Bude to trochu emotivní, říká Davies před svým posledním startem v superbicích. Přesune se do vytrvalostních závodů?

Chaz Davies o víkendu v Indonésii uzavře svou kariéru v MS superbiků. Ještě před posledním podnikem sezony poskytl trojnásobný vicemistr světa tohoto seriálu exkluzivní rozhovor pro náš server. V něm zavzpomínal na nejlepší a nejhorší momenty své kariéry, na své krátké účinkování v MotoGP nebo nastínil plány do budoucna.

Tento měsíc uzavřete v Indonésii svou kariéru v MS superbiků. Na okruhu Mandalika se seriál představí vůbec poprvé. Jaké jsou vaše pocity před posledním podnikem?

Se svým rozhodnutím jsem smířený. Zkrátka se těším na poslední závody. Mám radost, že to bude něco nového. Bude to pro nás nový okruh a nová země. Samozřejmě to ale pro mě bude tak trochu emotivní víkend. Pokusím se ale svou kariéru v superbicích zakončit tím nejlepším možným způsobem.

Je nějaký moment z vaší kariéry, na který budete vzpomínat nejraději?

To je těžká otázka. Nedá se určit jen jedna věc. Zažil jsem spoustu momentů, které mě překvapily a také spoustu mimořádných závodů. To byla například moje první výhra, dále mé první vítězství s Ducati, můj první titul v Mistrovství světa supersportů, můj první víkend, během kterého jsem vyhrál oba závody a tak dále. Nejde vybrat jeden moment.

Pokud bych měl ale určit nejlepší sezonu, byla by to sezona 2016. Bohužel jsem skončil v šampionátu třetí. Myslím si, že jsem si zasloužil lepší umístění, ale na konci sezony došlo u Kawasaki k týmové režii, která jim zajistila první dvě místa (šampionem se stal Rea, druhý skončil Sykes - pozn. red.). Mám ale pocit, že to byla má nejlepší sezona. Vyhrál jsem jedenáct závodů, což bylo více než kterýkoli jiný jezdec. Zejména v závěru sezony jsem byl silný a také jsem měl úžasný pocit z motorky.

A je naopak nějaký moment, na který budete vzpomínat nejhůře?

Dlouho si budu pamatovat Portimao 2017. Byl jsem druhý, ale dvě kola před koncem jsem boural ve druhé zatáčce. Už jsem nepřidával plyn a myslel jsem si, že to mám pod kontrolou. Zpomalil jsem ale moc, boural a rozbil motorku. To byla zbytečná nehoda a byl jsem ze sebe hodně zklamaný. Tehdy jsem ještě neměl jistotu, jestli skončím v šampionátu druhý, takže jsem zahodil spoustu bodů. Byl jsem ale zklamaný hlavně z toho, jak se to stalo. Kvůli týmu jsem se cítil hodně špatně, zkrátka jako idiot. Nemohl jsem tomu uvěřit.

Superbikovým vicemistrem se stal Chaz Davies v letech 2015, 2016 a 2018 u továrního týmu Ducati. Foto: Chaz Davies via Facebook

Ve své kariéře jste si vyzkoušel mimo jiné i MotoGP. V roce 2007 jste odjel tři závody za stáj Pramac. Jak vzpomínáte na tuto zkušenost?

To, jak se to tehdy přihodilo, bylo docela šílené a divné. Byl jsem náhradník a do svého prvního podniku na okruhu Laguna Seca jsem naskočil až od druhého tréninku (poté, co se Alex Hofmann zranil v prvním tréninku - pozn. red.). Samozřejmě jsem od sebe neměl žádná očekávání a myslím, že i ostatní ode mě neočekávali nic. Mé časy z konce závodu ale nebyly tak špatné. V jednu chvíli jsem byl sedmým nejrychlejším jezdcem na dráze a to lidi donutilo, aby se o mě začali zajímat.

Livio Suppo (tehdejší šéf Ducati - pozn. red) se mě okamžitě snažil dostat i na start zbývajících závodů. Kvůli jiným smluvním povinnostem jsem nemohl odjet všechno, pár dalších závodů jsem ale absolvoval (Phillip Island a Sepang - pozn. red). Tam už to bylo trošku obtížnější, Laguna Seca byla nejlepší. I tak jsem ale na Phillip Islandu závodil proti Colinu Edwardsovi, Chrisi Vermeulenovi a dalším. Bojoval jsem proti tehdejším velkým jménům, což nikdo neočekával.

