audi. Audi virtual cockpit je digitální panel přístrojů budoucnosti, MMI nabízí novou, snadno srozumitelnou logiku ovládání.

Displej TFT digitálního panelu přístrojů Audi virtual cockpit má úhlopříčku 12,3“, vysoké rozlišení 1440 x 540 pixelů a nabízí neuvěřitelně ostrý, jasný a kontrastní obraz prostý odlesků. V zákulisí pracuje čip Tegra 30 od společnosti Nvidia, kooperačního partnera značky Audi. Čip je koncipován pro nízkou spotřebu energie a disponuje samostatnými jednotkami pro zpracování zvukových a obrazových signálů. Operační paměť má kapacitu 2 GB.

Audi virtual cockpit prezentuje veškeré informace v atraktivním zobrazení s náročným grafickým zpracováním. Například ručička otáčkoměru je vypočítávána 60krát za sekundu, takže i při zvyšování otáček motoru běžícího na plný plyn se pohybuje naprosto plynule. Posouvání v seznamech probíhá podle fyzikálního modelu, který zohledňuje faktory, jako jsou setrvačnost, elasticita nebo tlumení. Barevný design displeje se mění v závislosti na základním menu – v menu Média je například oranžový, v menu Telefon zelený.

Tlačítkem „View“ na volantu může řidič přepínat mezi dvěma druhy zobrazení. V režimu „Infotainment“ dominuje displeji centrální plocha, na níž se zobrazuje navigační mapa nebo seznamy z oblastí telefonu, rádia a audiosystému. Otáčkoměr a rychloměr jsou umístěny po levé a pravé straně jako malé kruhové přístroje. V klasickém režimu je prostřední plocha menší a přístroje mají přibližně stejnou velikost jako na analogovém panelu přístrojů.

V třetím režimu zobrazení, módu Performance, dominuje přístrojům velký centrální otáčkoměr (sériová výbava modelu R8 V10 plus, na přání pro R8 V10). Pracuje-li sedmistupňová převodovka S tronic v manuálním režimu, je vyšší oblast otáček na stupnici barevně zvýrazněna. Pět segmentů, na konci jeden červený, poukazuje na limit při 8500 min-1. Dosažení hranice nejvyšších otáček symbolizuje na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit „záblesk“ vyzývající k řazení.

Teplota pneumatik a ukazatel zrychlení: doplňkové ukazatele
Řidič může kolem otáčkoměru rozmístit různé ukazatele. Výkon a točivý moment jsou uváděny v procentních hodnotách, ukazatel zrychlení, sahající až do 1,5 g, vizualizuje síly, které na vůz působí při průjezdu zatáčkou, brzdění a akceleraci. Stopky zaznamenávají až 99 časů na kolo a dosažené časy vyhodnocují. Stejně jako v závodním voze může řidič dostávat informace o stavu důležitých technických komponentů, ať se jedná o teplotu oleje v motoru a převodovce nebo tlak v pneumatikách a jejich teplotu.

Systém MMI (Multi Media Interface) v novém modelu Audi R8 disponuje zcela novou strukturou menu, která umožňuje intuitivně jednoduché ovládání s nízkými hierarchiemi.

Stejně jako u chytrého telefonu nahrazuje inteligentní logika rozvětvené nabídky menu a často používané funkce jsou dosažitelné v několika málo krocích. Výjimečným prvkem je vyhledávání MMI, které je k dispozici pro všechna základní menu a funguje na základě zadání textu. Výsledky jsou zobrazovány zpravidla již po zadání několika písmen, přičemž zohledňují polohu vozidla.


Zcela nový: terminál MMI
Ve zcela nové podobě se prezentuje také terminál MMI na konzole středového tunelu s velmi precizním otočným tlačítkem, na jehož horní části je umístěna citlivá dotyková plocha MMI touch, na které může řidič zadávat znaky a několika prsty posouvat nebo měnit měřítko zobrazení. Před a za otočným tlačítkem jsou tlačítka pro nejdůležitější základní menu, tlačítko obecného menu a funkce Zpět.

Tlačítky po levé a pravé straně otočného tlačítka se zpřístupňují inteligentně propojená funkční a kontextová menu, která doplňují mnoho oblastí ovládání. Například v menu Mapy může řidič získat informace o dopravě, v menu Rádio má na výběr frekvenční pásmo. V menu Navigace může uložit zadaný cíl do seznamu oblíbených cílů nebo si nechat zobrazit parkoviště v okolí.

