Podívejte se na ohlasy týmů třídy Hypercar po letošní čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, která důstojně oslavila sto let existence závodu.
Když posádka Alessandro Pier Guidi, James Calado a Antonio Giovinazzi proťala ve voze 499S vítězně cílovou čáru, vypukla radost nejen v boxech Ferrari v Le Mans, ale také v Maranellu a prakticky celé Itálii. Scuderii se podařilo na Circuit de Sarthe uspět po dlouhých 58 letech. Předseda představenstva Ferrari John Elkann označil vítězství týmu Ferrari AF Corse za něco výjimečného. "Byl to nezapomenutelný den, který bych rád věnoval všem ve Ferrari. Po padesáti letech jsme se vrátili do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů, která má své místo v samém srdci našeho příběhu i celého motorsportu. Jsme skutečně hrdí na to, že jsme v Le Mans opět vynesli italskou vlajku na nejvyšší stupeň vítězů a oslavili tak v nejlepším možném stylu sté výročí nejvýznamnějšího závodu svého druhu na světě," řekl nadšený Elkann.
Radost z úspěchu svých kolegů v rudém voze měl i pilot F1 Charles Leclerc. Na přímou otázku reportéra Eurosportu, jestli by si závod v Le Mans rád zkusil osobě, bezelstně odpověděl: "Proč ne? Rád bych, je to neuvěřitelná událost. Určitě si to jednou v životě chci zažít. A kdy to bude? To nevím." Poté ještě pokračoval: "Sladovat tento závod je naprosto úžasný pocit, obzvlášť když vyhrálo Ferrari," Je to neuvěřitelné po návratu po tolika letech. Bylo to hodně emotivní."
To, že Ferrari slavilo po 58 letech triumf v Le Mans, rozvášnilo italské tifosi, ale zároveň rozesmutnilo Japonce. Ti si totiž brousili zuby na šestý triumf v řadě. A hlavně na takový úspěch, který by zavřel ústa všem posměváčkům poukazujícím na to, že Toyota vyhrávala v době, kdy byla elitní třída prototypů v úpadku. To se ale nepovedlo. Jedno auto skončilo po 103 kolech kvůli bizarní kolizi s vozy brzdícími do slow zone.
Druhý vůz bojoval stále o vítězství s Ferrari, ale hodinu a půl před koncem Ryo Hirakawa dostal v Arnage smyk, přičemž poškodil přední a zadní část vozu o svodidla, takže se pak zdrže v boxech kvůli opravě. "Dali jsme do toho všechno. Bylo v tom hodně různých emocí, protože jsme dnes byli v roli outsiderů a po většinu závodu jsme patřili k pomalejším vozům. V závěru jsme posadili do auta Rya a řekli mu: 'Jeď na plný risk a maximální útok, chceme vyhrát závod.' A on pak měl malou nehodu. To se stává a mohlo se to stát každému z nás.S se to během čtyřiadvacetihodinovky mnoha lidem," hájil svého týmového kolegu Brendan Harttley.
Zástupci americké značky byli na svůj výkon v Le Mans právem hrdí. Třetí a čtvrté místo ukázalo potenciál jejich vozu, ale také slabší stránky, na nichž je třeba zapracovat. "Vždycky budete trochu zklamaní, když skončíte třetí. To už se mi v Le Mans stalo častokrát, takže to svým způsobem bolí, ale jsem hrdý na to, že jsem součástí Cadillacu. Musíme být na sebe hrdí, na Ferrari a Toyotu jsme během 24 hodin neměli, i když v některých částech závodu jsme byli opravdu dobří. Díky tomu vidíme, kde se musíme zlepšit. Víme, kde jsou teď opravdu dobří, a musíme jen tvrdě pracovat, vybrousit to a vrátit se příští rok silní. Ale je to skvělý začátek tohoto programu," uvedl Richard Westbrook, který pilotoval vůz se startovním číslem 2, který obsadil bronzovou pozici.
Mike O'Gara, provozní šéf týmu Chipa Ganassiho, který za továrním týmem Cadillacu stojí, k tomu lehce filozoficky dodal: "Do závodu nikdy nevstupujete s pocitem, že jste připraveni. To dokazuje, že jsme byli." A skutečně to odpovídalo pravdě, spolehlivost Cadillacu téměř stoprocentní, takže třetí a čtvrté míso bylo zaslouženým výsledkem.
Americká továrnička dokázala druhý po sobě zatopit mnohem bohatším fabrickým týmům. Je jen škoda, že ani jeden z dvojice nasazených vozů neunikl problémům, protože jinak by bylo možné minimálně zopakovat loňské senzační čtvrté místo. I když samozřejmě příliv nových soupeřů nevyhnutelně znamenal, že Glickenhaus ve výsledkové listině klesl o něco níž, přece jen větší zráta na třetí místo než loni ukazuje, že stabilní výkony mu pravděpodobně pomáhaly o dost více, než by se na první pohled zdálo.
Domácí značka s revolučním vozem bez zadního křídla několikrát v závodě vedla. A kdyby vydržel déšť ještě o pár hodin déle, kdo ví, zda by nakonec snažení Peugeotu neskončilo úspěchem. Jenže na kdyby se nehraje, takže pro Francouze musí být zatím největším potěšením to, že oba vozy dojely do cíle. Osmé a dvanácté místo nevypadají jako bůhví jaký výkon, ale v týmu vidí letošní Le Mans jako bod zvratu.
"Byl to zlomový okamžik, náš dosud nejlepší závod, Ukázali jsme závodní tempo a v některých případech jsme zde byli velmi dobří. Všechna práce, kterou jsme dělali čtyři roky, se konečně vyplácí - na to jsme docela pyšní. Úroveň naší přípravy, když jsme přijeli, byla mnohem lepší než pro šestihodinový závod. To je prvek, který bude klíčový pro přípravu dalších závodů," řekl technický ředitel Peugeot Sportu Olivier Jansonnie o programu speciálu 9X8.
Po slibných výsledcích v předchozích letošních startech se premiéra Porsche 963 v Le Mans dá bez nadsázky nazvat debaklem. Nejlepší vůz skončil celkově šestnáctý, přičemž ho porazilo hned sedm aut třídy LMP2. A to není zrovna dobrá vizitka. Však sami zástupci automobilky hodnotí závod slůvkem složitý. Poškození pneumatik, technické závady a nehody. To jsou jako faktory, které přispěly k nevýraznému výsledku, ale zdaleka největší překážkou se zdála být spolehlivost.
Nejvíc byla vidět 963 v rukou soukromého týmu Jota. Jenže její snažení ukončily dvě nehody. Nejdřív boural Jie I-fejv ironicky v úseku Porsche Curves, načež se z vedení propadl až na 60. pozici. A pak se potkal se svodidly v ranních hodinách i Antonio Felix da Costa.
Rumunský zubař s německým pasem Colin Kolles neporušil tradici a ani letos jeho vůz cíl v Le Mans neviděl. Naposledy se tak stalo před 14 lety... Existovala-li nějaká naděje, že by Le Mans mohlo být po rozchodu Vanwallu s exšampionem F1 Jacquesem Villeneuvem osvěžením, bylo brzy po ní. Problémy se zavěšením na začátku závodu byly tím posledním, co vůz potřeboval. Přestože se mu podařilo přežít noc, problémy se spojkou a následná porucha motoru ukončily docela mizerný závod.
Foto: Scuderia Ferrari, FIA WEC, Peugeot a Porsche
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.