Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Čtvrtek, 5. září 2019 (16:43) Pavel Jelínek

Motoristé pozor: Dvě třetiny dětí cestují automobilem nesprávně!

Deset zlatých pravidel pro přepravu dětí v automobilu

Dvě třetiny dětí cestují automobilem nesprávně

Mezi časté chyby patří použití nevhodné dětské sedačky nebo uvolněného bezpečnostního pásu

Dojde-li ke kolizi v rychlosti 50 km/h, utrpí nezajištěné dítě o hmotnosti 8 kg podobná zranění, jako by vypadlo z okna ve třetím podlaží

Správné používání zádržných systémů snižuje riziko smrtelných nehod o 75 % a poranění o 90 %

Dvě třetiny dětí nejsou automobilem přepravovány správně, ani bezpečně, jak zjistila britská organizace Child Seat Safety, která se zabývá bezpečností dětí v automobilech. Nejedná se přitom pouze o nepoužívání povinných dětských sedaček, ale i o další chyby, které mohou mít vážné následky v případě nehody. Uvedená studie například zdůrazňuje, že ve většině případů je používán nevhodný zádržný systém nebo děti nejsou správně připoutány. Podle španělského ministerstva dopravy může správné používání zádržných systémů snížit riziko smrtelných následků nehod o 75 % a poranění o 90 %. Vše, co je zapotřebí udělat, je dodržovat několik základních pravidel:

 

1. Používejte homologovanou dětskou sedačku v souladu s hmotností a výškou dítěte: Samotný věk není určujícím faktorem pro nalezení vhodného druhu dětské sedačky. Rozhodující je hmotnost a tělesná výška dítěte. Podle Javiera Luzóna, vedoucího oddělení vývoje bezpečnosti vozidel ve společnosti SEAT, „je zásadní používat dětské sedačky přiměřené skupiny, protože jejich konstrukce je optimalizována podle specifických požadavků na ochranu dětského těla příslušné velikosti a hmotnosti“.

SEAT nabízí dětské sedačky různých skupin EHK, které jsou homologovány v souladu s evropskou zákonnou normou „i-Size“. Důkladně zvažte, zda se rozhodnete pro použitou dětskou sedačku, protože vlastnosti materiálů se mohou po delší době zhoršit, a sedačka v důsledku toho nemusí již poskytovat dostatečnou ochranu. Po nehodě by měly být všechny dětské sedačky vyměněny za nové.

 

2. Vždy na zadních sedadlech: „Zadní sedadla jsou zdaleka nejbezpečnějším místem pro cestování. Proto by na nich měly být přepravovány děti,“ vysvětluje Javier. Přestože bývá i sedadlo spolujezdce vpředu vybaveno dětským zádržným systémem, doporučuje se toto místo používat pouze ve výjimečných případech, například pokud jsou zadní sedadla již obsazena jinými dětmi. V tomto případě musí být deaktivován airbag.

 

3. Připevněte dětskou sedačku správně: Je důležité, abyste si správně přečetli návod k připevnění dětské sedačky. Před každou jízdou zkontrolujte, že je sedačka správně připevněna. Nejsnadnější a nejkomfortnější metodou je Isofix. Pokud připevnění dětské sedačky vyžaduje použití bezpečnostního pásu, „ujistěte se, že bezpečnostní pás prochází správně všemi místy podle pokynů výrobce“, říká Javier.

 

4. Utáhněte popruhy na dětské sedačce: Popruhy bývají často velmi uvolněné, aby děti měly větší volnost pohybu. To však může mít vážné následky v případě kolize. Bezpečnostní popruhy by měly být napnuté a měly by těsně přiléhat k tělu. Můžete to vyzkoušet tlakem na popruh. Pokud se prohne, trochu jej přitáhněte.

5. Přepravujte děti zády ke směru jízdy co nejdéle: „Krk dítěte neunese v případě čelní kolize hmotnost hlavy, která po nárazu pokračuje v pohybu vpřed,“ vysvětluje Javier. Dětské sedačky skupin 0 a 0+ jsou proto konstruovány výhradně pro umístění zády ke směru jízdy. Minimálně do věku 15 měsíců musí být děti přepravovány v dětských sedačkách situovaných zády ke směru jízdy. Norma EHK R129 doporučuje tuto polohu i pro děti s tělesnou výškou až 105 cm.

 

6. Nečiňte žádné výjimky ani při krátkých jízdách: Riskantní chování bývá nejčastější při pravidelných jízdách, například z domova do školy. Podle španělského královského autoklubu 37 % řidičů přiznává, že někdy přepravují děti bez dětské sedačky. Nemálo řidičů také dovoluje starším dětem, aby se připoutávaly samy bez následné kontroly, zda tak učinily správně.

 

7. Žádné svršky, ani batohy: Při jízdách, trvajících jen několik minut, bývá mnoho dětí usazeno do sedaček v bundě či dokonce s batohem. Bezpečnostní pás pak nemůže těsně přiléhat k tělu dítěte. Batoh dokonce může zabránit správné funkci bezpečnostního zádržného systému. Přestože se jedná o jízdu na krátkou vzdálenost, „nikdy byste neměli zapomínat, že bezpečnost je prioritou od okamžiku, kdy se rozjedete“, říká Javier.