Také hlasové ovládání bylo výrazně zdokonaleno a nyní reaguje na mnohé formulace v hovorové řeči. Pro vytočení telefonního čísla postačují povely jako „Chci telefonovat s Petrem Novákem“. Navigační systém reaguje rovněž na hovorové dotazy („Kde mohu natankovat?“). To samé platí i pro základní menu Rádio („Zapni Rádio Galaxy“) a Média („Chtěl bych poslouchat hudbu z mobilu“).

Řidič nového modelu Audi R8 může ovládat veškeré funkce systému MMI – s výjimkou stíracích a posouvacích gest – také na volantu. Pomocí tlačítkových a otočných ovladačů na levém rameni lze procházet menu palubního počítače, audiosystému, telefonu a navigačního systému. Na pravé straně volantu jsou umístěny ovládací prvky pro nastavení hlasitosti, hlasové ovládání, expresní ovládání telefonu a volně programovatelná tlačítka pro oblíbené funkce.

Informační a zábavní systémy a Audi connect

Audi dodává nové Audi R8* sériově s vrcholnou verzí systému MMI, MMI Navigation plus s MMI touch. Součástí mnohostranného multimediálního systému jsou dvě čtečky paměťových karet SD, Audi Music Interface (AMI), přehrávač DVD, vstup Aux-in a rozhraní Bluetooth pro funkce handsfree a audiostreaming. Rozsah výbavy završují paměť typu flash s kapacitou 10 GB pro zvukové soubory, Audi sound system s pěti reproduktory a zobrazování rychlostních limitů uložených v mapových podkladech navigačního systému.

MMI Navigation plus zajišťuje přístup k hlasovému ovládání připojeného chytrého telefonu. Ukazuje příchozí elektronické zprávy a předčítá je. Další atraktivní službou je aktualizování mapových podkladů pro navigační systém prostřednictvím internetu – aktualizace jsou k dispozici v půlročních intervalech a prvních pět aktualizací je zdarma. K telefonování a hlasovému ovládání MMI slouží mikrofon pro řidiče a spolujezdce uložený sériově v bezpečnostním pásu – konkrétně se jedná o tři malé mikrofony integrované do bezpečnostního pásu, aby byla zajištěna nejvyšší kvalita přenosu hlasu.

Vždy online: Audi connect
Ideálním doplňkem systému MMI Navigation plus je v Audi R8 poprvé nabízený hardwarový modul Audi connect, který zajišťuje připojení k internetu – v místech pokrytí prostřednictvím rychlého standardu pro přenos dat LTE. Integrovaný hotspot WLAN umožňuje spolujezdci připojení chytrého telefonu nebo tabletu k internetu a vyřizování elektronické pošty.

Pro řidiče jsou připraveny na míru střižené internetové služby Audi connect.

Audi connect nabízí velmi rozmanitou škálu služeb, která sahá od navigace s mapovými podklady Google Earth a Google Street View, přes dopravní informace online, až po Online Media Streaming. Řidič si může mnohé z těchto služeb přizpůsobit svým osobním potřebám prostřednictvím účtu myAudi. Kromě toho zajistí aplikace Audi MMI connect přímé propojení mezi vozidlem a chytrým telefonem.

Nabídku informačních a zábavních systémů završují atraktivní řešení, mezi něž patří přijímač digitálního rozhlasového vysílání a Audi phone box pro bezdrátové připojení mobilního telefonu k anténě vozidla. Audiosystém Bang & Olufsen, českým zákazníkům nabízený už v sériové výbavě  osloví náročné fanoušky Hi-Fi. Jeho zesilovač napájí výkonem 550 W třináct reproduktorů, subwoofer je uložen na přední stěně interiéru u pravého předního podběhu. Hlubokotónové reproduktory ve dveřích jsou zdobeny rámečky z eloxovaného hliníku, které za tmy září dekoračním osvětlením LED.

Výbava

Předprodej nového modelu Audi R8 byl v České republice zahájen v červenci – vstupní cena za Audi R8 V10 činí 4 239 900 Kč vč. DPH, vrcholná varianta Audi R8 V10 plus přijde na 4 899 900 Kč vč. DPH. První vozy budou dodány zákazníkům na podzim. Na vozy se vztahuje prodloužená záruka na 4 roky, resp. 120 000 km bez zvýšení ceny.


Výbava je velmi rozsáhlá a speciálně v oblastech pohonu a podvozku umocňuje dynamický charakter nového vysokovýkonného sportovního vozu. Hnací síla motoru je přenášena sedmistupňovou převodovkou S tronic a trvalým pohonem všech kol quattro včetně selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, která mají v sériovém provedení ráfky s průměrem 19“, na přání 20“.

Soubor sériově dodávaných vyspělých technických řešení završuje systém Audi drive select se čtyřmi základními režimy, režimem Performance s módy dry, wet a snow (sériově pro V10 plus, na přání pro V10) a multikolizní brzda. Součástí sériové výbavy jsou rovněž adaptivní tlumiče Audi magnetic ride. Na přání se dodává dynamické řízení. 

