Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pátek, 6. září 2019 (20:41) Pavel Jelínek

MB si připomíná 60 let od revolučního vynálezu.

60 let od důležitého vynálezu značky Mercedes-Benz:

Studie ESF 2019 obsahuje převratná řešení pro bezpečnější automobily

Mercedes-Benz Experimental Safety Vehicle (ESF) 2019

Stuttgart. Mercedes-Benz si připomíná 60 let od revolučního vynálezu v podobě pevné struktury kabiny a deformovatelné přídě a zádi. Toto patentované řešení stuttgartské automobilky je dodnes základem každého nového automobilu. Současně značka představuje další experimentální vozidlo pro zlepšení bezpečnosti (ESF), které má výstavní premiéru na letošním autosalonu IAA ve Frankfurtu. Studie bezpečného vozu obsahuje řadu zcela nově navržených prvků, které zohledňují další pokrok směrem k elektricky poháněným vozům a automobilům s autonomním systémem řízení.

V takto vybavených vozidlech bude nezbytné vzít v potaz pohodlnější pozici sedadel a zavést odpovídající systémy ochrany cestujících. Ostatní účastníci provozu také budou potřebovat intuitivně rozpoznat záměry autonomně řízeného vozidla. Koncept Mercedes-Benz ESF 2019 odhaluje nejnovější poznatky expertů z oblasti bezpečnosti, z nichž některé se již nacházejí ve fázi téměř sériové výroby.

Studie ESF 2019 je dalším z řady vývojových vozidel, z nichž první uvedl Mercedes-Benz již v 70. letech. Automobilka tou dobou již patřila mezi hlavní protagonisty na poli ochrany cestujících, a to jak v oblasti aktivní bezpečnosti, tedy předcházení nehodě například suverénními jízdními vlastnostmi, účinnými brzdami nebo výkonnými světlomety, tak na poli pasivní bezpečnosti, kam patří prvky omezující riziko zranění v případě nárazu.

Patent z roku 1959 a výzkum reálných nehod zachránil mnoho životů

Mercedes-Benz se bezpečnosti věnuje již od 30. let 20. století a v roce 1959 se stal prvním výrobcem na světě, který zavedl do sériového modelu pevnou strukturu kabiny pro cestující a programově deformovatelnou příď a záď ke zmírnění účinků nárazu (Mercedes-Benz W 111). Technologii, která je základem každého dnešního automobilu, vyvinul konstruktér značky Béla Barényi a patentována byla již v roce 1952. Od roku 1959 se Mercedes-Benz také systematicky věnuje nárazovým testům, které se od té doby staly důležitou součástí vývojové fáze u každého nového modelu stuttgartské značky.

O deset let později zahájila automobilka analýzu reálných nehod pomocí týmu specialistů, kteří přímo na místě dopravní nehody vyhodnocují její následky na zdraví posádky. Zjištěné údaje se promítají do vývoje nových automobilů a pomáhají tak zásadně zlepšovat úroveň pasivní bezpečnosti. Od roku 1969 zmapovali odborníci značky Mercedes-Benz již více než 4800 reálných střetů.

Výsledkem dlouholetého výzkumu v oblasti aktivní a pasivní bezpečnosti se stala řada inovací od značky Mercedes-Benz, jako je například stabilizační systém ESP, okenní airbagy nebo systém pro předcházení následkům střetu PRE-SAFE. Značka Mercedes-Benz vždy patřila mezi propagátory bezpečné jízdy a její zákazníci si vždy mezi prvními mohli dopřávat ve své době tak převratné technologie, jako bylo ABS, airbag řidiče (světové prvenství v Mercedesu-Benz třídy S v roce 1980), pohon všech kol 4MATIC nebo xenonové světlomety.

Inovativní bezpečnostní prvky studie ESF 2019

Vůz ESF 2019 vychází ze sériového modelu GLE nejnovější generace a je vybaven pokročilou technologií pro autonomní jízdu v řadě jízdních situací a plug-in hybridním pohonným systémem. Jeho světová výstavní premiéra proběhne v úterý 10. září 2019 na frankfurtském autosalonu. Vozidlo v mnoha ohledech odhaluje, jakým směrem se bude vyvíjet bezpečnost u vozů nejbližší i vzdálenější budoucnosti.

