Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Sobota, 29. srpna 2015 (21:04) Pavel Jelínek

Jan Kopecký míří za čtvrtým triumfem na barumce i za titulem

Kopecký vyhrál všechny sobotní erzety a je v čele před Pechem
Český jezdec Jan Kopecký potvrdil v sobotní části první etapy 45. ročníku Barum Czech Rally Zlín letošní skvělou formu. Trojnásobný vítěz zlínské soutěže zařazené do seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a do Mistrovství České republiky v rally 2015 vyhrál všech osm sobotních rychlostních zkoušek
a v neděli bude hájit náskok před obhájcem loňského prvenství Václavem Pechem. Úřadující český šampion ztrácí na Kopeckého 35,3 vteřiny. Třetí místo patří lídrovi evropského šampionátu Kajetanu Kajetanowiczovi z Polska.

 
Jan Kopecký (Škoda Fabia R5) startující v barvách továrního týmu Škoda Motorsport se dostal do čela průběžného pořadí hned v úvodu sobotního programu a postupně zvyšoval odstup od Václava Pecha (Mini John Cooper Works S2000). „Jsme spokojení, protože jsme navyšovali náskok a vedeme soutěž, která je u nás asi nejtěžší. Auto ale šlape jako hodinky, i když jsme trefili díru ve vozovce. Takový náraz jsme nedostali ani při testování," přiznal Kopecký.

Úřadující tuzemský šampion Pech sice vyhrál páteční divácky velmi atraktivní městskou zkoušku, ale během soboty nedokázal s Kopeckým udržet tempo a v neděli bude muset stahovat více než půlminutové manko. „Myslel jsem, že to bude těsnější, ale nevzdáváme se. Pořád je to o jedné chybě. Budeme na Honzu tlačit," prohlásil Pech.

Během úvodní etapy odpadlo několik žhavých kandidátů na přední umístění. Už dopoledne nedobrovolně skončili po haváriích Francouz Robert Consani (Citroën DS3 R5) s Romanem Odložilíkem (Ford Fiesta R5). Hlavně Consaniho nehoda vypadala hrozivě, ale posádka vyvázla bez zranění. Do cíle se nepodívají ani čeští závodníci Jaromír Tarabus a Tomáš Kostka (oba Škoda Fabia R5), kteří vypadli kvůli technickým problémům. Kostka tím přišel o čtvrtou příčku v průběžném pořadí a o šanci zopakovat loňské třetí místo.

V nejlepší desítce absolutního pořadí je po devíti měřených testech šest českých zástupců. Kromě Kopeckého a Pecha se mezi elitou prosazuje pátý Pavel Valoušek (Škoda Fabia S2000), o příčku za ním je Miroslav Jakeš (Citroën DS3 R5), Jan Černý (Škoda Fabia S2000) drží sedmou pozici a desátý je Antonín Tlusťák (Škoda Fabia S2000).

Velkou smůlu měl v sobotní části Barum Czech Rally Zlín irský pilot Craig Breen (Peugeot 208 T16) usilující o titul mistra Evropy. Druhého muže průběžného pořadí mistrovství Evropy třikrát přibrzdil defekt. Hlavně druhá závada v páté RZ Kudlovice na pravém předním kole mu zkomplikovala cestu na trůn. Breen nabral ztrátu téměř dvě a půl minuty na Poláka Kajetana Kajetanowicze (Ford Fiesta R5), který po šesti odjetých závodech ME hájí v čele kontinentálního šampionátu pětibodový náskok. Breen je momentálně jedenáctý.

V sobotu byla předčasně ukončena čtvrtá rychlostní zkouška Maják kvůli nehodě Raula Jeetse (Ford Fiesta R5). Estonský pilot trefil v obci Oldřichovice krátce před cílem dům, z něhož začal unikat plyn, proto pořadatelé první sobotní průjezd měřeným úsekem Maják zrušili a zbytek startovního pole absolvoval objízdnou trasu.

