Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Čtvrtek, 5. září 2019 (08:24) Pavel Jelínek

Na výběr barvy auta má vliv klima, osobní vkus a pověry.

Všechny barvy duhy

  • Bílá je na celém světě nejrozšířenější barvou automobilů, za ní následuje černá a šedá

  • V Indii nejezdí téměř žádná černá vozidla, zatímco červená je velmi oblíbená ve Středomoří

  • Na výběr barvy má vliv klima, osobní vkus a pověry

Automobilové odvětví zažívá revoluční vývoj, sahající od elektrické mobility až po digitalizaci. Zákazníky, kteří si kupují nový automobil, čeká však i dnes onen výjimečný okamžik, v němž si vybírají barvu svého budoucího vozu. Na základě čeho se každý den rozhodují tisíce zákazníků na celém světě?

Bílá je nejžádanější: Podle údajů společnosti Axalta Coating Systems je bílá nejoblíbenější barvou na světě. Této barvě dává přednost 39 % majitelů osobních vozů. Bílá je tak již sedmým rokem v řadě na vrcholu žebříčku. Tyto statistiky se shodují s daty značky SEAT, jejíž zákazníci ve velkých počtech preferují bílou barvu.

 

Převaha bílé je však závislá na regionu. Například v Asii je tato barva mimořádně módní. Šest z deseti prodaných vozů v Číně je bílých. Na druhé straně v Evropě a v USA je její podíl cca 25 % podle společnosti Axalta.

V případě značky SEAT dominuje bílá barva deseti největším trhům s výjimkou Nizozemí, kde jsou nejpopulárnějšími barvami šedá a černá. Z nejvýznamnějších trhů značky SEAT patří největší podíl bílých automobilů Španělsku s 45 % prodeje.

Je to čistá, univerzální barva, která odráží sluneční světlo v teplých regionech s intenzivním slunečním svitem, podobně jako domy na středomořských ostrovech, jejichž bílé nátěry exteriéru vytvářejí v místnostech příjemnější prostředí,“ vysvětluje Jordi Font z oddělení barev a materiálů ve společnosti SEAT.

Černá a šedá na dalších místech: Černá je druhá nejoblíbenější barva na světě s 16% podílem. Ale rozdíly mezi zeměmi jsou i v tomto případě velké. Celkem 22 % všech vozů v Japonsku je černých, zatímco v Indii černé vozidlo téměř nepotkáte, zčásti proto, že lidé vnímají černou jako barvu, která soustředí více tepla. Černé vozy SEAT jsou mimořádně oblíbené v Alžírsku a Nizozemí. Naopak v Mexiku je černá až na šestém místě. V Turkmenistánu je černá dokonce oficiálně zakázána, protože přináší neštěstí.

 

Šedou barvu si pro svůj vůz volí 11 % zákazníků na celém světě a podle společnosti Axalta se těší stejné oblibě jako stříbrná. Stříbrná je mimořádně oblíbená v již zmíněné Indii, kde má 30% podíl, zatímco pouze 6 % čínských zákazníků má vůz v této barvě. Co se značky SEAT týče, šedá je druhou nejoblíbenější barvou v zemích, jako je Německo, Španělsko, Velká Británie, Francie, Itálie, Rakousko a Švýcarsko.

 

Rozdíly mezi regiony vysvětluje několik faktorů, od klimatu a asociací barev se štěstím či neštěstím až po země, v nichž jsou automobily stále považovány za symbol společenského postavení, a proto si pro ně zákazníci vybírají elegantnější barvy. Proto mícháme rafinované odstíny, aby si všichni zákazníci mohli vybrat ideální barvu, která bude ladit s jejich životním stylem. Nesmíme ani zapomenout na skutečnost, že si zákazníci vybírají nejprve model a pak barvu,“ říká Jordi.

 

Středomořská červená: U méně oblíbených barev jsou specifika jednotlivých regionů ještě zřetelnější. Například v Evropě a USA má prominentní postavení s 10% podílem modrá barva, zatímco v Číně se s modrou prakticky nesetkáte.

Středomořské země preferují zářivější barvy. Ve Španělsku je u zákazníků značky SEAT třetí nejoblíbenější barvou červená, která je na čtvrtém místě v Itálii a šestá na trzích, jako je Švýcarsko.

 

Podle segmentů: Rozhodujícím faktorem je nejen zeměpisná poloha, ale také druh vozu. „Sportovní model nebude mít stejnou paletu barev jako SUV, které vyžaduje zemité odstíny a jiné barvy, jež lépe ladí s přírodou. Malé automobily mohou mít jednoduché zářivé barvy, zatímco u větších vozidel převažují spíše tmavé metalické odstíny,“ říká Jordi. Například 34 % luxusních SUV v Evropě je černých, zatímco u kompaktních vozů je to o polovinu méně. Na druhé straně pouze 3 % majitelů luxusních SUV volí červenou, jejíž podíl u kompaktních vozů činí 10 %.

Rozmanité osobní preference, ale jeden společný cíl: Řidiči si vybírají barvu, která jim nejlépe vyhovuje. „Design je rozhodujícím faktorem při výběru modelu a v něm hrají zásadní roli barvy a materiály. Nesmíme zapomínat, že výběr barvy je velmi osobní záležitostí a vyjadřuje, jak chtějí být lidé vnímáni ostatními. A já bych dokonce řekl, že budoucnost bude charakterizována ještě větším výběrem pro individualizaci, jak ukazuje model Arona, který je nabízen s 68 různými barevnými kombinacemi,“ uzavírá Jordi.

 

 

 

SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group. SEAT vyváží 80 % svých vozidel a působí ve více než 80 zemích na všech pěti kontinentech. V roce 2018 prodal SEAT 517 600 vozidel, což je nejvyšší počet v 68leté historii značky, a dosáhl zisku po zdanění 294 milionů eur a rekordních příjmů z prodeje téměř 10 miliard eur.

 

Skupina SEAT zaměstnává více než 15 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí velmi úspěšné modelové řady Ibiza, Leon a Arona. Vozy SEAT Alhambra dodává výrobní závod v Portugalsku, vozy Mii vyrábí závod na Slovensku, který brzy zahájí také výrobu elektromobilu Mii, Tarraco sjíždí z montážní linky v Německu, Ateca vzniká v České republice.

 

Nadnárodní společnost disponuje jako největší průmyslový investor do výzkumu a vývoje ve Španělsku také Technickým centrem, v němž pracuje 1000 inženýrů na vývoji inovativní automobilové techniky. SEAT již vybavuje své modely nejmodernější technikou z oblasti konektivity a v současnosti uskutečňuje proces kompletní digitalizace, zaměřený na podporu mobility budoucnosti.

 

 

PR

Fotky

Další články

Komentáře