Ducati mi potom pro rok 2008 nabídla pozici testovacího jezdce Bridgestone, což jsem odmítl. Byla to šílená zkušenost. Každopádně mi ale pomohla k tomu, aby se moje jméno dostalo zpět na mapu Evropy. Pár sezon jsem předtím závodil v Americe. Díky tomuto si lidé moje jméno zapamatovali a nakonec to vedlo k možnosti připojit se v roce 2009 k týmu ParkinGO v Mistrovství světa supersportů.

Obdržel jste později nějakou nabídku na návrat do MotoGP?

Ne. Bavili jsme se s některými týmy, které chtěli vědět, jaký zájem bych o něco takového měl. Žádná z příležitostí, které se naskytly, ale nebyla zrovna kdovíjak skvělá. Navíc se mi dařilo dobře v superbicích a mohl jsem zde bojovat o titul. Toho by se mi nevzdávalo lehce. Nijak zvlášť jsem na přestup do MotoGP netlačil a nikdy jsem o něm vážně neuvažoval. Možná, kdybych se o to snažil opravdu hodně jako například Baz nebo Laverty, tak by se pro mě něco našlo. Nakonec jsem ale rád, že jsem zůstal v superbicích, protože by podle mě bylo těžké najít správnou příležitost.

O letošním mistru světa superbiků se v Indonésii rozhodne mezi Toprakem Razgatliogluem a Jonathanem Reou. Zatím je na tom lépe Razgatlioglu, který vede o 30 bodů. Co na letošní boj o titul říkáte a jaký je váš tip na šampiona?

Souboj o titul mezi Toprakem a Johnnym je opravdu zajímavý. Je to nejlepší boj o titul za dlouhou dobu. Během doby, co Johnny dominuje, mu občas někdo z nás dal zabrat, ale nikdy to nebylo tak, že by někdo nad ním měl v šampionátu navrch tak, jako je tomu letos. Je mi trochu líto Topraka, protože nedělá v závodech chyby a ve většině případů nepřišel o body vlastní vinou. Ale takové je závodění a Johnny je díky tomu ve hře o titul i před posledním podnikem.

Můžeme očekávat, že Johnny do toho dá všechno. Toprak má co ztratit a důvod jet na jistotu, takže bych řekl, že je v trochu znepokojivé situaci. Toprak je v této sezoně jasně rychlejší, i přesto ale bude pod velkým tlakem. V Indonésii je navíc v listopadu období dešťů. Jedna malá chyba může znamenat velký problém. Třicet bodů je sice na jednu stranu hodně, ale na druhou stranu ne zas tak moc, když stále zbývají tři závody, zvláště když budou nepříznivé podmínky. Stát se může cokoli. Nechci v tuto chvíli předpovídat, jak to dopadne. Toprak by si to zasloužil, ale proti Johnnymu to nebude mít jednoduché.

Nový superbikový mistr světa vzejde z dvojice Toprak Razgatlioglu a Jonathan Rea. Foto: WorldSBK

V Mistrovství světa superbiků jste se stal třikrát vicemistrem. Pokaždé jste se umístil za Jonathanem Reou. Čím je podle vás Rea výjimečný a co podle vás v minulosti dělalo rozdíl mezi ním a soupeři?

Jako soupeř je urputný. Nerad prohrává a má zkrátka myšlení šampiona, což je základ. V Kawasaki navíc našel tým, který je oddaný superbikům. Před příchodem BMW to byla jediná značka ze superbiků, která současně nepůsobila v MotoGP. A to podle mě dělá rozdíl. Netvrdím, že když se soustředíte jenom na superbiky a nezávodíte v MotoGP, tak to znamená všechno, ale můžete se soustředit na detaily. My (Ducati – pozn. red.) jsme občas detailům takovou pozornost nevěnovali a potom jsme ztráceli.