V kategorii produkčních vozů vede po devíti rychlostních testech Maďar Dávid Botka (Mitsubishi Lancer EVO IX), druhý je domácí Martin Březík (Mitsubishi Lancer EVO IX) před Vojtěchem Štajfem (Subaru Impreza STi).

Mezi dvoukolkami je nejrychlejší letošní evropský juniorský šampion Švéd Emil Bergkvist před Marijanem Griebelem z Německa (oba Opel Adam R2), nejlepší Čech Ondřej Bisaha (Citroën DS3 R3T) je na pátém místě. Za Bergkvistem a Griebelem je třetí v juniorské kategorii evropského šampionátu Polák Aleks Zawada (Opel Adam R2).

Závěrečná druhá etapa čeká účastníky 45. ročníku Barum Czech Rally Zlín v neděli 30. srpna, kdy se pojede zbývajících šest rychlostních zkoušek na třech úsecích s názvy Semetín, Troják a Žlutava o celkové délce 87 ostrých kilometrů. Nejúspěšnější posádka převezme pohár pro vítěze v neděli v 16 hodin před zlínskou radnicí na náměstí Míru.


Petr Říha, BR
Neoficiální pořadí po 1. etapě (9 RZ):
1. Kopecký, Dresler (CZE, Škoda Fabia R5) 1:21:30,2 hod
2. Pech, Uhel (CZE, Mini John Copper Works S2000) + 35,3 s
3. Kajetanowicz, Baran (POL, Ford Fiesta R5) + 58,1 s
4. Lukjaňuk, Arnautov (BLR/RUS, Ford Fiesta R5) + 1:30,3 min
5. Valoušek, Havelková (CZE, Škoda Fabia S2000) + 2:06,2 min
6. Jakeš, J. Novák (CZE, Citroën DS3 R5) + 2:56,3 min
7. Černý, Černohorský (CZE, Škoda Fabia S2000) + 3:04,7 min
8. Martin, Salva (FRA, Peugeot 208 T16) + 3:20,7 min
9. Kobus, de Wild (NLD, Škoda Fabia R5) + 3:22,1 min
10. Tlusťák, Kučera (CZE, Škoda Fabia S2000) + 4:14,9 min

Ohlasy jezdců po první etapě
Sobotní první etapa je u konce a jezdci nyní budou mít několik hodin, aby nabrali síly do nedělních náročných rychlostních zkoušek. Ještě než půjdou spát, podělili se s námi o zážitky z posledních dvou sobotních vložek.

 
Jan Kopecký (CZE, Škoda Fabia R5), startovní číslo 1
„Pro nás bylo všechno v pohodě, tento den vyšel skvěle a jsme ve vedení soutěže, takže jedině spokojenost."

Alexej Lukjaňuk (BLR, Ford Fiesta R5), startovní číslo 5
„Jsem velmi spokojený se svým výkonem. Jsem rád, že dokážeme držet tempo se špičkou, ale potřebujeme si odpočinout na zítřejší den, protože to bylo velmi náročné."

Václav Pech (CZE, Mini John Cooper Works S2000), startovní číslo 4
„Krásné, v pohodě. Líbí se nám tu a jsem na skvělém místě, takže spokojenost."

Kajetan Kajetanowicz (POL, Ford Fiesta R5), startovní číslo 3
„Dnes se nám podařilo a dřžíme se na pódiových místech. Na Jana Kopeckého jsme ztratili jen 0,2 vteřiny, pravděpodobně si zdřímnul (směje se). Jsem velice spokojený."

Craig Breen (IRL, Peugeot 208 T16), startovní číslo 2
„Byl to špatný den, měl jsem dokonce 3 defekty. Zítra se pokusím zlepšit. Rád bych se v celkovém pořadí posunul, co nejvýše to půjde."

Pavel Valoušek (CZE, Škoda Fabia S2000), startovní číslo 10
„Tento den byl velmi náročný, ale vyvarovali jsme se chyb a za to jsem rád. Pro nás jsou důležité body do českého mistráku, takže úspěšný den. Poslední RZ byly opatrnější, protože jsme volili pneumatiky tak, aby vyšly na zítřejší den."

