Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Středa, 2. ledna 2019 (20:52) Jirka Fiala

Berlingo Shine 1.5 HDi 130k

Berlingo Shine 1,5 Blue HDi 130k

Automobilka Citroen novým Berlingem dokončila modelovou obměnu řady C3, C3 a C5 Aircross, C4 Cactus: Nyní mají všechny vozy jednotnou tvář – dvouúrovňový světelný podpis (úzké denní světlomety a pod nimi hlavní oválné světlomety, dole pak mlhovky), černé sloupky,  airbump na spodku dveří a barevné doplňky. Nové Berlingo oproti předešlým verzím (1. generace 1996, 2. generace 2008) výrazně vyrostlo a je vyráběno dokonce ve dvou délkových verzích – pěti či sedmimístné – XL. Ačkoli bylo prvotně Berlingo dodávkovým vozem, poslední  3. generace je nejdříve nabízena jako rodinný vůz, užitkové verze přijdou později.

Zákazník má na výběr opět tři základní úrovně výbavy – Live, Feel a Shine, nově dvě délkové varianty M a XL, s dvojicí motorů – zážehový 1,2 Pure Tech naladěný na 81 kW s manuální 6 stupňovou převodovkou, či vznětový 1,5 BlueHDi s výkony 55 kW, 73 kW,  96 kW v kombinaci buď s manuální či automatizovanou 8 stupňovou převodovkou (ta pouze s motory BlueHDi 130 – 96 kW).

Testovaným vozem byla kratší verze s nejsilnějším motorem a manuální převodovkou ve výbavě Shine.

Motor

Jedná se o nově vyvinutý motor ve spolupráci s Fordem, zcela navržený digitální technologií. Obsahuje 81% nových dílů oproti svému předchůdci 1,6 BlueHDi – nové jsou ojnice, písty, kliková hřídel a další pohyblivé díly, stejně tak je nová hlava válců se 16 ventily, výfukový systém a upravené vstřikování BOSCH s 2 000barů. S předstihem 3 let plní emisní normu Euro 6d. Filtr pevných částic nevyžaduje dodatečné aditivum „Eolys“, ovšem musíme počítat s činidlem Ad Blue, jehož nalévací hrdlo je na levé straně vozu spolu s plnícím hrdlem nafty.

S příchodem nové emisní normy je nutno počítat s větší spotřebou AdBlue – zhruba nádržka na 5 nádrží nafty. Motor se při jízdě choval trochu hlučně a po rozjezdu na první dva převodové stupně vydával kvedlavé tóny.  Rozpohybovat 1500 kg těžký vůz trochu trvalo, ale pak už jel vůz docela svižně. Jen ta spotřeba nedosahuje deklarovaných 4,5 litru. Při jízdě v pražské dopravě dosahovala 5.9 l/100 km, mimo město a na dálnici pak 5,8 l/100 km.

Podvozek

Podvozek je kombinací dvou platforem – zadní pevná náprava (RG5) s odpružením hydraulickými tlumiči a vinutými pružinami zůstala z předešlého modelu, přední náprava (EMP 2) s nezávislým zavěšením kol je zcela novou přepracovanou konstrukcí s novými prvky, lepším řízením umožňujícím aktivní využití systému sledování jízdního pruhu zásahem do řízení řidiče.  Obě nápravy mají kotoučové brzdy, s jejichž funkcí jsme byli spokojeni. Před přední nápravou je zakrytování motoru navazující na přední nárazník, za zadní nápravou držák rezervního plnohodnotného kola.  Nové Berlingo je vybaveno systémem GRIP CONTROL upravujícím přenos síly na poháněná kola dle aktuální situace – povrchu (silnice, terén, sníh, písek,…) a vyrovnat tím částečně hendikep pouze předního náhonu oproti klasické čtyřkolce. Díky tomu, že během týdne testování napadl první sníh, měli jsme možnost tuto funkci ověřit, stejně tak poslední hit výrobců automobilů Hill descent pro jízdu z kopce.

Exteriér

3. generace Berlinga výrazně povyrostla do výšky i délky a to i v kratší verzi M. Současně má posádka snadnější nástup díky výšce podlahy 360 mm, zadní dveře jsou navíc posuvné dveře na obou stranách. Přestože je posezení vyšší, je z místa řidiče dobrý výhled díky kratší a zkosené kapotě – motor proti starším verzím se posunul více do vnitřního prostoru, čemu odpovídá delší přístrojová deska.  V provedení se zadními výklopnými dveřmi může zákazník využít vyklápění pouze skla pátých dveří.

Z čelního pohledu získala maska vzhledu současné generace vozidel Citroen – úzké denní světlomety přecházející v chromovanou lištu vytvářející uprostřed znak Citroenu, pod nimi hlavní oválné světlomety s orámováním v barvě na přání a úplně dole mlhové světla/přisvětlování do zatáček. Po obou bocích je plastová ochrana Airbump opět s detailem oválu v barvě předního rámečku světel. Díky příplatkové výbavě byl vůz vybaven prosklenou střechou s elektricky zatahovací žaluzií, co ještě více umocňuje pocit prostoru. 

Přidanou hodnotou je elektrické sklápění zrcátek, bezklíčkové otevírání dveří, uvítací světlo a střešní podélníky, které mají opět vpředu i vzadu špičaté provedení, které je možná dobré na uvázání nákladu, může ale být problém pro kartáče myčky.

