Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Středa, 14. listopadu 2018 (23:37) Jirka Fiala

Mercedes Marco Polo Horizon 250 d 2WD

Mercedes Benz Marco Polo HORIZON 250dx2

 Základem je osvědčená dodávka Mercedes VITO vylepšená o mnoho detailů, ale především o zvedací střechu – spací stan firmy Vestfalia, tedy tutéž jako na VW. Nabízen je ve třech základních provedeních – Marco Polo, Marco Polo Horizon a Marco Polo Activity.

Tyto obytné karavany jsou nabízeny výhradně se vznětovými motory v kombinaci buď s manuálními 6stupňovými či automatizovanými 7stupňovými převodovkami, v provedení  4x2 (pohon buď přední či zadní nápravy) nebo 4x4 4 MATIC. Varianty Marco Polo a Marco Polo Horizon s motory 200d, 220d a 250d, Marco Polo Activity pak také 160d a 180d.

Variabilní je uspořádání interiéru – sedadla, lůžka, až po kompletní vybavení vestavěným nábytkem a kuchyňkou.

Pro redakční test jsme dostali k dispozici variantu Marco Polo HORIZON 250d MPH 4x2,  zadokolku s nejsilnějším motorem o výkonu 140 kW a bylo to znát. Automatizovaná převodovka měla oproti dříve testovanému modelu Vita Tourer navíc ještě sportovní mód S, tedy ještě dravější projev jízdy. I bez toho šlo však auto hbitě za sešlápnutým pedálem plynu a to přitom s průměrnou spotřebou do osmi litrů na sto kilometrů. Po nastartování vozidla je automaticky nastaven režim řazení C – Komfort, který můžete měnit na Eco, Sport či manuál s řazením pádly pod volantem otočným voličem na středové konzole.  Řadový čtyřválec s přeplňováním se systémem vstřikování paliva Common rail z hlediska plnění emisních norem vyžaduje vstřikování AdBlue a zároveň je vozidlo vybaveno systémem Start/stop, který lze samozřejmě deaktivovat v menu nastavení vozu – pro každou jízdu, ovšem náběh motoru byl opět plynulý stejně jako rozjezd a tak nebyl na obtíž.

Stejně jako u modelu Tourer jsme ocenili minimální poloměr zatáčení zásluhou velkému úhlu natočení předních kol umožněnému pohonem zadní nápravy. Kotoučové brzdy na obou nápravách pak neměly sebemenší problém a vozidlo bylo schopno zastavit takřka na místě kdy mohly přijít ke slovu zadní brzdová světla s funkcí rozblikání a spuštění varovných světel.  Samozřejmě, že zadní pohon má své nedostatky v zimním období na kluzké vozovce, pokud není zadní náprava dostatečně zatížena, co je ovšem problém všech konstrukcí se zadním pohonem a delším rozvorem s motorem vpředu… Jízda byla naprosto komfortní , jak se na značku Mercedes patří , takže případné nerovnosti jsme ve voze ani nepociťovali. Předností vozu je také vyšší nástup a zároveň posezení i dobrý výhled. Slepé úhly navíc pokrývá signalizace ve zpětných zrcátkách v podobě červené kontrolky ve tvaru trojúhelníku doplněná o akustický tón.  Díky mnoha asistenčním systémům jako je sledování jízdního pruhu, dešťový senzor, automatika osvětlení, zde navíc ve spojení s xenonovými světly a inteligentní regulací světlometů (proti jedoucí vozidla, intenzita okolního světla, přisvětlování do zatáček) se řidič může plně soustředit pouze na jízdu a vychutnávat si okolí.

 

 

Exteriér a podvozek

Design vozu je vyvážený, v našem případě podtržený červenou barvou karoserie včetně nárazníků, klik a zpětných zrcátek doplněný 20paprskovými 17 palcovými ráfky z lehké slitiny a pneumatikami 225/55 R17. Eleganci dodávají i determální zatmavená skla.

Provedení zadních výklopných dveří vzhůru přijde vhod v případě deštivého počasí, kdy musíte něco hledat v zavazadlech či můžete využít tohoto improvizovaného přístřešku pro svačinku, kterou sníte vsedě na zadní lavici – prodloužení lůžka. Zadní posuvné dveře s délkou 900 mm a výškou 1220 mm umožňují pohodlný nástup z obou stran vozu.  Trochu problém je s menším úhlem otevření předních dveří, ale to jen pro prostorově objemnější řidiče.  Laminátová výklopná střecha při dešti vydává oproti klasické plechové a odhlučněné střeše více hluku, ovšem ani zde se nejedná o zásadní problém.  Nedostatkem může být nemožnost větrání u zadních dveří, pouze s elektricky výklopnými zadními okny v zavazadlovém prostoru.  Výklopná jsou i zpětná zrcátka aktivovaná otevřením kliky dveří řidiče. Přestože byl vůz vybaven dálkovým zavíráním, kliky měly stále mechanické zámky s možností nouzového otevření. Vůz je vybaven plnohodnotnou rezervní pneumatikou pod vozem vzadu.  Vůz je vybaven kotoučovými brzdami na obou nápravách s nezávisle zavěšenými  koly – vpředu odpruženými tlumiči, vzadu kombinací tlumičů a vinutých pružin. Díky rozvoru 3 200 mm s rozchodem kol 1928 mm při výšce 1995 mm je jízda velmi komfortní. 