Také exteriér demonstruje mnoha svými prvky výkonový potenciál vysokovýkonného sportovního vozu. Světlomety LED a dynamické ukazatele směru vzadu jsou součástí sériové výbavy, na přání je mohou doplnit funkce laserových bodových světel pro dálkové světlomety a dynamické ukazatele směru vpředu.

Model R8 V10 plus má některé povrchové panely karoserie, například boční panely „sideblades“, z uhlíkového kompozitu, z něhož může být vyrobeno rovněž víko motorového prostoru. Paleta barev karoserie je nová a barvu karoserie lze libovolně kombinovat s barvami bočních panelů „sideblades“. Společnost quattro GmbH kromě toho nabízí v rámci programu Audi exclusive individuální lakování.

Koncept ovládání nového vysokovýkonného sportovního vozu je striktně zaměřen na řidiče. Zcela digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit lze ovládat prostřednictvím multifunkčního sportovního volantu R8 plus a dvou ovládacích satelitů (v modelu R8 V10), resp. prostřednictvím kůží obšitého multifunkčního volantu R8 Performance plus a čtyř ovládacích satelitů (sériově v modelu R8 V10 plus, na přání v modelu R8 V10).

MMI Navigation plus s MMI touch je rovněž součástí sériové výbavy a jeho koncept ovládání je završen výkonným hlasovým ovládáním. Zvuk je reprodukován high-endovým audiosystémem Bang & Olufsen již v sériové výbavě.. Informační a zábavní systém je na přání završen modulem Audi connect, digitálním tunerem a systémem Audi phone box.
 
Pro řidiče a spolujezdce jsou připravena vyhřívaná a částečně elektricky nastavitelná sportovní sedadla (sériově v modelu R8 V10, na přání v modelu R8 V10 plus) nebo skořepinová sedadla (sériově v modelu R8 V10 plus, na přání v modelu R8 V10). Sedadla jsou čalouněna jemnou kůží Nappa. Individualistům nabízí Audi početné prvky výbavy na přání, mimo jiné rozmanitá kožená čalounění interiéru a kožené pakety, čalounění s kosočtvercovým prošíváním a ozdobná obložení z uhlíkového kompozitu. Zejména v interiéru splní nabídka programu Audi exclusive společnosti quattro GmbH i neobvyklá přání.

Další prvky sériové výbavy umocňují dynamicky luxusní charakter nového modelu R8 – patří mezi ně komfortní automatická klimatizace, alarm, osvětlení interiéru LED, komfortní klíček, parkovací senzory plus a tempomat. Na přání dodává Audi paket vnitřního osvětlení, asistenta dálkových světel, paket odkládacích prostor a zadní kameru. V oblasti pasivní bezpečnosti je nový model R8 vybaven dvěma čelními, dvěma hlavovými a dvěma bočními airbagy, jakož i integrovaným systémem opěrek hlavy.

Výroba

Nové Audi R8* vzniká v režii společnosti quattro GmbH, 100% dceřiné společnosti AUDI AG, v závodě „Audi Böllinger Höfe“ v Heilbronnu. Společnost AUDI AG investovala dvoucifernou milionovou částku do výroby v bezprostřední blízkosti tradičního výrobního závodu Neckarsulm.

Na výrobní ploše 30 000 m2 pracuje až 500 vysoce kvalifikovaných zaměstnanců v karosárně a montážní hale. Stejně jako u předchůdce je výroba organizována jako flexibilní manufaktura. Společnost quattro GmbH tak upevňuje své kompetence v oblasti malosériové výroby.

V karosárně je pozornost zaměřena nejprve na hliníkové díly prostorového rámu ASF. V prvním kroku svářejí specialisté přední část vozu, prostřední část podlahy a zadní část vozu z hliníkových odlitků a výtlačně lisovaných profilů, poté následuje spojení těchto tří modulů, čímž vznikne spodní část skeletu. Roboti mají na starosti mechanické spojování nýty a šrouby, zatímco zaměstnanci se věnují svařování. Karoserie je následně doplněna o střešní sloupky a střechu. Při montáži dílů z uhlíkových kompozitů úzce spolupracují zaměstnanci s roboty.

Technicky vyspělá přeprava: autonomní přepravní systém FTS
Dokončené karoserie jsou přepravovány do montážní haly autonomním přepravním systémem FTS, který je inovací znaky Audi. Pojízdná zařízení FTS používají vysokovýkonné kondenzátory jako zásobníky energie a za jízdy se orientují pomocí laserových skenerů a čipů RFID (Radio Frequency Identification) umístěných v podlaze haly. Na montážní lince ve tvaru písmene U probíhá montáž vozidel v 15 taktech po cca 30 minutách s vysokým podílem ruční práce.