 

8. Všechny věci uložte do zavazadlového prostoru: Zavazadla a předměty na sedadlech nebo horizontální odkládací ploše za zadními sedadly se mohou v případě náhlého brzdění nebo kolize proměnit v projektily.

 

9. Jděte příkladem: Důsledný soulad mezi slovy a činy je zásadní jak při výchově, tak i v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Všichni musejí být připoutáni bezpečnostními pásy. Děti pak budou napodobovat chování svých rodičů, protože činy hovoří zřetelněji než slova.

 

10. V případě nehody: Pokud je to možné, musí být děti vyprošťovány z vozidla ve své dětské sedačce. Nepřenášejte je v náručí, pokud nehrozí bezprostřední nebezpečí, protože by tím mohlo dojít k vážnému poranění.

 

Video zde:

https://youtu.be/AS9rhh9AYaY

 

 

Legislativa:

Pravidla pro používání dětských zádržných systémů jsou po celé Evropě velmi podobná, ale s malými odlišnostmi v každé zemi.

ŠPANĚLSKO: POVINNÉ DĚTSKÉ ZÁDRŽNÉ SYSTÉMY PRO DĚTI DO VÝŠKY 135 CM. DOPORUČOVÁNY JSOU PRO DĚTI AŽ DO VÝŠKY 150 CM

DĚTI MUSÍ BÝT PŘEPRAVOVÁNY VŽDY VZADU. VÝJIMKOU JSOU VOZIDLA BEZ SEDADEL VZADU A PŘEPRAVA DALŠÍCH DĚTÍ, POKUD JSOU VŠECHNA ZADNÍ SEDADLA OBSAZENA JINÝMI DĚTMI

FRANCIE: POVINNÉ DĚTSKÉ ZÁDRŽNÉ SYSTÉMY PRO DĚTI DO VĚKU 10 LET

DĚTI MUSÍ BÝT PŘEPRAVOVÁNY VŽDY VZADU. VÝJIMKOU JSOU VOZIDLA BEZ SEDADEL VZADU A PŘEPRAVA DALŠÍCH DĚTÍ, POKUD JSOU VŠECHNA ZADNÍ SEDADLA OBSAZENA JINÝMI DĚTMI

ITÁLIE: POVINNÉ DĚTSKÉ ZÁDRŽNÉ SYSTÉMY PRO DĚTI DO VĚKU 12 LET A VÝŠKY 150 CM

DOPORUČOVÁNY JSOU PRO DĚTI AŽ DO VÝŠKY 150 CM

VELKÁ BRITÁNIE: POVINNÉ DĚTSKÉ ZÁDRŽNÉ SYSTÉMY PRO DĚTI DO VĚKU 12 LET A VÝŠKY 135 CM

NĚMECKO: DĚTSKÉ ZÁDRŽNÉ SYSTÉMY PRO DĚTI DO VĚKU 12 LET A VÝŠKY 150 CM

DOPORUČOVÁNY JSOU PRO DĚTI AŽ DO VĚKU 14 LET; DOPORUČOVÁNA JE I PŘEPRAVA DĚTÍ NA ZADNÍCH SEDADLECH

RAKOUSKO: POVINNÉ DĚTSKÉ ZÁDRŽNÉ SYSTÉMY PRO DĚTI DO VĚKU 14 LET A VÝŠKY 150 CM

 

ČESKÁ REPUBLIKA: Dítě je v osobním automobilu vybaveném pásy možno převážet bez použití autosedačky nebo podsedáku jen pokud dítě má nejméně 150 cm nebo 36 kg. K tomu, aby mohlo jezdit bez sedačky nebo podsedáku, stačí naplnění už jedné z těchto podmínek, nemusí mít tedy současně více než 150 cm a více než 36 kg.

SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group. SEAT vyváží 80 % svých vozidel a působí ve více než 80 zemích na všech pěti kontinentech. V roce 2018 prodal SEAT 517 600 vozidel, což je nejvyšší počet v 68leté historii značky, a dosáhl zisku po zdanění 294 milionů eur a rekordních příjmů z prodeje téměř 10 miliard eur.

Skupina SEAT zaměstnává více než 15 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí velmi úspěšné modelové řady Ibiza, Leon a Arona. Vozy SEAT Alhambra dodává výrobní závod v Portugalsku, vozy Mii vyrábí závod na Slovensku, který brzy zahájí také výrobu elektromobilu Mii, Tarraco sjíždí z montážní linky v Německu, Ateca vzniká v České republice.

 

Nadnárodní společnost disponuje jako největší průmyslový investor do výzkumu a vývoje ve Španělsku také Technickým centrem, v němž pracuje 1000 inženýrů na vývoji inovativní automobilové techniky. SEAT již vybavuje své modely nejmodernější technikou z oblasti konektivity a v současnosti uskutečňuje proces kompletní digitalizace, zaměřený na podporu mobility budoucnosti.

 

 

 

PR

Fotky

Další články

Komentáře