Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Úterý, 14. listopadu 2017 (22:47) Pavel Jelínek

Již prvním sněhem zbělel den, správný řidič je stále připraven!

Již prvním sněhem zbělel den, správný řidič je stále připraven!

I když ročním obdobím nyní plně vládne podzim a ještě déle než měsíc bude, nástupkyně zima už o sobě dává vědět. Prvních sněhových vloček si užili obyvatelé výše položených míst republiky, námraza pak potrápila i jejich spoluobčany z nížin. S nástrahami blížící se zimy se pak musejí vypořádat pochopitelně i řidiči. V následujících dnech, týdnech a měsících až do jarního oteplení musejí být obzvlášť ostražití, ohleduplní a rozhodně by neměli riskovat.

Úspěšné zvládnutí jízdy v těchto dnech velkou měrou závisí i na zimu dobře připraveném a vybaveném vozidle. „Základní pravidlo pro zimní období zní: zpomalte, zvětšete vzdálenost od před vámi jedoucího vozidla a sviťte,“ radí řidičům zkušený instruktor kurzů bezpečné jízdy na mosteckém autodromu Jiří Patera.

V souladu se silničním zákonem musí mít každé motorové vozidlo za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo světla pro denní svícení. „V tyto dny je ale mnohem bezpečnější rozsvítit obrysová a potkávací světla už před rozjetím vozu. I přes den bude totiž viditelnost snížena stále delší dobu,“ upozornil Patera.

Důležité je také správně používat světla do mlhy. Zatímco přední smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště, zadní mlhová světla musejí být v dříve vyjmenovaných případech rozsvícena vždy. „Dbejme však na to, abychom mlhovky používali opravdu jen při podstatně snížené viditelnosti. Při neoprávněném použití těmito světly oslňujeme jak řidiče v protisměru, tak řidiče jedoucího za námi. V každém případě bychom při použití mlhových světel měli přizpůsobit rychlost jízdy povětrnostním podmínkám,“ zdůraznil instruktor.

 

Poukázal přitom na německý silniční zákon, který nařizuje za mlhy, sněžení nebo deště výrazně omezujícího viditelnost rozsvítit potkávací světla, přičemž zadní mlhová světla se smějí používat pouze tehdy, poklesne-li z důvodu mlhy viditelnost pod 50 metrů. „Takže při návštěvě Německa pozor. Řidič smí jet pouze takovou rychlostí, aby vozidlo stále ovládal. Pokud viditelnost z důvodu mlhy, sněžení nebo deště klesá pod 50 metrů, nesmí jet řidič rychleji než 50 km/h, pokud není stanovena ještě nižší rychlost,“ doplnil Patera.

Nezodpovědných řidičů, kteří by riskovali jízdu po zasněžené či namrzlé vozovce na letních pneumatikách, už je snad opravdu jen velmi málo. Drtivá většina přezouvá každoročně na zimní pneumatiky. „V České republice jsou to podle zákona pneumatiky s označením M+S. Minimální hloubka vzorku jsou čtyři milimetry. Před výjezdem na zimní dovolenou je dobré upravit tlak v pneumatikách dle tabulky, umístěné obvykle na spodní části víka palivové nádrže. Správný tlak podpoří jízdní vlastnosti automobilu a podstatně zvýší bezpečnost osádky a ekonomiku provozu,“ upřesnil Jiří Patera.

Každý řidič by si měl podle něj také uvědomit, že nesmí vyjet do provozu s vozidlem znečištěným, s vrstvou námrazy či sněhu, jež zabraňují výhledu vpřed, vzad a do stran.

Jak předcházet krizovým situacím způsobeným nástrahami počasí učí kurzy bezpečné jízdy. Společnost AUTODROM MOST nabízí kurzy přizpůsobené mužům, ženám, mladým začínajícím řidičům či rodinám. Po teoretické části v učebně si při praktické výuce každý může vyzkoušet brzdění a vyhýbací manévry na suché, mokré nebo velmi kluzké vozovce, připomínající sníh či námrazu. Je to jedinečná příležitost auto si pořádně osahat, seznámit se s jeho limity a poznat také své reakce a možnosti.

 

 

 

Akciová společnost AUTODROM MOST provozuje stejnojmenný závodní okruh. Budoval se v letech 1978 až 1983 v místě bývalého povrchového hnědouhelného dolu Vrbenský. Nápad na stavbu autodromu sice vznikl v souvislosti s automobilovými a motocyklovými závody, hned od počátku se ovšem počítalo s jeho využitím i pro jiné účely. Autodrom tak brzy ožil také testováním závodních i nově vyvíjených vozů, výcvikem řidičů speciálních vozidel sanitních, hasičských nebo policejních, závodnickými školami či kurzy bezpečné jízdy.

Tuto úlohu převzal později polygon, vybudovaný v areálu závodního okruhu v roce 2005. Stále je největším a nejkomplexnějším zařízením svého druhu v České republice. Svou dispozicí, instalovanými technologiemi a dalšími navazujícími aktivitami nabízí na ploše 13 hektarů jedinečné podmínky pro výuku a výcvik řidičů ve všech oblastech problematiky řízení vozidel veškerých tonáží.


PR

Fotky

Další články

Komentáře