Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pátek, 8. září 2017 (23:55) Pavel Jelínek

Fesh-Fesh Dakar Day zahájil hlavní fázi předdakarské přípravy BDP.

Fesh-Fesh Dakar Day zahájil hlavní fázi předdakarské přípravy Bonver Dakar Projectu

Bonver Dakar Project opět sezval partnery, novináře i přátele týmu do tréninkového areálu ve slovenském Záhoří, aby ukázal alespoň malý kousek z toho, jak tvrdý dokáže být dakarský chlebíček. Ti, kdo dostali příležitost se svézt v jednom ze závodních speciálů, by mohli povídat. A jak to na profesionálně připravených akcích týmu bývá, hodně se jezdilo, fotilo a povídalo...

Závodní kamiony Tatra Jamal byly zastoupeny dvěma kusy – verzi „Astana“, s níž původně závodil Artur Ardavičus a při poslední Baja Spain ji protáhl Tomáš Vrátný, vodili zejména Jaroslav Valtr (kdo k němu si přisedne, až druhý den kosti své narovná...) a Tomáš Vrátný. Druhý Jamal vodil po Slovensku Albert Llovera, jenž téměř domácí červencovou soutěž neměl možnost odřídit vinou zraněné ruky. Obdivuhodný výkon andorrského závodníka, který vloni i letos dokázal Dakar dojet jako první jezdec kamionu v historii ovšem může, ale nemusí mít při následujícím jihoamerickém klání pokračování: jak nám Albert prozradil, palec jeho levé ruky není v pořádku, je pro něj klíčový při regulaci akcelerátoru a během měsíce podstoupí další operaci. Jak rychle a dobře se Albertova levá ruka před startem na Dakaru zahojí, to není dnes nikdo schopen přesně odhadnout, proto popřejme dakarskému hrdinovi hodně štěstí a zdaru...

 

Třetím kamionem v oběhu byla trambusová Tatra 815 ve stříbrno-červené kombinaci Adria Dakar Teamu. Pavel Vrňák i Petr Lesák, oba představitelé známého dodavatele karavanů, jež byly na akci všem návštěvníkům k prohlédnutí, byli sice na místě, autor těchto řádků si užil svůj dakarský mlýnek po boku Filipa Škrobánka, který by měl s oběma vytvořit posádku při následujícím jubilejním 40. ročníku slavné soutěže. Žlutý kamion Bonver týmu tentokrát chyběl – právě je podrobován repasi po absolvování Baja Spain s posádkou Jaroslava Valtra.

Letmá prohlídka závodních kamionů odhalila vývojové změny na tyrkysovém kamionu „Astana“ – konkrétně jde o chlazení, když je chladící systém rozdělen do dvojice vodních chladičů uložených za kabinou na konstrukci ochranného oblouku. Na jeho šikmé vzpěry se přestěhovala i trojice vzduchojemů. Nejde však pravděpodobně o konečné řešení – nové předpisy pro Dakar 2018 už předepisují pozici hlavního vodního chladiče vpředu před motorem - tak čeká celý tým před odjezdem na dvojici dakarských soutěží počátkem roku ještě řádný kus práce. Kolik vozů se jich zúčastní, s jakými posádkami a které zamíří do Afriky, zatímco jiné na jihoamerický kontinent, to zatím není určeno a bude oznámeno později.

Ostatně, přejmenování se dočkal celý týmový event. Pod programem Fesh Fesh oznámil už před startem Africa Race Tomáš Vrátný vývoj nových týmových speciálů, konstruovaných pro dosahování špičkových dakarských umístění. Přestože ke každému takovému cíli vede vždycky cesta dlouhá a trnitá, dle rozhovorů se členy týmu by stavba prvního z nich měla započít ještě letos, a to je dobrá zpráva.

 

A nebyly to pouze kamiony, co bylo na akci k vidění – zúčastnil se i Miroslav Zapletal se speciálem Hummer H3 Evo, s nímž vybojoval při letošním Africa Race druhé místo a velmi kvalitně s ním zajel i loňský Dakar, zatímco jeho nový speciál Ford F-150 zůstal tentokrát doma. A hodně vzruchu vzbudil i Rostislav Plný, který nejdříve v lednu skvěle odnavigoval Jardu Valtra ke stříbru na Africa Eco Race, ale tentokrát má k dispozici speciál Can-Am pro rozvíjející třídu malých buggy – uvidíme ho tedy v lednu na startu už v nové roli?

 

Tak či onak, o podobě české účasti na Dakaru bylo možno přemýšlet nejen při masážích i u argentinského steaku, ale i při jízdách bugginami Polaris, které ochotně zapůjčila židovická stáj MKR, nebo při drandění na terénních pitbicích.

Je tu tedy září, a to je čas, kdy se každý rok nesměle spouští kontury toho, jaký bude ten nadcházející dakarský závod, v říjnu už se definitivně odhalují mnohé plány. Oba podniky začátku roku budou v řadě věcí zajímavé – zatímco na program jubilejního 40. ročníku v Jižní Americe se vracejí peruánské pouště (zaplťpámbu za ty dary!), africkou rally poctí účastí tým de Rooy i se svým principálem, který se na trasu do Dakaru vrátí po 11 letech s novým superspeciálem s nezávislým zavěšením kol (připomeňme, že v letech 2009, při prvním ročníku této soutěže, tu vítězstvím ukončil bohatou závodní kariéru jeho otec). Na obou podnicích tedy bude co sledovat.

 

 

Při tom bonveráckém dovádění v okolí slovenských Sekulí si alespoň bylo čeho užít... díky za to!

 

pro MotorMIX

Jiří Vintr  

Fotky

Další články

Komentáře