V závodě „Audi Böllinger Höfe“ má flexibilita extrémně velký význam – v karosárně vyrábějí zaměstnanci kromě sériových vozů souběžně také odvozené verze, jako jsou závodní vozy R8 LMS. Také montáž je připravena na možnost rychlých změn. Vozidla se pohybují halou z velké části na FTS, závěsné dopravníky a klasické stanoviště pro „svatbu“ zde není – poháněcí ústrojí a nápravy jsou smontovány předem a namontovány do vozu nezávisle na sobě.

Montáž nového modelu Audi R8 zohledňuje nejnovější ergonomické standardy. Výšku přepravního zařízení FTS lze plynule nastavit v rozsahu až 1,2 metru do ergonomicky optimální polohy. Montáž vedení brzdové a chladicí soustavy k podlaze vozidla probíhá na zdvihací a otočné plošině, která vůz otočí o 90 stupňů.

Zprovoznění nově vyrobeného vozu R8 probíhá v kontrolním středisku v šesti speciálních krocích. Každý nový vůz R8 poté absolvuje přísnou kontrolu kvality na zkušební dráze v areálu výrobního závodu. Poté následuje přibližně hodinová kontrolní jízda na veřejných komunikacích, jejíž trasa zahrnuje i dálnici. Teprve poté je nový sportovní vůz připraven na dodání zákazníkovi.

Audi R8 e-tron

Výkon 340 kW, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a dojezd až 450 kilometrů – Audi důkladně přepracovalo elektricky poháněný vysokovýkonný sportovní vůz R8 e-tron*, který spojuje čistě elektrické vysokovýkonné poháněcí ústrojí s radikálně řešenou lehkou konstrukcí.

Audi R8 e-tron s délkou 4,40 metru se vizuálně odlišuje specifickým osvětlením otvorů pro přívod vzduchu v předním nárazníku a bočními panely „sideblades“. Vnější panely karoserie, lakované v odstínu modrá Magnetic, kombinuje díly z hliníku a uhlíkového kompozitu, mezi něž patří například přední a zadní víko. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx má u modelu R8 e-tron hodnotu pouhých 0,28 díky cíleným aerodynamickým opatřením, mezi něž patří otvor pro přívod chladicího vzduchu, zadní spoiler, difuzor, spodní část vozu a boční panely „sideblades“. Prostorový rám ASF s konstrukcí z více materiálů vychází z verze V10 a je doplněn modulem zadní části vozu z uhlíkových kompozitů. Navzdory nízké hmotnosti dokážou zvlněné stěny, které tvoří zavazadlový prostor, pohltit při nárazu zezadu extrémně velké množství energie.

Akumulátor ve tvaru písmene T je integrován do struktury středového tunelu a umístěn za prostorem pro cestující – toto umístění zaručuje nízké těžiště a rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 40:60 % (vpředu/vzadu). Vysokonapěťový akumulátor, vyráběný ve vlastní režii značky Audi, používá lithium-iontovou technologii. Kapalinou chlazený akumulátor je složen z 52 modulů. V porovnání s prvním technickým prototypem e-tron vzrostla kapacita sady akumulátorů o hmotnosti cca 600 kilogramů z 48,6 na 90,3 kWh – beze změny v rozměrech.

Díky hustotě energie, která byla zvýšena z 84 Wh/kg na 152 Wh/kg se může R8 e-tron pochlubit dojezdem 450 kilometrů místo dosavadních 215 kilometrů.

Systém CCS (Combined Charging System) umožňuje nabíjení stejnosměrným i střídavým proudem. Doba nabíjení akumulátoru se zkrátila na výrazně méně než dvě hodiny. Řidič může ovládat proces nabíjení dálkově, pokud si nainstaluje do chytrého telefonu příslušnou aplikaci z portfolia Audi connect.

Nesmírná hnací síla: točivý moment 920 N.m
Dva elektromotory na zadní nápravě poskytují nejvyšší výkon dvakrát 170 kW a maximální točivý moment dvakrát 460 N.m. R8 e-tron, který má pohotovostní hmotnost (bez řidiče) pouhých 1841 kilogramů, zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a v akceleraci může pokračovat až k elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 250 km/h za doprovodu charakteristického „e-zvuku“. Cíleným rozdělování točivého momentu mezi zadní kola je zajištěna maximální stabilita a dynamika.

Vysokou míru rekuperace kinetické energie umožňuje inteligentní systém řízení energetických toků a elektromechanická brzdová sou

Fotky

Další články