Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pondělí, 5. listopadu 2018 (19:38) Jirka Fiala

Mercedes Benz Vito 114 CDi Tourer

Mercedes Benz VITO Family

Máte-li cestovatelskou povahu, početnější rodinu či firmu na přepravu osob, pak je pro vás určen vůz Mercedes Benz Vito Family. Větší je pak už jen autobus. Velkoprostorový vůz nabízí variabilní upořádání vnitřního prostoru ať při objednávce, tak i v běžném provozu již nakonfigurovaného vozu. Třída VITO je nabízena se třemi motorizacemi vznětových motorů s výkony 100 kW (točivý moment 330 Nm), 120 kW (380 Nm) a 140 kW (Nm) s rozvory 3 200 či 3 430 v provedení 2WD – zadokolky či 4MATIC s pohonem obou náprav. Samozřejmě výběr vnitřní výbavy a asistenčních systémů je nepřeberný.

Testovaným vozem bylo VITO 114 CDI/L Tourer 4x2 s nejslabším motorem OM 651 DE (200 d) – řadovým čtyřválcem se vstřikovaním Common rail o objemu 2 143 cm3, sedmistupňovou automatizovanou převodovkou  a rozvorem náprav 3 200 mm.

Jízdní dojmy

Díky dlouhému rozvoru a vyšší hmotnosti spolu s dobrým odpružením je jízda s Vitem pohodlná a snáze snáší nerovnosti na silnici včetně „oblíbených“ zpomalovacích retardérů. U motoru je znát slabší výkon, který v plně obsazeném voze – 8 osob postrádá větší dynamiku. S automatizovanou převodovou máte na výběr ze tří režimů řazení – comfort, ECO či manual. Je nasnadě, že v ekonomickém režimu bude převodovka řadit dříve vyšší stupně aby se docílilo menších otáček motoru a tím méně vstřikovaného paliva, ale zajímavé bylo, že při přeřazení do manuálního režimu s řazením pádly pod volantem, bylo vždy za stejných podmínek možno řadit výše, tedy že ani v EKO módu nebyl vždy zařazen sedmý nejvyšší stupeň. Dalším paradoxem byl zobrazovaný dojezd na přístrojové desce, který kupodivu narůstal při jízdě do kopce, zatímco při jízdě z kopce proti logice věci klesal. Snad zpoždění informací. Podobně jako u dříve testovaného vozu X jsme postrádali adaptabilní automat, který by si auto této kategorie zasloužilo. Jinak ovládání tempomatu/omezovače spodní pákou na levé straně pod volantem je snadné, snazší než u jiných značek vozů. Vítaným pomocníkem je sledování jízdních pruhů, automatické přepínání světel spolu s přisvěcováním do zatáček a dešťový senzor, oprošťující řidiče od ovládání těchto činností. Také Vito má ve výbavě systém START/STOP motoru s možností deaktivace. Při kratším zastavení dojde pouze k zastavení motoru, při delším stání i k zabrzdění vozidla. Brzdy fungovaly skvěle, až jedovatě když by člověk měl těžkou nohu na pedálu. V návaznosti na brzdnou sílu a reakční dobu reagují i adaptabilní brzdová světla, která se rozblikají při prudkém brzdění a při následném úplném zastavení jsou spuštěna varovná světla. Trochu předpotopní je mechanické ovládání parkovací brzdy – pedálem na levou nohu a následné odjištění ručním táhlem na levé straně pod volantem. Příjemný je úhel natočení předních kol umožňující minimální poloměr zatáčení u takto dlouhého vozidla a tím snadné manévrování v menších prostorech.

Sedadla jsou pohodlná s pevným bočním držením. Nastavování sedadel řidiče a spolujezdce nebylo v nejvyšší výbavě – elektrické, ale mechanické, pouze s elektrickým vyhříváním. Nástup do vozu je pohodlný, snad jen úhel otevření předních dveří by mohl být větší, zadní posuvné dveře po obou stranách umožňují bezproblémový nástup. Navigace i rádio fungovaly dobře, jen dotykové ovládání na středovém monitoru chtělo truck více síly, co nebylo moc komfortní. Při kombinované jízdě v pražských kolonách, mimo město a na dálnici jsme docílili průměrné spotřeby 8,3 l/100 km.

