Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Úterý, 30. června 2020 (00:18) Pavel Jelínek

Jiří John začal závodit v roce 1972.

Jiří JOHN „Rallyový rychlík z Libouchce“

Jeho typické kupátko třídy A5 3000 s „vytaženými“ blatníky na fotografiích hodně připomínalo Škodu 130 RS, a tak jsem pátral, jaký ta „eresa“ měla původ. Ale zpět na začátek. Jiří John začal závodit v roce 1972 se Škodou 1100 MB a hned úspěšně. První ročník slavné severočeské soutěže Rallye Teplice vyhrál ve třídě A2 1000 a byl celkově desátý. To ho navigoval Václav Jirásko, ale v dalších soutěžích, kterými byly Hornická rallye Most, Rallye Berounka a Krušnohorská rallye Duchcov, cíl nespatřili.

Od sezóny 1974 se na sedadlo spolujezdce posadil Bohumil Filipi a závodním speciálem se stala Škoda 100, s níž odstartovali na PAL Rallye Tábor a v Teplicích. „Jezdil jsem na lodi u plavby ČSPLO, a byl jsem mnohdy dlouhou dobu „na vodě“, takže se nám o postupu výš jen snilo. Nepodařilo se nám odjet potřebný počet soutěží,“ zdůvodňuje v některých letech menší účast libouchecký závodník. V další sezóně se pak objevili s vozem třídy A2 1300 Škodou 110 L. Téměř domácí Rallye Teplice dokončili na jedenáctém místě ve třídě, ale ještě více se posádce AZNP Libouchec dařilo v Kamenici nad Lipou, kde skončila šestá, o příčku hůře dojela ve Varnsdorfu a bodovala rovněž v Toužimi. Ani to však při početné účasti nestačilo na postup do „malého mistráku“.

To se povedlo až v sezóně 1976, kdy John s Filipim vybojovali vítězství ve třídě A5 3000 už s vozem Škoda 110 R při Rallye Osvobození Pačejov, Chemopetrol Litvínov a Rallye České Budějovice. Jako vítězové oblastního přeboru skupiny A ve své kategorii získali II. výkonnostní třídu a čekaly je premiérové starty v Přeboru ČSR 1977.

Auta jsme si vždycky stavěli sami a mnohdy bylo hodně těžké sehnat ty správné díly, abychom mohli konkurovat těm nejlepším. Pro laminátové blatníky a kapoty jsme jezdili až za tehdejší Gottwaldov k Ing. Ondřejíkovi, úspěšnému okruhovému závodníkovi, a díky těmto dílům, ale i maximálnímu odlehčení a dalším povoleným úpravám naše auto „pseudoeresa“ spadalo do třídy A5,“ vzpomíná Jiří John.

Startovní číslo 1, díky vítězství v oblasti v nejvyšší třídě v předchozím roce, dostali v Českém Krumlově, ale náročnou rallye na jihu Čech nedokončili, stejně jako náchodskou Rallye Ida. O mnoho lépe se jim vedlo ve Varnsdorfu, kde byli bronzoví, přestože je potkaly dvě neuvěřitelné příhody:

„Nejdříve se nám v prudší zatáčce a náklonu vozu na okruhové erzetě otevřely dveře u spolujezdce a pak jsme na jedné z rychlostních zkoušek proletěli příkopem a poškodili zavěšení přední kola. Pokračovali jsme, ale asi deset kilometrů před cílem nám kolo upadlo. Spolujezdec si sedl za mě a auto vyvažovat. Takto jsme si dojeli pro cenný výsledek.“ V Mistrovství ČSR se ale udrželi i pro sezónu 1978.

Ve Slovácké rallye Hodonín odstoupili hned na začátku, neúspěšní byli i při Rallye Klíč a Ida. Do cíle je jejich kupátko dovezlo pouze v Táboře, a to na udržení nestačilo. Proto se v sezóně 1979 objevují v několika oblastních soutěžích. Stejně jako o rok později. Změna nastává v roce 1981 na sedadle spolujezdce v podobě Jindřicha Homoly a po odstoupení v Toužimi, končí i po šesti erzetách v Hrádku nad Nisou.

Páté místo přináší Rallye Velveta ve Varnsdorfu. Poslední sezóna, do které Jiří John odstartoval, byla v roce 1982, ale automobilové soutěže nadobro neopustil. Působil řadu let jako vedoucí rychlostní zkoušky Chuderov - Ryjice při Rallye Teplice, zajišťoval pořadatelsky i erzetu při Rallye Škoda a už v sedmdesátých letech byl doma v Libouchci na průjezdní kontrole hvězdicové jízdy při Rallye Monte Carlo.

Kromě rallye jsem se svezl na několika kopcích v nejbližším okolí, třeba v Ústí nad Labem, kde se jelo serpentinami na Severní terasu. Ke konci aktivního závodění mě dovedly jednak technické závady auta a tím nedokončené soutěže. A pak příhoda, která se stala posádce Vlk – Kračmar při Rallye Český Krumlov 1980.

Jel jsem jim tam doprovod a pohled na těžce zraněného spolujezdce, navíc dobrého známého, ve mně zanechal určité pocity, které se stávaly při další závodní jízdě psychickou brzdou.“

 

Největší úspěchy:

 

1. místo v A2 1000 při Rallye Teplice 1972 + 10. absolutně

1. místo v A5 3000 při Rallye Chemopetrol Litvínov 1976

1. místo v A5 3000 při Rallye České Budějovice 1976

1. místo v A5 3000 při Rallye Osvobození Pačejov 1976

3. místo v A5 2000 při Rallye Varnsdorf 1977

5. místo v A2 1600 při Rallye Velveta Varnsdorf 1981+ 6. absolutně

(zkrácená verze textu vyšla v časopisu Rally č.4/2020)

Pavel Vydra

 

 

 

Foto archiv Jiřího Johna

 

Před startem Rallye Liberec 1975

 

 

Na startu Rallye Varnsdorf 1976

 

 

Rallye Varnsdorf 1976

 

 

Při Rallye Č. Krumlov 1977

 

 

 

 

Kupátko nebo eresa?

 

 

Při Rallye Varnsdorf 1977

 

Další články

Komentáře