Interér

Přístrojová deska byla v imitaci karbonu s kruhovými výdechy ventilace lemovanými stříbrnými obroučkami stejně jako dekorativní spodní pás. Střed přístrojové desky patří pevně umístěnému monitoru, pod kterým se nachází klávesové ovladače ventilace, odmrazování.  O pozici níž potom ovládání – menu středového displeje a na středové komfortní konzoli pak Touchpad – multifunkční ovladač multimediálního systému a spínač módu řazení – DYNAMIC SELECT. Pod stahovací žaluzií je pak místo pro nápoje a drobné předměty, zásuvka 12 V a dva USB sloty.  Postrádáme však nějaké odkládací místo na drobné předměty jako mobil, klíče, peněženku apod. v dosahu řidičovi ruky. Přeci jen spodní prostor znamenal se sehnout a ztratit pozornost na řízení.  Interiér vozu včetně přístrojové desky má ve tmě ambietní  podsvícení s možností intenzity i barvy světla – bílá, žlutá, modrá. Tříramenný multifunkční volant s koženým obšitím padne do ruky a umožňuje ovládání rádia, telefonu na pravou ruku a vlevo aktivaci hlasového ovládání a ovládání informací o jízdě na displeji přístrojové desky. Pod volantem se nachází pádla řazení, o úroveň níže vpravo páka řazení, vlevo směrovky, přepínání světel a páčka tempomatu/omezovače.  Z kruhových ukazatelů přístrojovky se dovíme informace o otáčkách motoru, rychlosti, stavu paliva a teplotě chladící kapaliny. Otočná sedadla řidiče a spolujezdce s mechanickým nastavením výšky, sklonu, mají poněkud kratší sedák – 50 cm, což je daň za možnost otočení. I tak je ovšem pracné otočit přední sedadla do konferenční polohy s druhou řadou sedadel. Obnáší to neustálé posouvání vpřed či vzad za současného protáčení a hledání polohy, kdy nedochází ke kolizi buď se sloupkem dveří či středovou konzolou pod přístrojovou deskou.  Druhá řada sedadel je v provedení dvou samostatných sedadel s možností posunu v podlahové kolejnici, stejně tak je možno sklopit opěradla či odklopit celé sedadlo. Stejně jako sedadla vpředu byla vybavena loketními opěrkami s možnosti nastavení sklonu. Zadní sedadlo je vcelku s možností posunu a navíc s možností přestavení do podoby lůžka pro 2-3 osoby. Po obou stranách je odkládací místo pro PET lahev, držák nápojů a zásuvka na 12V pod sedadly ještě výsuvné šuplíky na odložení věcí.  Okna v zadní části jsou vybavena záclonkami pro zajištění soukromí, či stínu na spaní. Hlavní kouzlo vozu však tkví v nástavbě střechy -  stan od firmy Westafilia a dvoulůžko Froli, Jednoduchý odjištěním klipsen nade dveřmi řidiče a spolujezdce a po mírném zatlačení se zvedne střecha na plynových vzpěrách a ložnice je hotova. Nástup do ní je přes přední sedadla otvorem v přední třetině vozu nad těmito sedadly. Po obou stranách stěn „stanu jsou pak větrací okénka na zip a čtecí LED lampičky se třemi intenzitami osvětlení. Lůžko s matrací na lamelovém roštu je vybaveno ještě důmyslnými čtvercovými lamelami z umělé hmoty pro lepší roznesení váhy a odpružení.  Na lůžku lze v přední části pohodlně sedět, aniž byste se museli pod stropem hrbit.  Doporučujeme zakoupit i dálkové ovládání rádia a pro konstruktéry či úpravce bychom také poradili umístit do prostoru spaní či dosahu lůžka ovládání nezávislého topení či právě rádia.  Společnost Mercedes Benz ke svým vozidlům nabízí propojení vozidla s chytrým telefonem prostřednictvím služby Mercedes me connect. Umo6ńuje sledovat stav vozidla, servis, ale také programování nezávislého topení, otevírání dveří. Marco Polo byl vybaven zadní couvací kamerou s barevným zobrazením a možností širokoúhlého snímaní doplněnou o signalizaci indikátory u stropu v zadní části. Chyběl nám opět adaptabilní tempomat pro větší bezpečnost jinak asistenčními prostředky nabitého vozu.

 

Technické parametry:

Délka:  5 140 mm

Šířka: 2 249 mm (přes zrcátka)

Výška: 1995 mm

Rozvor: 3 200 mm

Obrysový/stopový průměr zatáčení: 12,5 / 11.8 m

Nádrž paliva: 70 l

Objem zavazadlového prostoru: 830 l

Hmotnost: 2 520 kg (75 % PHM)

Pneu: 225/55 R 17

 

Motor

Vznětový čtyřválcový s uspořádáním v řadě se systémem Common Rail a technologií Overtorque umožňující krátkodobé zvýšení výkonu o 10 kW a toč. momentu o 4O Nm

Objem: 2 143 cm3

Jmenovitý výkon: 140 kW / 190 PS +10/14 při 3 800 ot/min

Jmenovitý točivý moment: 440 / 1400 – 2 400 ot/min

Max. rychlost: 205 km/h

Zrychlení 0-100 km/h : 9,7 sec

Cena testovaného vozu: 1 477 988,- Kč

 

 

Fotky

Další články