 

Interiér

Podobně jako již zmiňovaná přední sedadla, nebyl ani interiér – přístrojová deska v nejvyšší výbavě, ale za to bylo dost odkládacích ploch. Lahve s pitím se vešly do každých výplní dveří a to i pro třetí řadu sedadel, kde byla schránka po bocích, odkládací plocha pro lahve byla i na středovém panelu a v rozích na vrchní desce přístrojové desky. Zde byly také další dvě otevřené zásuvky na mapy, časopisy,..Zásuvka před spolujezdcem je uzamykatelná, další přihrádky se nalézaly pod sedadly řidiče a spolujezdce.

Zabudované kolejnice v podlaze umožňují variabilní uspořádání sedadel ve 2. a 3. řadě, tedy posun, případné otočení proti sobě či úplnou demontáž a získání velkého nákladového prostoru. Pro odjištění a posun jsou většinou potřeba dva páry rukou, jinak lze snadno odklopit sedadla ve druhé řadě (2+1), případně pouze sklopit jednotlivě opěradla do vodorovné polohy. Mezi předními sedadly je dostatečný prostor pro průchod do zadní části bez nutnosti vystoupení z vozu.

Zásuvky na 12V jsou u každé řady sedadel i v nákladovém prostoru, takže lze cestovat s autochladničkou, dobíjet telefon a děti mohou napájet přehrávače, mobily či hry, tedy ideální jako rodinné auto. Tento model byl také pro rodiny cílen včetně cenového zvýhodnění.

Přístrojová deska obsahuje dva kruhové analogové ukazatele – levý rychloměr a stav PHM, pravý pak otáčkoměr s teplotou chladící kapaliny. Uprostřed je pak display s možností sledování režimu řazení, okamžité spotřeby, dojezdu, průměrných či okamžitých jízdních dat, venkovní teploty a času. Na středovém tunelu je pak barevný display rádia spolu s navigací, nastavením vozu, telefonu a hlasového ovládání navigace. To vše lze zakomponovat do několika barevných motivů. Většinu funkcí lze také ovládat pomocí multifunkčního tříramenného volantu, zde v koženém provedení skvěle padnoucím do ruky.

Pod rádiem se nachází panel tlačítkových ovladačů volby řazení (C,E,M), deaktivace ESP a Start/Stopu motoru a varovná světla. O úroveň níže pak ovládání ventilace a klimatizace vozu včetně zadního prostoru pro cestující. K vozidlu patří třítlačítkové dálkové ovládání – centrální otevíraní vozu, případně jen zadních výklopného víka zavazadelníku včetně nouzového klíčku pro nouzové otevření mechanického zámku u dveří řidiče.

Technická data:

Motor: vznětový řadový čtyřválec

              objem: 2143 cm3

              výkon: 100 kW / 3 800 ot-1

              toč. moment: 330 Nm /1 200 – 2 400 ot-1

Převodovka: 7G-TRONIC PLUS - automatizovaná 7 rychlostních stupňů

 

Objemy: palivová nádrž: 70 l

                nádrž AdBlue : 11,5 l

                chladící kapalina: 13,4 l

 

Rozměry, hmotnosti: délka: 5 140 mm

                                       šířka: 2 249 mm

                                       výška: 2 153 mm

                                       rozvor: 3 200 mm

                                       hmotnost: 2 012 kg

Pneu: 205/65 R 16 s Alu ráfky 6,5 J x 16

 

Cena podvozku:                  833 000,- Kč

Cena příplatkové výbavy: 229 645,- Kč

Akční cena modelu:          775 000,- Kč

  

Fotky

Další články