Interiér

Testovaný vůz měl pětimístné uspořádání sedadel, přičemž druhá řada má všechna tři sedadla oddělená a samostatně sklopná, upevněná na paralelogramovém mechanismu, který při sklopení opěradla posouvá a spouští zároveň i sedák a vytváří tak rovnou plochu navazující na zavazadelník s plochou podlahou s nakládací výškou 530 mm, šířkou 1160 mm a výškou 1 000 mm. Sedadla jsou pohodlná a široká jako u dalších modelů značky, ovšem chybí jim hlubší sedák a lepší boční držení těla. Přední sedadla měli mezi sebou opěrky rukou, co je pohodlné, ač není šance na jejich polohování či posuv. Francouzi si potrpí na barevné sladění, co se objevuje u potahů s barevnými linkami, korespondujícími s barvou karoserie.  V čem vůz vyniká, je velký vnitřní prostor a množství úložných prostor. Ty najdeme v kapsách dveří – dokonce zdvojené – větší oddíl pro dokumenty a lahev a menší na drobné předměty, dále otvor pro malou láhev či plechovku nápoje na obou stranách přístrojové desky a za druhou řadou sedadel u oken. 

Zapuštěnou otevřenou přihrádku na drobné předměty pak nalezneme i na středové konzoli jež slouží pro bezkontaktní dobíjení telefonu , další  nad přihrádkou spolujezdce i za monitorem na přístrojové desce. Na zádi opěradel předních sedadel jsou dva sklopné stolečky s otvorem pro nápoj, obě zadní okna mají stahovací záclonky. Před spolujezdcem je klasická přihrádka doplněná o horní přihrádku – Top box.  Nová je odkládací plocha pod stropem (14 l) s podsvětlením (světlo se musí aktivovat přes MENU – konfiguraci vozidla, co je krkolomné a mělo by být na samostatném snadno dostupném ovladači) a schránka u stropu zavazadlového prostoru (60 l) – zezadu sklopná, zepředu dostupná přes dvě posuvná dvířka.  Zavazadelník vycházející z původní dodávkové verze je ideální pro přepravu nákladů. Ukotvit náklad je možno do ok v podlaze – víko zavazadelníku má dvě polohy a je možno využít i vertikální síť oddělující prostor pro cestující.

Přístrojová deska vyrobená z tvrdého plastu, navíc s kresbou drobných teček evokuje lacinou výrobu z druhotných surovin a kazí tak celkový dojem.  Uprostřed je barevný dotykový  8“ displej s navigací, rádiem,  telefonem, nastavením vozu a přípojkou USB.  Pod monitorem a výdechy ventilace se spínači varovných světel  a zámku dveří se nalézají  ovladače ventilace a dvou zónové klimatizace. Z nepochopitelných důvodů nejsou na rozdíl od ostatních vypínačů podsvětlené ovladače nastavení teploty, které budete potmě pracně nahmatávat.  Na středová konzoli je řadící páka, spínač elektrické brzdy, start/stop a ovladač GRIP CONTROL.

 

Komfort a asistenční systémy

Mimo již pomalu běžné bezpečnostní prvky jakými jsou  ABS, ASR, ESP či EBA spolu se samočinnou aktivací výstražných světel při prudkém brzdění, se v novém Berlingu můžeme nechat rozmazlovat parkovacím asistentem, zadní couvací kamerou, rozpoznáváním dopravních značek ši automatickými stěrači s dešťovým senzorem a samočinným rozsvícením světel za snížené viditelnosti spolu s automatickým přepínáním dálkových/potkávacích světel. Příjemný je i hands free přístup a startování vozu, kdy stačí mít pouze klíček v kapse. Komfortní jsou elektricky sklopná vnější zrcátka se signalizací vozů v mrtvém úhlu viditelnosti či vnitřní zrcátko s funkcí zatmívání doplněné o menší panoramatické zrcátko pro sledování zadní části vozu.

Zvláště v zimním období majitelé ocení vyhřívané nejen zadní, ale i čelní sklo a dvouzónovou klimatizaci / vytápění s nezávislou regulací pro levou či pravou stranu. Pro delší cesty oceníme tempomat případně omezovač rychlosti do městských aglomerací s regulovanou rychlostí.  Další příjemnou výbavou je kožený multifunkční volant s trochu nezvykle  velkými ovladači na ramenech volantu. Za snížené viditelnosti oceníme i uvítací osvětlení.

Technické parametry:

Délka:  4 403 mm

Výška:  1 844 mm

Šířka:  1 848 mm (2 107 mm přes zrcátka)

Rozvor:  2 785 mm

Světlost: 160 mm

Převis:  892 mm vpředu;  726 mm vzadu

Rozchod:  1 553 mm vpředu;  1 567 mm vzadu

Pohotovostní hmotnost:  1 505 kg

Objem zavazadlového prostoru:  597 l pod platem,  983 l ke stropu,  2 126 l k předním sedadlům

Objem palivové nádrže:  50 l

Pneu: 205/60 R 16 H MATADOR Sibir Snow

 

Motor

Objem: 1 499 cm3

Vrtání/Zdvih:  75 x 84,8 mm

Výkon: 96 kW / 3 750 ot.min-1

Max.točivý moment: 300 Nm / 1 750 ot.min-1

 

Max. rychlost: 186 km/h

Udávaná spotřeba:  4.8 l/100 km (město); 4.0 l/100 km (mimo město); 4.3 l/100 km (smíšený provoz)

 

Cena vozu:  742 000,- Kč (při akční slevě 100 000,-; bonusu za starý vůz 20 000,- a zvýhodněném financování pak 611 900,-)

Fotky

Další články

Komentáře