Koncept ESF 2019 disponuje více než desítkou inovací:

Ochrana řidiče ze všech stran: V situaci, kdy bude vůz v režimu autonomního řízení, zapustí se volant a pedály tak, aby snížily riziko zranění v případě nárazu. Větší možnosti využití sedadel vyžadují nová řešení pro zádržné systémy, jako jsou bezpečnostní pásy vestavěné do sedadel nebo airbagy na odlišných místech (řidičův v přístrojové desce místo ve volantu, vestavěné boční vaky v čalounění sedadla).

Komunikace s okolním prostředím: Aby ostatní uživatelé získali důvěru v autonomně řízená vozidla, je nezbytné, aby a intuitivně rozpoznali záměry vozů. Studie ESF 2019 bere v tomto směru velký ohled zejména na chodce a cyklisty, které dokáže varovat například pomocí revolučních světlometů DIGITAL LIGHT s rozlišením více než 2 miliony pixelů.

Bezpečnost dětí: Dětská autosedačka PRE-SAFE Child obsahuje preventivní napínač pásů a výsuvné boční prvky, které se před nárazem ještě více vysunou. Do sedačky jsou integrovány pokročilé monitorovací systémy, které sledující stav dítěte během jízdy.

 

Upozornění na nebezpečí na vozovce: Studie ESF 2019 přináší dva nové způsoby, jak varovat před překážkou na silnici, a to autonomním trojúhelníkem, který automaticky zajistí prostor za vozem, anebo výklopným zařízením na střeše. Další možností je využití zadního okna jako komunikačního rozhraní, na něž lze promítnout například symbol varovného trojúhelníku.

Nové funkce systému PRE-SAFE: PRE-SAFE Curve (používá napínač bezpečnostního pásu, aby varoval řidiče, že vjíždí do zatáčky příliš rychle) a směrová světla PRE-SAFE mohou zabránit potenciálně nebezpečným situacím. PRE-SAFE Impulse Rear může zvýšit ochranu cestujících i ostatních účastníků nehody na konci kolony.

Bezpečnost a pohodlí na zadních sedadlech: Inovativní zadní airbag využívá nový způsob naplnění a umístění vaku. Z toho důvodu má speciální trubkovitý „rám“. Mimoto studie ESF 2019 přináší i další inovace pro zvýšení bezpečnosti a pohodlí cestujících vzadu: osvětlené zámky pásů s vestavěným portem USB nebo vyhřívané pásy.

Aktivní bezpečnost: Aktivní brzdový asistent nabízí ještě více ochrany zejména v situacích s nejzranitelnějšími účastníky provozu. Vůz při odbočování dokáže odhalit chodce a cyklisty, kteří se pohybují podél vozu, a varovat před nimi řidiče. Pokud hrozí střet, aktivuje se autonomní brzdový systém. Stejně tak vůz monitoruje průjezd křižovatkou a odbočování vlevo, a pokud by hrozila kolize, včas zastaví. Také pokročilá 360°ochrana chodců pomáhá při parkování, aby nedošlo k ohrožení chodců nebo cyklistů.

Kompletní přehled funkcí vozu ESF 2019, jejich popis a názorna videa najdete pod odkazem na konci tohoto dokumentu.

Bohatá historie experimentálních bezpečnostních vozidel ESF

Mercedes-Benz pokračuje v dlouhé tradici konceptů zaměřených na zdokonalení bezpečnosti automobilů. Již mezi roky 1971 a 1975, kdy se konaly konference na toto tehdy pro mnohé nové téma, vzniklo více než 30 experimentálních vozidel, na nichž se během nárazových zkoušek ukazovaly vizionářské cíle v oblasti bezpečnosti vozů Mercedes-Benz. Čtyři z těchto automobilů, ESF 5 a ESF 13 (oba na bázi sedanu střední třídy W 114) a ESF 22 a ESF 24 (s technikou třídy S řady W 116), se představily i veřejnosti.

Po mnoha letech byla tradice těchto předváděcích vozů obnovena modelem ESF 2009. Mnoho prvků pak bylo použito na sériovém voze, například bezpečnostní pásy s vestavěnými airbagy pro třídu S, PRE-SAFE Impulse Side pro vozy třídy E, CLS a GLE, anebo Aktivní asistent dálkových světel Plus, který je dostupný pro širokou řadu modelů značky Mercedes-Benz.

 

 

 

 

PR

Další články

Komentáře