Citroën uvádí v Česku přepracovaný model C3 Aircross. Kromě modernizace přidává i sedmimístnou verzi.
Citroën po dvaceti letech znovu promíchává karty v kategorii malých SUV. Na český trh totiž přiváží zcela přepracovaný model C3 Aircross, který má podle značky oslovit hlavně prakticky smýšlející rodiny. A je k tomu dobře vybavený – za relativně dostupnou cenu nabízí nejen pohodlný interiér a různé typy pohonů, ale vůbec poprvé v tomto segmentu i konfiguraci až pro sedm osob.
Nový C3 Aircross vychází z platformy Smart Car, která umožňuje postavit vůz se spalovacím, hybridním i plně elektrickým pohonem. Díky tomu se cena drží na relativně nízké úrovni – základní benzinová verze začíná na 435 tisících korunách, hybrid na 630 tisících a plně elektrický vůz pak od 629 900 Kč. Auto se vyrábí ve slovenské Trnavě a navazuje na starší modely C3 Picasso a původní C3 Aircross z roku 2017.
Citroën se při návrhu rozhodl upustit od zakulaceného a hravého stylu. Nový model má naopak ostřejší rysy, vysokou příď, mohutné nárazníky a výraznou masku chladiče. Působí tak mnohem robustněji a seriózněji. I přesto zůstává jeho délka relativně kompaktní – 439 cm. Kdo ale nahlédne dovnitř, bude překvapen prostorností. Ve verzi s pěti místy nabízí vůz nejlepší prostor pro nohy ve druhé řadě ve své třídě, sedmimístná varianta pak přidává dvě sklopná sedadla v zavazadlovém prostoru. Ta sice nejsou určena pro každodenní přesuny dospělých, ale jako nouzové či dětské sedačky poslouží bez problémů. Když nejsou potřeba, zmizí do podlahy a neomezují místo pro zavazadla.
Z pohledu praktičnosti C3 Aircross boduje nejen variabilním interiérem, ale i užitečnými detaily. Například sedadla se sklápějí v poměru 40/60, kufr má v základní pětimístné verzi objem 460 litrů, a v případě sklopení lavice vznikne rovná ložná plocha až o objemu 1600 litrů. Ve městě pak potěší vysoký posez, dobrý výhled i slušný rejd, který ulehčuje parkování.
Návrháři se také snažili posunout komfort na vyšší úroveň. Kromě prostornosti a světla přichází novinka s odpružením Citroën Advanced Comfort – tedy systémem s progresivními hydraulickými dorazy, které zjemňují jízdu přes nerovnosti. Výrobce tvrdí, že efekt „létajícího koberce“ je opravdu znát, a hlavně při delších cestách výrazně přispívá ke klidu na palubě. K tomu přispívají i nová sedadla se silnějším polstrováním a větší boční oporou.
Uvnitř vozu najdete nový koncept C-Zen Lounge, který kombinuje horizontální palubní desku, minimalistický digitální přístrojový panel a head-up displej. Díky tomu zůstává výhled z auta čistý a nic neodvádí pozornost řidiče. Nechybí ani moderní infotainment – základní verze má dokovací stanici pro chytrý telefon, vyšší výbava MAX pak přidává barevný dotykový displej s úhlopříčkou 10,25 palce, zrcadlení telefonu, bezdrátové nabíjení a bohaté možnosti připojení.
Z hlediska bezpečnosti nabízí C3 Aircross širokou sadu asistenčních systémů. Samozřejmostí je nouzové brzdění, hlídání jízdního pruhu nebo rozpoznávání dopravních značek. Vyšší výbava pak přidává sledování mrtvého úhlu, parkovací senzory i kameru. Díky těmto prvkům, ale i příjemné ergonomii, se Citroën snaží přiblížit atmosféře obytného prostoru na čtyřech kolech – jednoduché ovládání, klid, pohodlí.
Novinka se nabízí ve dvou výbavových stupních: YOU a MAX. Základní verze má vše důležité, včetně klimatizace, LED denního svícení nebo zadních parkovacích senzorů. Vyšší stupeň MAX přidává například hliníková kola, zadní LED světla, detekci mrtvého úhlu, přímý přístup k sedmimístné verzi i řadu dalších doplňků.
Zákazníci si mohou vybrat ze šesti barev karoserie a kombinovat je s kontrastní střechou a výměnnými barevnými klipy. Auto tak působí svěže a dá se přizpůsobit podle vlastního vkusu. Zájemci o elektromobilitu pak dostanou vůz s dojezdem přes 300 km, přičemž rychlé dobíjení zvládne baterii doplnit z 20 na 80 % za pouhých 26 minut. Ve druhé polovině roku 2025 má dorazit ještě varianta s dojezdem přes 400 km.
Hybridní verze kombinuje benzinový tříválec s elektromotorem a pracuje s 48V technologií. Její výhodou je nižší spotřeba bez potřeby externího nabíjení. Tato varianta má výkon 145 koní a automatickou převodovku e-DCT. Pro ty, kteří zůstávají u klasiky, zůstává v nabídce i benzinový motor o výkonu 100 koní s manuální převodovkou.
Nový Citroën C3 Aircross se tak snaží spojit to, co dnes zákazníci od malého SUV očekávají: variabilitu, pohodlí, elektrifikaci i rozumnou cenu. Na dnešním trhu zaplněném líbivými, ale často drahými SUV působí jako pragmatická alternativa, která ví, že rodina ocení víc prostoru a klidu než přemíru displejů nebo zbytečně sportovní image. A i díky možnosti sedmi míst bude patřit k jedněm z mála dostupných modelů, které se nebojí kombinovat kompaktní rozměry s větší kapacitou.
Foto: Citroën
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.