BoP mění síly v Bahrajnu: Ferrari získává výhodu, Porsche a Cadillac pod tlakem

Ferrari vstupuje do osmihodinového závodu v Bahrajnu s výraznou výhodou díky úpravám BoP, které mohou rozhodnout o titulech jezdců i výrobců. Zatímco italský tým těží z nižší hmotnosti a vyššího výkonu, jeho rivalové – Porsche, Cadillac či Toyota – se budou muset spoléhat na strategii a precizní jízdu, aby dokázali držet krok.

Největší pozornost patří Ferrari. Hypercar 499P od AF Corse odstartuje o pět kilogramů lehčí než při posledním závodě ve Fuji a s o tři kilowatty vyšším základním výkonem (4 koně). Maximální rychlost byla oproti Fuji prakticky nezměněna (-0,2 %), takže tým bude mít výhodu především v akceleraci a na technických úsecích okruhu. Tato kombinace zvyšuje šance Ferrari nejen na vítězství v závodě, ale také na potvrzení titulů pro jezdce i výrobce.

Porsche 963 LMDh, nejbližší konkurent Ferrari, čelí naopak negativní úpravě BoP. Jeho hmotnost byla navýšena na 1069 kg (+4 kg) a výkon snížen o 9 kW (12 koní), čímž se stává nejpomalejším a nejtěžším vozem startovního roštu. Přesto získalo mírný bonus ve zvýšení výkonu o 2,3 %, který částečně vyrovnává ztrátu, ale i tak bude tým Penske Motorsport muset přistupovat k závodu opatrně a hledat maximální efektivitu v průběhu celých osmi hodin.

Cadillac V-Series.R LMDh rovněž zaznamenal pokles maximálního výkonu o 24 kW, doprovázený 6% zvýšením výkonu a navýšením minimální hmotnosti o 4 kg. To znamená, že americký výrobce bude muset hledat kompromis mezi rychlostí a stabilitou, zejména na dlouhých rovinkách Bahrajnu.

Toyota GR010 Hybrid LMDh si naopak polepšila – její minimální hmotnost byla snížena o 7 kg a výkon zvýšen o 6 kW, což poskytuje japonskému týmu prostor pro agresivnější strategii na rovinkách a v zatáčkách. Podobně drobné korekce zaznamenaly BMW M Hybrid V8 a Peugeot 9X8 LMH, které mají stabilní základnu, ale konkurence s nimi může být těžší kvůli větší váze a omezenému výkonu.

Aston Martin Valkyrie LMH zůstává na minimální hmotnosti 1030 kg a maximálním výkonu 520 kW (697 koní), i když došlo k mírnému snížení výkonu o 1,7 %. Britský tým se tak musí spolehnout na strategii a správný rozvrh zastávek v boxech.

V žebříčku jezdců vede trojice Ferrari James Calado, Alessandro Pier Guidi a Antonio Giovinazzi s náskokem 13 bodů před druhým vozem Ferrari zákaznického týmu vedeným Robertem Kubicou, Yifei Ye a Philem Hansonem. Porsche Kevin Estre a Laurens Vanthoor ztrácejí osm bodů, zatímco Cadillac má stále matematickou šanci se třemi jezdci – Alex Lynn, Will Stevens a Norman Nato – s deficitem 34 bodů.

V hodnocení výrobců má Ferrari náskok 39 bodů před Porsche, přičemž v Bahrajnu je k dispozici 66 bodů. Týmy tak budou muset promyslet nejen strategii pro rychlost a zastávky, ale také využití výhod BoP, která jasně zvýhodňuje italskou značku v klíčových parametrech.

 

Foto: Ferrari, Team Penske

Autor

Tereza Chvílíčková

Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.