Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Středa, 17. dubna 2019 (00:16) Pavel Jelínek

Dakarské stěhování do Saúdské Arábie je realitou...

Dakar 2020: tak už oficiálně(ji): stěhování do Saúdské Arábie je realitou...

Tak kontury dalšího velkého dakarského stěhování už se odhalují, přesněji řečeno ve čtvrtek 25. dubna se odhalí definitivně. Dakar opouští Jižní Ameriku a přesouvá se za hledáním nového ( a za novými penězi!) na Arabský poloostrov.

Ty zprávy byly dosud jen polooficiální. Podle nich podepsala společnost A.S.O. pětiletý kontrakt s vládou Saúdské Arábie. Podle dalších zpráv Francouzi definitivně odvezli z Jižní Ameriky veškeré logistické zázemí a alespoň prozatím s návratem za moře nepočítají. Na jihoamerickém kontinentu se ocitli v pasti sebe sama: soutěž, kterou po léta dotovaly místní vlády, už propagačně netáhla. ještě letos zvládli Francouzi improvizovaně vytvořit desetietapový závod na malém území peruánské Atacamy,a le to už byla dakarská labutí píseň.

Čert ví, jestli existovala nějaká perspektiva dalších dohod s vládami Peru a Chile (které za nemalé peníze letos hostí podnik MS v rally). Zda pořadatelé definitivně zanechávají za mořem i velmi početný doprovod místních startujících, to se teprve uvidí...

Do nové éry vchází A.S.O. s novým ředitelem soutěže - David Castera je jistě schopným organizátorem s citem pro tvorbu tratě. Bude ale čelit nutnosti se politicky zorientovat ve zcela odlišných podmínkách arabských zemí - v případě Saúdské Arábie dokonce v podmínkách až extrémně ortodoxních. To vše jsou ovšem překážky, které lze společnou vůlí překonat.

V roce 2008 si A.S.O. do Jižní Ameriky odvedlo velepočetný peloton evropských soutěžících, lačných po novém začátku a ochotných spolknout i odlišnosti jihoamerických tratí v úvodním ročníku, který se trasérsky nepovedl, zato však dokázal nakoupit jihoamerické publikum pro nový podnik s globálním dosahem. Jak peloton chřadnul, stojí A.S.O. v pozici opačné: musí pro nový Dakar závodníky získat. Ti, kdo náleží do elitní společnosti, o své účasti nepochybují, ale nezúží se kontingent arabského Dakaru jen na úzkou skupinu nejrychlejších?

 

Odpovědi neznáme. Mnohem více se dozvíme příští týden. Uvidíme, jakým způsobem hodlá pořadatel soutěž profilovat. Mluví se o tom, že trend zkracování byl ovlivněn jihoamerickými specifiky a pořadatel hodlá v Arábii praktikovat maratónštější Dakar s dlouhými etapami o počtu, na který byli všichni po léta zvyklí. Jaké to budou etapy, na jakém území, za jakých pravidel, o tom se dozvíme. Pořadatel se v prvním ročníku bude muset vytáhnout. zatímco v roce 2009 většina účastníků s chutí přijala jihoamerické menu, hlavně že zas byla možnost Dakar jet, ať to bylo kdekoli, je tentokrát mnohem větší tlak na to, aby nový závod soutěžící nezklamal.

Kdyby v dalších ročnících dakarská soutěž zavítala například do sousedních Spojených arabských emirátů, klidně a rád bych o své další novinářské návštěvě zauvažoval. Dostupnost z Evropy bude její první devizou. Ale pojďme si dojmy třídit až po tiskové konferenci, která proběhne 25.4. v Rijádu.

Jiří Vintr
autor je mnohaletým spolupracovníkem Motormixu

Fotky

Další články

Komentáře