Kromě toho je Johnny všestranným jezdcem, který je rychlý za každých podmínek. Také bych řekl, že je na motorce hodně koncentrovaný. Dále si myslím, že je schopen přizpůsobovat se silným stránkám svých soupeřů. V letech 2015 a 2016 jsme byli velmi silní a já věděl, že ho mohu porazit. S Kawasaki se ale díky společnému úsilí dokázali přizpůsobit mým silným stránkám a on pak byl schopen mi konkurovat v oblastech, kde jsem byl silný.

Zapracoval na sobě a Kawasaki mu dodala motocykl, který mu seděl. To se vám může podařit pouze, když se plně koncentrujete na superbiky. Pro ostatní značky to zas tak lehké není. Další věcí je, že Johnnyho jediným cílem je zvítězit. Občas by si třeba mohl říct, že na to nebude tlačit a pojede na jistotu, například v dešti a tak dále, ale ne, vždy je jeho cílem vyhrát. Jeho způsob myšlení je zkrátka odlišný. Je to několikanásobný šampion a zaslouží si respekt.

Mistrovství světa superbiků si letos v srpnu odbylo premiéru v Mostě. Jak jste si závodění na tomto okruhu užil?

Upřímně jsme všichni měli obavy, když jsme tam jeli. Co se ale týče nového asfaltu, tak odvedli pořadatelé skvělou práci. Nemám výhrady, přilnavost a tak dále, to vše bylo velmi dobré. Myslím si ale, že v některých částech by bylo potřeba zapracovat na bezpečnosti, například v sedmé zatáčce. Tam je to podle mě hodně kritické. Chtělo by to buďto změnit konfiguraci nebo zde udělat nějakou únikovou zónu. Celkově si ale tento okruh každý jezdec užil, je náročný a technický. Bezpečnost je ale na takové úrovni, která není pro MS superbiků přijatelná. Takže na tom je potřeba zapracovat.

Chaz Davies letos hájí barvy stáje GoEleven. Foto: Team GoEleven

Při posledním podniku sezony v Indonésii zažije svůj premiérový start v MS superbiků Oliver König. Ten se do této kategorie přesouvá v podstatě rovnou z MS třídy Supersport 300, i když už má na kontě jeden start v FIM EWC na superstocku a jeden start se superbikem v šampionátu Alpe Adria. Co si myslíte o tak velkém skoku a co od něj v Indonésii očekáváte?

Je vždy pěkné vidět, že mladý jezdec dostává příležitost. Vzhledem k letošním problémům s bezpečností, nedávným diskuzím o věku jezdců a jejich zkušenostech a novým předpisům FIM, které budou vcházet v platnost v letech 2022 a 2023, si ale nejsem jistý, jestli je to chytré. Na druhou stranu to ale není proti pravidlům a přeji mu, ať si vede dobře.

Doufám, že si víkend užije. Nechci ho nijak kritizovat, ale vzhledem k nedávným diskuzím to možná nepůsobí dobře, když mladého jezdce z třístovek s malými zkušenostmi posadíte rovnou na velkou motorku v posledním závodě sezony v Indonésii. Je to nová trať, což může být pozitivní i negativní. Možná to není dobře načasované. Každopádně mu ale přeji jen to nejlepší a pokud by chtěl s něčím pomoci, může se zeptat kohokoli z nás.

Jako stálý jezdec sice v MS superbiků končíte, sám jste ale uvedl, že to nechcete brát jako ukončení kariéry a i nadále byste rád jezdil na motorkách. Jak si tedy představujete svou budoucnost? Je možná role testovacího jezdce nebo třeba starty na divokou kartu v MS superbiků?

Jsem rád, že kapitolu v MS superbiků uzavírám. Jak jsem říkal, rád bych i nadále jezdil třeba v nějakém jiném prostředí než v MS superbiků, třeba ve vytrvalostních závodech nebo v něčem takovém. Bylo by tu pár věcí, které by mě zajímaly. Jaká je šance, že se něco z toho opravdu stane, si nejsem jistý. Nijak na to ale netlačím, jsem se svým rozhodnutím smířený a pokud bych příští rok třeba nezávodil nikde, tak s tím také budu v pohodě. Uvidíme, jak to bude.

Úvodní foto: Team Go Eleven

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.