Poslední Středoevropská rallye. V roce 2026 WRC z Česka zmizí

Středoevropská rallye bude letos součástí kalendáře WRC naposledy. Snaha o prodloužení tříletého kontraktu ztroskotala na ekonomických důvodech. Největší hvězdy světové rallye tak letos budou v Česku k vidění minimálně na nějakou dobu naposledy.

„Všechna intenzivní jednání, abychom smlouvu na pořádání soutěže mistrovství světa na pomezí tří zemí prodloužili už pro rok 2026, nakonec nevedla k cíli,“ oznámil jednatel Středoevropské rallye a současně generální sekretář Autoklubu České republiky Tomáš Kunc.

Středoevropská rallye byla součástí kalendáře WRC od roku 2023. O její pořadatelství se každý rok dělily tři země – kromě Česka se závodilo také v Rakousku a Německu. Oba z dosud odjetých ročníků ovládli jezdci Hyundai. V roce 2023 triumfoval Thierry Neuville, loni byl nejlepší Ott Tänak. Před dvěma lety zde fanoušci mohli být svědky i korunovace nového šampiona. Svůj druhý titul si tehdy zajistil Kalle Rovanperä.

Letošní ročník podniku se uskuteční od 16. do 19. října. Soutěž se pojede jako dvanácté z celkových čtrnácti dějství letošní sezony. V Česku se uskuteční celkem šest rychlostních zkoušek. Na pátek jsou naplánovány dva průjezdy testem Col de Jan v Českém Krumlově, v sobotu se akce přesune na Šumavu. Dvakrát se pojedou rychlostní zkoušky Keply a Klatovy.

Ačkoli se Středoevropská rallye v roce 2026 neuskuteční, pořadatelé se ještě nechtějí vzdát naděje, že se WRC v budoucnu do Česka vrátí. „Stále usilovně komunikujeme s promotérem WRC o budoucnosti a věříme, že se šampionát do České republiky vrátí. Jasněji bude po letošním ročníku, který proto budeme chtít zorganizovat na nejvyšší možné úrovni, včetně předváděcí show aut WRC v Praze v neděli 12. října,“ dodává Tomáš Kunc.

Návrat Chorvatska, změny v Japonsku a Itálii

Kalendář pro nadcházející sezonu WRC čítá dohromady 14 podniků. Když pomineme konec Středoevropské rallye, další znatelnou změnou ve srovnání s letošním ročníkem je návrat Chorvatska. Tam se pojede stejně jako v minulosti v dubnu. Chorvatský podnik s centrem v Záhřebu byl součástí kalendáře WRC už v období 2021-2024. Letos se ale ze světové scény dočasně stáhl a místo toho se soutěž pojede jako finále sezony mistrovství Evropy.

Dvě soutěže dostanou nový termín. Jsou jimi Japonská rallye a Italská rallye. Asijská zastávka se už nebude konat v listopadu, ale již v květnu. Organizátoři totiž nechtěli, aby se od května až do listopadu uskutečnilo osm šotolinových podniků v řadě za sebou. Na takových podnicích totiž bývají v nevýhodě vedoucí jezdci šampionátu, kteří musí během úvodního dne vyrážet do rychlostních zkoušek jako první. Tím ztrácejí čas, protože „čistí“ trať pro své soupeře.

„Pořádně jsme se zamysleli nad tím, jak série několika po sobě jdoucích podniků může ovlivnit sportovní boj,“ prozrazuje výkonný ředitel společnosti WRC Promoter Jona Siebel.

Dozadu bude naopak odsunut italský podnik. Ten se neuskuteční v červnu, ale až v říjnu jako předposlední podnik sezony. Stále zde ale zůstává jeden otazník. Tím je místo konání.

Od roku 2004 se sice Italská rallye koná jako šotolinová soutěž na Sardinii, té ale po letošním roce vypršel kontrakt. Prodloužení stávající smlouvy je nejisté i proto, že o místo v kalendáři WRC usiluje také asfaltová Římská rallye. Ta se momentálně koná jako podnik mistrovství Evropy.

„Kalendář byl takto poskládán záměrně. Je rozmanitý, pěkně plynulý a odráží zpětnou vazbu, kterou jsme obdrželi od týmů, jezdců a všech zainteresovaných stran,“ dodává Jona Siebel.

Amerika se odkládá

Překvapivou zprávou je, že v kalendáři chybí Americká rallye. Návrat do USA je pro WRC dlouhodobým cílem. Pro šampionát se jedná o klíčový krok v podpoře jeho růstu. Nedávno bylo navíc oznámeno uzavření víceleté smlouvy na pořádání soutěže v okolí Tennessee. Definitivní potvrzení ale podléhalo schválení FIA a místní federace ACCUS. Ty se ale nakonec rozhodly jinak.

„Po vzájemné dohodě jsme dospěli k závěru, že bude potřeba ještě další rok na přípravu,“ říká sportovní ředitelka FIA pro silniční sport Emilia Abelová. Návrat do USA podle ní stále zůstává cílem. „Stále pracujeme na tom, abychom uspořádali kandidátský podnik, takže diskuze neustále probíhají. Nicméně by to také znamenalo, že by se kalendář rozrostl na 15 podniků. Jak všichni víme, rallye je v USA trochu odlišnou disciplínou a je tak přijímána trochu jinak než v Evropě,“ dodává Abelová.

Kandidátský podnik, jehož uspořádání je před zařazením Americké rallye do kalendáře WRC nutností, by se mohl uskutečnit už letos v září. Abelová proto věří, že v roce 2027 už se mistrovství světa za „velkou louži“ podívá.

„Jsme si tím stoprocentně jistí,“ ujišťuje Abelová. „Za poslední měsíc vidíme velmi dobrý pokrok a oddaný tým. Rozhodně je vše na dobré cestě,“ uzavírá.

WRC by se v takovém případě vrátilo do USA téměř po 40 letech. Naposledy se zde šampionát představil v roce 1988.

Foto: Central European Rally, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing WRC

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.