Hermen Kobus (NLD, Škoda Fabia R5), startovní číslo 18
„Neočekával bych, že budu po první etapě v první desítce, ale našel jsem správný rytmus a na to, že jsem tady poprvé je to velmi povedené. S tímto autem je to pro nás první velká soutěž, takže výsledek je zatím maximum, čeho jsme schopní."

Antonín Tlusťák (CZE, Škoda Fabia S2000), startovní číslo 15
„Jsme desátí absolutně a to je krásný výsledek. Zítra bude nebezpečný Troják a další trasy, takže to bude asi náročnější. Kéž by to šlo tak jako dnes. Ta předposlední RZ byla zajetá pěkně, při té poslední jsem už byl nervózní. Chtěl jsem hlavně poodskočit Jelínkovi a to se podařilo."

Charles Martin (FRA, Peugeot 208 T16), startovní číslo 14
„Na to jaké jsme měli na začátku dne problémy je to skvělý výsledek. Nabral jsem sebevědomí a zítra se pokusím zrychlit. Rád bych se posunul aspoň o 2 příčky nahoru."

Miroslav Jakeš (CZE, Citroën DS3 R5), startovní číslo 20
„Skončili jsme šestí, což je stejné už od rána. Kdyby nebylo Pinduly, tak jsme byli lepší. Ovšem tyto dvě poslední zkoušky už jsme zajeli bez chyb a zítra nás čekají náročné úseky."

Jan Jelínek (CZE, Škoda Fabia S2000), startovní číslo 22
„Dnes super den, neměli jsme žádný problém a neudělali jsme žádnou vážnější chybu. Bohužel jsme zničili hodně pneumatik, i když jsme neměli defekt. Ale hlavní je, že pokračujeme v soutěži."

Jan Černý (CZE, Škoda Fabia S2000), startovní číslo 17
„Předposlední rychlostní zkouška byla dobrá, do té poslední jsme ale nevstoupili dobře."

Sepp Wiegand (DEU, Škoda Fabia S2000), startovní číslo 11
„Letošní ročník barumky se mi moc nedaří a je mi jasné, že loňské pódiové umístění nezopakuju. Nejsme schopní úplně správně nastavit auto a potýkám se i s výběrem pneumatik. Ale nevzdávám se a budu bojovat dál."

Ondřej Bisaha (CZE, Citroën DS3 R3T Max), startovní číslo 41
„Celou noc jsem nespal, protože jsem měl nějaké problémy. Bojoval jsem se ztrátou koncentrace a to vedlo k chybě. Poškodil jsem zavěšení zadního kola a ztratil jsem nějaký čas. Naštěstí mám dobré lidi v servisu."

Emil Bergkvist (SWE, Opel Adam R2), startovní číslo 27
„Cítím se parádně, zvlášť pokud vezmu v úvahu, že tady jedu poprvé. Navíc jsme první mezi juniory a můžu se stoprocentně spolehnout na svého spolujezdce."


Ohlasy jezdců po 1. sekci 2. etapy
V neděli ráno se ti odvážní a zbylí jezdci museli vypořádat se 3 rychlostními zkouškami – Semetín, Troják, Žlutava. Shrnuli pro nás proběhnuvší zkoušky a pověděli jejich plány pro druhou část dnešního dne.

 
Antonín Tlusťák (CZE, Škoda Fabia S2000), startovní číslo 15
„Jsem rád, že jsme tady, protože na Trojáku jsem udělal několik chyb. Ztratili jsme docela dost času. Další dvě zkoušky byly v pohodě, tak uvidíme co dál."

Hermen Kobus (NLD, Škoda Fabia R5), startovní číslo 18
„Myslím, že dnešní první RZ byla ta nejtěžší, kterou jsem kdy v životě jel. Bylo tam snad úplně všechno, rychlé, zatáčkovité, hrbolaté, jsou tady horizonty, skoky, celé je to úzké. Není vidět ven ze zatáček, opravdu je to velmi náročné. Craig Breen jede velice rychle a myslím, že bychom se nemuseli stydět, pokud nás předjede, ale budu se snažit udržet pozici. "

Jan Černý (CZE, Škoda Fabia S2000), startovní číslo 17
„Ráno jsem trošku spinkal, takže to nebylo moc ideální. Troják už byl lepší a jeli jsme opatrně, poslední RZ taky celkem vydařená. Musíme udržovat stejnou rychlost a dojet."

