BMW zvažuje vstup do MotoGP, ale přiznává, že rok 2027 nestihne. Německý výrobce hledá strategickou cestu do královské kubatury a nevylučuje partnerství se stávajícím týmem, které by mu umožnilo využít nadcházející změny pravidel.
Absence BMW v MotoGP působí dlouhodobě jako anomálie. Zejména proto, že na startu už stojí tři velcí evropští výrobci – Ducati, KTM a Aprilia – a zároveň BMW patří mezi dominantní značky ve WorldSBK, kde aktuálně září Toprak Razgatlioglu. Myšlenku vstupu do MotoGP v Mnichově přitom zvažují už od roku 2002, kdy éra čtyřtaktních prototypů začínala. Tehdy ale projekt nepřekročil fázi makety v životní velikosti.
Podobná příležitost přišla v roce 2022, kdy Suzuki oznámila odchod ze šampionátu. Někteří lidé z paddocku se tehdy snažili BMW přesvědčit, aby odkoupilo kompletní strukturu týmu, ale narazili na odpor promotéra Dorna. Naposledy se automobilka snažila tajně získat závodní divizi KTM – jednání však ztroskotala po převzetí rakouské značky indickou skupinou Bajaj, která schválila pokračování stávajícího programu.
Nejnovější vývoj situace ovlivnilo i rozhodnutí Razgatlioglua, že v roce 2026 přestoupí k Yamaze a debutuje v MotoGP. Právě on měl být jedním z hlavních stavebních kamenů případného projektu BMW. Přesto generální ředitel BMW Motorrad Markus Flasch trvá na tom, že finální rozhodnutí nepadlo:
„Téma MotoGP je v BMW na stole už dlouhou dobu a zatím není definitivně uzavřené,“ uvedl Flasch. „Rok 2027 ale není reálný, protože jsme ještě ani nezačali s technickým vývojem motocyklu. Nejprve musíme udělat strategické rozhodnutí, a pak vybrat technickou cestu.“
Příchod nové éry v roce 2027 – s osmsetpadesátkami, omezenou aerodynamikou, zákazem systémů pro změnu výšky podvozku a novým dodavatelem pneumatik – by pro nové značky mohl být ideálním momentem k zapojení. BMW se ale zároveň zabývá i jinými směry, například rozšířením aktivit v off-roadu nebo posílením své pozice ve WorldSBK.
Jedním z důvodů váhání je i omezená kapacita startovního roštu MotoGP. Po odchodu Suzuki snížila Dorna počet motocyklů na 22, tedy 11 týmů. Pět z nich tvoří tovární stáje a zbytek satelitní celky, z nichž každý má partnerského výrobce – s výjimkou Ducati, která podporuje hned dva týmy (Gresini a VR46). Pokud by BMW chtělo vstoupit, muselo by postupovat podobně jako Aprilia, která se v roce 2015 spojila s Gresini a teprve v roce 2022 získala vlastní místo na roštu.
Právě zde se otevírá možné řešení: v paddocku se spekuluje o prodeji týmu Tech3 současného majitele Hervého Poncharala investiční skupině vedené Güntherem Steinerem, známým z Formule 1. Pokud by k transakci došlo, mohla by se stát vstupní branou pro BMW – umožnila by nasadit vlastní techniku v MotoGP už v horizontu osmnácti měsíců, tedy ještě během první sezony nových pravidel. Takový scénář by sice znamenal rychlou a náročnou adaptaci, ale zároveň by mohl přinést výjimečnou příležitost, kterou BMW možná nebude chtít propásnout.
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.