Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pátek, 23. srpna 2019 (08:02) Pavel Jelínek

125 let od průkopnické jízdy Benzu Victoria.

125 let od průkopnické jízdy Benzu Victoria z Čech do Německa

Šestnáctého července uplynulo 125 let od první dálkové jízdy na světě, která nese českou stopu. Dobrodružnou cestu vykonal Theodor von Liebieg se svým vozem Benz Victoria. Z Liberce se vydal do Gondorfu u Koblenze a trasu dlouhou 939 km ujel za 7 dní, což odpovídá neuvěřitelným 134 kilometrům za den.

Zařadil se tak nejen mezi propagátory jízdy automobilem u nás, ale ve své době vyvolal zasloužený zájem i díky spolehlivosti jednoho z prvních automobilů na světě. Na své cestě navštívil také Carla Benze v Mannheimu. Původní vůz barona von Liebiega je dodnes k vidění spolu s mnoha vzácnými exponáty v Národním technickém muzeu v Praze.

Jméno průmyslníka a barona Theodora von Liebiega je spojeno s počátky automobilismu na našem území. Jako první v Čechách si pořídil automobil Benz Victoria již v roce 1893 a byl také prvním, kdo obdržel řidičský průkaz. Na svou pamětihodnou jízdu se vydal 16. července 1894 s přítelem, medikem Franzem Stranskym. Nešlo ale v žádném případě o snadnou projížďku.

 

Větší spotřeba vody než benzinu

Benz Victoria poháněl jednoválcový zážehový motor o výkonu 4 koňských sil, měl otevřenou karoserii, která posádku chránila méně než dobové dostavníky tažené koňmi, a náročné bylo nejen ovládání, ale také údržba vozu se ztrátovým vodním chlazením. Kvůli němu bylo nutné doplňovat během jízdy nejen benzin, ale také chladicí kapalinu.

Podle dobových údajů spotřeba vody výrazně překonávala spotřebu paliva: na 100 kilometrů vůz vyžadoval 21 litrů benzinu a 150 litrů vody. Přitom palivo se shánělo těžko, benzin byl v té době dostupný jen v lékárnách nebo v obchodech s drogistickým zbožím. Trasu o délce 939 kilometrů završili průkopníci jízdy automobilem po sedmi dnech 22. července 1894. Čistý čas jízdy činil 69 hodin, průměrná rychlost tedy dosáhla 13,6 km/h.

Theodor von Liebieg tuto památnou jízdu vykonal ve věku pouhých 22 let a jen rok poté, co si první vůz v Čechách a třetí v Rakousko-uherském císařství koupil. Jako syn úspěšného továrníka měl nejen dostatek prostředků, ale projevil i technický talent a schopnost ovládat na svou dobu moderní vůz.

Theodor von Liebieg: nadšený automobilista i závodník

V Gondorfu strávil von Liebieg v létě 1894 přibližně měsíc a podnikl několik výletů. Zpět do Liberce se vydal přes Mannheim, kde navštívil Carla Benze, u něhož vůz Victoria o rok dříve osobně objednával. Traduje se, že při koupi v Mannheimu von Liebieg prohlásil, že do roka přijede po ose zpět a svůj slib splnil, třebaže i Benz byl tímto záměrem překvapen. Sám sice o budoucnosti automobilismu nepochyboval, ale tehdejší zákazníci z řad zámožných podnikatelů a šlechty neoplývali tak dobrodružnou povahou.

První Benz Victoria na českém území a jeden z prvních vyrobených exemplářů (vůz nese výrobní číslo 76) byl do tehdejšího Reichenbergu, dnešního Liberce, dovezen v roce 1893 vlakem a mladý baron von Liebieg na něm složil první automobilovou zkoušku a obdržel oficiální povolení k řízení.

Nadšený automobilista si svou dálkovou jízdu z Liberce do Gondorfu s vozem Benz Victoria zopakoval i o rok později, tentokrát vybral kratší trasu a zvládl ji projet za pouhé čtyři dny. Cestou zpět se znovu zastavil v Mannheimu, kde vůz prošel důkladnou prohlídkou. Carl Benz byl schopnostmi a elánem Theodora von Liebiega natolik zaujatý, že jej požádal, aby usedl za volant jeho vozu při prvním závodě, který se konal v Německu na trase Berlín – Lipsko dne 20. září 1899. Vítězem se tehdy nestal nikdo jiný než právě Theodor von Liebieg.

Benz Victoria psal automobilovou historii

Model Victoria je jedním ze zlomových vozů z počátků automobilové éry. Byl to první čtyřkolový vůz na světě s řízenou přední nápravou moderního typu, u níž se kola natáčejí každé v odlišném úhlu tak, aby opisovala vnější a vnitřní kružnici.

Jedná se o jeden z nejvýznamnějších vynálezů Carla Benze, který ovlivnil konstrukci automobilů, stejná geometrie přední nápravy se používá dodnes. K ovládání ještě sloužila klika místo volantu, ale na stabilitu a kvalitu jízdy měl tento prvek zásadní význam.

Podle tradice získal model Victoria své označení, protože Benz vykřikl „Victoria!“ ve chvíli, kdy vyřešil převratnou konstrukci přední nápravy.

Vůz poháněl vzadu naležato uložený jednoválcový motor. Z původního výkonu 3 koňské síly v roce 1893 byl zvýšen na 4 k, v pozdějších letech dokonce 6 k. Nejvyšší rychlost se pohybovala kolem 20 km/h. Benz Victoria se vyráběl až do roku 1900.

 

Vzácný exemplář je součástí sbírky NTM

Vůz Benz Victoria barona Theodora von Liebiega si mohou prohlédnut návštěvníci Národního technického muzea v Praze, kde je v 60. letech zrenovovaný exemplář vystaven v hlavní hale s dopravní technikou. Mimo jiných modelů se zde nachází nejstarší automobil vyrobený u nás NW Präsident, vůz prezidenta T. G. Masaryka Tatra 80 nebo slavná Tatra 87 cestovatelů Hanzelky a Zikmunda.

Sběratelsky mimořádně cenný je také závodní monopost Mercedes-Benz W154 v původním, nerestaurovaném stavu, s nímž jezdil slavný pilot Rudolf Caracciola. Přeplňovaný dvanáctiválec o objemu tři litry vyvinul výkon 484 koní a jednomu z nejlepších závodních vozů své doby poskytoval rychlost 315 km/h.

Národní technické muzeum v Praze má otevřeno každý den včetně sobot, nedělí a státních svátků, s výjimkou pondělí, od 9 do 18 hodin. O víkendech a svátcích nabízí také komentované prohlídky.

Více informací najdete na www.ntm.cz

PR

 

ILUSTRAČNÍ FOTO

Fotky

Další články

Komentáře