Miroslav Jakeš (CZE, Citroën DS3 R5), startovní číslo 20
„Špatné. Semetín mně vyšel, ale na Trojáku jsem měl defekt, který byl velice rychlý, takže jsme museli měnit kolo. Ztratili jsme 2 minuty a ještě přetrhli brzdovou hadičku, takže jsme do cíle jeli téměř bez brzd. Ztratili jsme několik pozic, nejsem spokojený."

Pavel Valoušek (CZE, Škoda Fabia S2000), startovní číslo 10
„Opět to bylo velice těžké, ale pro nás je strategie jasná. My už se nemáme kam výše posunout, takže jedu opatrně, vyhýbám se katování, abych neměl nějaký problém. Chtěl bych dokončit, jak je to rozjeté teď, což je pro nás velký úspěch. Třetí místo v MMČR."

Alexej Lukjaňuk (BLR, Ford Fiesta R5), startovní číslo 5
„Je velice snadné tady udělat chybu. Stále se lepšíme a s naším tempem jsem spokojený. Hlavně, abych se cítil sebevědomě a mohl pokračovat v rychlých časech."

Kajetan Kajetanowicz (POL, Ford Fiesta R5), startovní číslo 3
„Krásné rychlostní zkoušky. Nejvíc se mně líbí Troják. Je to úzké, hrbolaté, dokonce víc než jsem očekával. Uprostřed zkoušky je rychlá a široká cesta. Je to skvělé. Musíme udržet koncentraci, to je důležité, abychom dokončili tuto rally."

Václav Pech (CZE, Mini John Cooper Works S2000), startovní číslo 4
„Paráda, ale pořád je velké horko."

Jan Kopecký (CZE, Škoda Fabia R5), startovní číslo 1
„Je to pro nás docela podivné. Na Semetíně jsme udělali hodiny, ovšem nestálo nás to mnoho času. Na Trojáku jsme vyhráli, tak Žlutavu jsme raději jeli opatrně."

Craig Breen (IRL, Peugeot 208 T16), startovní číslo 2
„Jednu zkoušku jsme vyhráli, ale bojujeme s pneumatikami. Dnešní etapa je mnohem obtížnější než včerejší."

Jaromír Tarabus (CZE, Škoda Fabia R5), startovní číslo 6
„Začali jsme možná víc opatrně, pár míst na Semetíně nás zaskočilo. Ale jsme spokojení. Chtěl bych ještě zrychlit, protože bojujeme o body do mistrovství Evropy."

Hermann Neubauer (AUT, Ford Fiesta S2000), startovní číslo 9
„Poprvé jsem využil super rally. Už jsem sice mimo celkové pořadí, ale jedeme sami pro sebe. Včera jsem nebyl dostatečně sebevědomý, nevím proč. Snad se v poslední sekci dostanu do lepšího tempa."

Jan Jelínek (CZE, Škoda Fabia S2000), startovní číslo 22
„Strašně obtížné a rozbité RZ. Jsem rád, že jsem to absolvoval úspěšně."

Roman Odložilík (CZE, Ford Fiesta R5), startovní číslo 12
„Jedeme kvůli divákům, a kdyby náhodou vypadl Pavel Valoušek. Jedeme si v pohodě svoje tempo."

Sepp Wiegand (DEU, Škoda Fabia S2000), startovní číslo 11
„Semetín byl bláznivý, je to strašně hrbolaté a uskákané. Je to v celé rally ta nejšílenější zkouška. Asi sedím moc nízko (směje se), protože v lese nevidím přes horizonty, tak nevidím kam jedu."

Petr Dujka, Jakub Kudláč - BR
PR

Fotky

Další články