Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Středa, 8. listopadu 2017 (10:49) Pavel Jelínek

Holandské dakarské dostaveníčko pod kuratelou úspor - nebo nechuti?

Holandské dakarské dostaveníčko pod kuratelou úspor, nebo nechuti?

Další ročník tradičního holandského dakarského Pre-Proloogu, konaného tradičně na terénním okruhu Eurocircuit u Valkenswaardu, znovu přivítalo desetitisíce fanoušků a připravilo jim show v duchu těch minulých. Na první pohled se nic nezměnilo. Na ten druhý však nebylo lze nevidět, jak je i v bohatém Nizozemsku dakarská účast stále náročnějším koníčkem. A tak se letos na zdejším okruhu předvedlo snad jen 15 kamionů, nejméně od roku 2010, kdy jsem do Valkenswaardu začal jezdit...

Nemusí být ale ještě tak zle. Tak především, africké zpětné volání, mohutně posilněné nepovedeným 39. ročníkem jihoamerického Dakaru i zdařilou dubnovou Morocco Desert Challenge, vyslyšelo hned několik týmů k přehození výhybky směrem na černý kontinent. Ať už půjde o jev setrvalý, a nebo se týká jen tohoto ročníku a nic na něm nezměnil ani jubilejní 40. ročník velkého Dakaru, jde o sympatický trend, neboť africká soutěž si bohatší účast z Nizozemska bezesporu zaslouží.

 

A tak se v lednu na startu Africa Eco Race ukážou Gerard de Rooy, Wuf van Ginkel, Adwin Hoondert, Jan van de Laar, Aad van Welsen a navrátilec Johan Elfrink. A to nemusí být všechno. Jestliže u de Rooye může jít o momentální záležitost před tím, než jeho nové Iveco Torpedo Evo opět zkříží meče s ekipou ruského Kamazu, početná družina nizozemských soukromníků může své kolegy zpátky do Afriky přilákat.

Ve Valkenswaardu letos tedy kvůli finančním potížím chyběl velký tým Eurol Veka MAN, který si musejí i s veškerým personálem škrtnout pořadatelé obou soutěží. Neviděli jsme ani "ovocnářský" kamion DAF Williama de Groota, doma zůstane i druhý speciál Scania týmu Top Trucks Dakar. Už dříve zmizel zcela ze scény velký Ginaf Rally Power i s trojicí speciálů s řízením obou náprav. Překvapivě jsme nepotkali ani jedno Iveco Trakker týmu de Rooy (Wuf van Ginkel proháněl prezentační kamion staršího data výroby), ani Tona van Genugtena.

Nová zbraň Gerarda de Rooye s nezávislým zavěšením kol, provizorně otestovaná při Silk Way Rally, zůstala také na dílně a Gerard se akce zúčastnil se starším vozem, jenž bude na Dakaru pravděpodobně vodit Artur Ardavičus, na rozdíl od loňska se neukázalo ani staticky Iveco pro Federica Villagru, jenž bude v jihoamerickém ročníku držet domácí prapor velmi vysoko. Účast osobních aut se omezila na pouhou trojici strojů - Erik van Loon pravděpodobně na Dakaru startovat nebude a Benhard Ten Brinke osedlá letitou Toyotu Hilux a po jeho boku usedne velezkušený Michel Perin.

Pozornost budili bratři Tim a Tom Coronelové, kteří v jubilejním Dakaru usednou vedle sebe do jedné velké buggy s pohonem zadních kol. Speciál, kterému všichni říkali Beast, tedy šelma, byl ovšem hodně krotký. Dával vzpomenout na časy, kdy oba bráchové brázdili zdejší trať v jednomístných buginkách a dosahovali podstatně lepších časů.

Jenže i vzhledem k odlišným termínům nalodění do Jižní Ameriky a odjezdu na start Africa Eco Race do Monaka nebyly ve Valkenswaardu taseny z týmových rukávů všechny trumfy. Takový Johan Elfrink sice přijel provětrat letitý Mercedes Axor, ale ještě v prosinci chystá velké překvapení pro účast v africkém závodu. V tom jihoamerickém tak budou nizozemské ambice překvapivě držet nejvýše Martin van den Brink (ostatně, po letech sesadil z finálového trůnu Gerarda de Rooye) a Maurik van den Heuvel, který na kapotové Scanii výrazně zapracoval. Líbily se i výkony zbylých dvou Renaultů týmu MKR -- jen do toho červeného už neusedne Pascal de Baar, ale mladý Johan van Kamperen, Také Richard Huzink doveze bílý stroj týmu Riwald snad o poznání dál než v lednu letošního roku...

Přesto slibují zejména peruánské etapy Dakaru skvělou podívanou a nezbývá, než si počkat na oficiální startovní listiny všech kategorií, které pravděpodobně znovu poněkud zchudnou. To nelze říci o české účasti - měla by být naopak nejbohatší v historii. Pro Čechy v kategorii kamionů to však platit nebude.

 

 

Jiří Vintr

mnohaletý spolupracovník MotorMIXu

Fotky

Další články

Komentáře